Overvågning i virksomhed
Fra : Anders Lund

Dato : 14-06-02 15:03

Hej

Jeg har søgt og kigget lidt i gruppen her, men har desværre ikke kunnet
finde noget jeg kunen bruge.

På den arbejdsplads hvor jeg arbejder har der været nogle indbrud - derfor
er der blevet sat nogle WebCamera op, som filmer alle bevægelser UDEN for
arbejdstiden. Skal man inkludere dette i nogen kontakter eller lignende? Man
skal så vidt jeg har forstået fortælle medarbejderne, hvis man overvåger
dem - men det er jo ikke det der bliver gjort her.

Så har jeg også hørt at man ikke kan bruge videoovervågning til noget, hvis
man ikke har skiltet omkring dette. Altså, at det ikke er gyldigt bevis i
retten imod en tyv, hvis man ikke har skiltet.

--
Anders Lund - news@anders.adsl.dk
Message enhanced by "OE-QuoteFix" - http://home.in.tum.de/~jain/

Fra : TGD

Dato : 15-06-02 14:14

"Anders Lund" <news@anders.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
<KLIP>
> [...]
> skal så vidt jeg har forstået fortælle medarbejderne, hvis man overvåger
> dem - men det er jo ikke det der bliver gjort her.

HVis der ikke er tændt for kammeraerne i arbejdstiden, bliver de hellere
ikke overvåget, så der er ingen grund til at lade det indgå i kontrakten,
men kan gøre opmærksom på at der er kammeraeri personlaehåndbogen.

> [...]
> man ikke har skiltet omkring dette. Altså, at det ikke er gyldigt bevis i
> retten imod en tyv, hvis man ikke har skiltet.

Det er en dum ting ikke at sætte skilte op hvor man gør opmærksom på at der
overvåges, du mister den præventive effekt hvilken der er meget stor.

Men er det indenfor i i bebyggelse og der kun optages når der ingen er
tilstede er der ingen grund til at sætte skilte op, og optagelserne kan godt
bruges i en straffesag, det ville ulovlige optagelser også.

Fra : Henning Petersen

Dato : 15-06-02 23:16

On Sat, 15 Jun 2002 15:14:09 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

> [...]
> tilstede er der ingen grund til at sætte skilte op, og optagelserne kan godt
> bruges i en straffesag, det ville ulovlige optagelser også.

Jeg har et lidt lignende problem herhjemme (eller rettere omkring
huset) hvor vi er ret sikre på at der af og til er besøg.

Vil der være juridiske problemer i at sætte et kamera til at optage om
natten når der er bevægelser i området?
- evt i forbindelse med en projektør med en PIR-sensor, sm jo nok også
vil virke præventivt

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 11:44

Henning Petersen skrev:

>Vil der være juridiske problemer i at sætte et kamera til at optage om
>natten når der er bevægelser i området?

Du må ikke overvåge et offentligt område med kamera. Hvis du har
en lukket gård, må den gerne overvåges.

--
Bertel

Fra : Henning Petersen

Dato : 17-06-02 23:30

On Sun, 16 Jun 2002 12:44:20 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Du må ikke overvåge et offentligt område med kamera. Hvis du har
> en lukket gård, må den gerne overvåges.

Hvordan defineres "offentligt område" område?

Må jeg overvåge ...
1) terasse/have bag huset, indhegnet med lavt plankeværk ?
   - forventer jeg
2) indgangspartier indenfor?
   - forventer jeg
3) indgangspartier udenfor døren?
   - er jeg i tvivl om
4) indkørselen
   - regner jeg ikke med er lovligt.

Fra : Anders Lund

Dato : 21-06-02 16:16

TGD wrote:
> HVis der ikke er tændt for kammeraerne i arbejdstiden, bliver de hellere
> ikke overvåget, så der er ingen grund til at lade det indgå i kontrakten,
> men kan gøre opmærksom på at der er kammeraeri personlaehåndbogen.

Ok, det må vi få gjort. Der kan dog godt ske at nogle folk arbejder over,
skal det så med i kontrakten?

> Det er en dum ting ikke at sætte skilte op hvor man gør opmærksom på at
> der overvåges, du mister den præventive effekt hvilken der er meget stor.

Det har du ret i. Men vi har mistanke om at der er nogle tidligere ansatte
som laver noget, derfor ville vi godt prøve at se om vi kunne "fange" dem.

> Men er det indenfor i i bebyggelse og der kun optages når der ingen er
> tilstede er der ingen grund til at sætte skilte op, og optagelserne kan
> godt bruges i en straffesag, det ville ulovlige optagelser også.

Jeg syntes også at det var lidt underligt, hvis man nu havde billeder af
gerningsmanden.

Du skal have tak for din tid og dine besvarelser!