Billigt rør/slange?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 14-06-02 18:33

Jeg ønsker at nedgrave et rør eller en slange så overløb fra min
regnvandstønde kan løbe hen til vores havebassin. Jeg er dog i tvivl om hvad
jeg skal købe. Røret/slangen må ikke kunne klappe sammen i jorden, må ikke
kunne blokkeres af blade og smådyr, skal kunne holde til at ligge i jorden,
og må gerne være billig. Jeg har brug for ca. 15 meter med enkelte knæk
undervejs.

Hvad skal jeg anvende? Type, materiale, diameter, gravedybde - alle råd
modtages med glæde.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-06-02 19:43

On Fri, 14 Jun 2002 19:33:17 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>undervejs.
>
>Hvad skal jeg anvende? Type, materiale, diameter, gravedybde - alle råd

Skal det være godt, så få fat i noget 3/4-tommes PE-rør med tilhørende
vinkler/bøjninger. (Hvis dine 'knæk' er på omkring 90 grader. Er det
bløde kurver, så kan man godt droppe vinklerne.)

Skal det bare være billigt så køb en vandslange i Bilka til 40 kr. Vi
har i en del år haft sådan en gravet ned, den klapper ikke sammen og den
holder også fint - bare man lader være med at banke pæle ned i den

http://www.gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 15-06-02 18:04

> Skal det være godt, så få fat i noget 3/4-tommes PE-rør med tilhørende
> vinkler/bøjninger. (Hvis dine 'knæk' er på omkring 90 grader. Er det
> bløde kurver, så kan man godt droppe vinklerne.)

Jeg skal bruge ca. 50 meter 3/4-tommers rør til at lede vand fra mit
nyetablerede vandværk hen til vores dyrehold og køkkenhave. Midlertidigt
bruger jeg vandslange, men jeg har planer om at lave en lidt mere permanent
og holdbar løsning, og har derfor følgende spørgsmål :
- Kan PE-rør holde til almindelig vandværkstryk?
- Hvis jeg bruger PErør, hvordan monteres det så på vandpumpen og på
vandhanen?
- Hvormeget koster den slags rør omtrent?

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-02 20:46

On Sat, 15 Jun 2002 19:04:26 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>og holdbar løsning, og har derfor følgende spørgsmål :
>- Kan PE-rør holde til almindelig vandværkstryk?

Uden problemer. Vi brugte det på planteskolen hvor jeg arbejdede, der
holder det endnu, og der er vandtrykket på mindst 5 bar, sikkert også en
del mere.

>- Hvis jeg bruger PErør, hvordan monteres det så på vandpumpen og på
>vandhanen?

Lige som du kan få koblinger til almindelige haveslanger kan du få det
til PE-rør. Der er ingen problemer i det. Dvs. det er ikke koblinger som
du kender det fra vandslangen, de kan ikke klikkes af og på, de sættes
på en gang. Lidt svært at forklare, men der er virkelig ikke problemer i
det.

>- Hvormeget koster den slags rør omtrent?

Jeg gav vist omkring 3,50 kr /meter da jeg købte det. De solgte dog kun
i ruller af 100 meter. Det var 3/4-tommes rør.
Jeg købte mit hos Orev (http://www.orev.dk). Du kan skrive/ringe til dem
og høre. De er flinke til at hjælpe.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 15-06-02 23:23

> i ruller af 100 meter. Det var 3/4-tommes rør.
> [...]

Tak for svaret, så kan jeg komme videre med et af sommerens projekter.

--
mvh.
Klaus Eriksen