Privat salg af bil.
Fra : Jesper Dürr Christia~

Dato : 14-06-02 16:06

Hej Gruppe.

Lige et lille spørgsmål.

Hvis man overvejer at sælge en bil til en privat person, altså ikke gennem
en forhandler, hvordan er man så stillet?

Jeg tænker her på:

Skal man yde en form for garanti ved salget, eller er det kun hvis man vil
være ekstra god ved køberen så han føler sig mere tryk ved handlen? Og hvis
man skal yde sådan en garanti, hvor lang tid skal den være på og hvad skal
den omfatte??

Hvis man yder en garanti, og køberen kører galt, og derefter påstår det var
bremseren der var noget i vejen med, hvem har så bevisbyrden?

Jeg er blevet bedt om at undersøge sagen for en kammerat. Der er ikke noget
i vejen med bilen, men han ville lige være juridisk sikker på hvordan han er
stillet ved sådan et salg, så han ikke pludselig hænger på et eller andet
køberen har forårsaget.

Mange hilsner

Jesper Dürr Christiansen

Fra : Peter G C

Dato : 14-06-02 16:50

Se www.stevns.net/dkfritidbil - der finder du alt.

> [...]
> være ekstra god ved køberen så han føler sig mere tryk ved handlen? Og
> hvis man skal yde sådan en garanti, hvor lang tid skal den være på og

Du behøver ikke yde garanti, og reklamationsfristen kan forkortes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Dürr Christia~

Dato : 14-06-02 18:24

> Se www.stevns.net/dkfritidbil - der finder du alt.

Tak for svaret, og det må man sige. Der finder man alt....

Hvis jeg har forstået det hele korrekt, skal min kammerat lave en af FDM's
slutsedler, og sælge bilen som prøvet og beset uden reklamationsfrist. Så
skulle han være sikret juridisk...

Mvh.

Jesper

Fra : Peter G C

Dato : 14-06-02 19:15

Jesper Dürr Christiansen <jesdurr@image.dk> skrev:

[klip]

> Tak for svaret, og det må man sige. Der finder man alt....

Næsten

> Hvis jeg har forstået det hele korrekt, skal min kammerat lave en af FDM's
> slutsedler, og sælge bilen som prøvet og beset uden reklamationsfrist. Så
> skulle han være sikret juridisk...

Som beset ... det er ligegyldigt. Afgørende er, at din kemmerat oplyser om
alle kendte fejl. Og ja - brug bare FDM's aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-02 18:57

Peter G C skrev:

>Du behøver ikke yde garanti, og reklamationsfristen kan forkortes.

Men sælger skal huske at få det med i aftalen, for ellers vil
lovens et-årige reklamationsfrist være gældende.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 14-06-02 19:15

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

[klip]

> Men sælger skal huske at få det med i aftalen, for ellers vil
> lovens et-årige reklamationsfrist være gældende.

Et-årig?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-02 21:17

Peter G C skrev:

>Et-årig?

Ahem. Jeg troede kun at forbrugerreglerne var ændret, men jeg kan
se en lusket lille rettelse i begyndelsen af lovtillægget.
Fristen er 2 år også ved andre handler (hvis ikke andet er
aftalt).

--
Bertel