Dump af vindue på MacOS X fra MacSOUP
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-06-02 14:38

I forbindelse med en dødstrussel er jeg af Rigspolitiet blevet bedt om
en dump af en artikel på dk.politik.indvandring.

Hvordan gør man egentlig det? Jeg kan ikke engang huske hvordan man
gjorde det i Mac OS.

--
Cand.scient. Per Erik Rønne [, MSc]
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-06-02 14:48

serse@diku.dk (=?ISO-8859-1?Q?Per_Erik_R=F8nne?=) writes:

> I forbindelse med en dødstrussel er jeg af Rigspolitiet blevet bedt
> om en dump af en artikel på dk.politik.indvandring.

Hvad mener du med "en dump"?

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-06-02 14:50

serse@diku.dk (=?ISO-8859-1?Q?Per_Erik_R=F8nne?=) writes:

> I forbindelse med en dødstrussel er jeg af Rigspolitiet blevet bedt
> om en dump af en artikel på dk.politik.indvandring.

Mener du et skærmaftryk?
[Æble] + [4], vist?

-j

Fra : thomas tomcat

Dato : 14-06-02 15:08

in article kyelfa7yxb.fsf@mimer.null.dk, Janus Sandsgaard at
janus@akademiskopgavebank.dk wrote on 14/06/02 15:49:

> Mener du et skærmaftryk?
> [Æble] + [4], vist?

Næsten: Du skal osse lige have [Shift] med.

Disse 3 trykket ned samtidig ændrer muse-ikonet til et kryds.

Krydset fører du, med nedtrykket museknap, hen over det område, du vil
affotografere. Når du slipper museknap, tager den billedet.

Hos mig høres samtidig en Ccrr*nch-lyd.

Den lægger det i rod-biblioteket med navnet Picture 1 (OS 9.2 US).

Fra : DeHunto

Dato : 14-06-02 15:21

Skærmdump i OSX og OS9

Kommando + Shift + 3 = et billede af hele skærmen.

Kommando + Shift + 4 = et udsnit af skærmen. Der fremkommer et kryds, klik
og træk over det du vil affotografere.

Dan Henriksen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-06-02 16:59

DeHunto <dan@adsistance.dk> wrote:

> Skærmdump i OSX og OS9
>
> Kommando + Shift + 3 = et billede af hele skærmen.
>
> Kommando + Shift + 4 = et udsnit af skærmen. Der fremkommer et kryds, klik
> og træk over det du vil affotografere.

Både og. Jeg får billedet dumpet ned, men jeg kan tilsyneladende kun
åbne det i »Preview«. Når jeg attacher det i Entourage får det navnet
»Billede 1.mac« - kan det overhovedet åbnes på en Windåse?

Fra : Michael Holm

Dato : 14-06-02 17:13

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Både og. Jeg får billedet dumpet ned, men jeg kan tilsyneladende kun
> åbne det i »Preview«. Når jeg attacher det i Entourage får det navnet
> »Billede 1.mac« - kan det overhovedet åbnes på en Windåse?

Hvis du ikke har Tinkertool installeret så gør det nu ! under
tinkertool i SystemPreference kan du så vælge at skærmdumps skal gemmes
som JPEG ! fungere rigtig fint :)

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-06-02 17:56

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> Hvis du ikke har Tinkertool installeret så gør det nu ! under
> tinkertool i SystemPreference kan du så vælge at skærmdumps skal gemmes
> som JPEG ! fungere rigtig fint :)

Hvor? Jeg har lige downloadet og installeret det.

Fra : Michael Holm

Dato : 14-06-02 21:59

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvor? Jeg har lige downloadet og installeret det.

SystemPreference -->> Tinkertool -->> fanebladet "General"
- se Screenshot på http://217.157.188.253/down/tinkertool.jpg
--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 15-06-02 04:02

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> SystemPreference -->> Tinkertool -->> fanebladet "General"

Hvor jeg ikke kan se en sådan option.

> - se Screenshot på http://217.157.188.253/down/tinkertool.jpg

Du må have lukket for maskinen ;-(.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-02 08:30

In article <1fdszan.1lv8cvb1x903a0N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Hvor jeg ikke kan se en sådan option.

pop-menuen til venstre for "Screenshot file format", ellers har du
hentet en gammel version.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 15-06-02 09:50

> pop-menuen til venstre for "Screenshot file format", ellers har du
> hentet en gammel version.

Det må jeg så have gjort.

Jeg prøver med versiontracker.

Som viste at den nyest var 2.11, mens jeg havde fået downloaded 2.02.

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-02 11:47

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvor jeg ikke kan se en sådan option.

> Du må have lukket for maskinen ;-(.

Når min store dreng her er Mac-rummet hans ! og den nye iMac summer lidt
for meget når han skal sove så ryger den på sleep - vi undskylder
meget har du fundet det rigtige nu ?

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 17-06-02 08:01

> [...]

> Når min store dreng her er Mac-rummet hans ! og den nye iMac summer lidt
> for meget når han skal sove så ryger den på sleep - vi undskylder

Ja - versiontracker.com .

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 17:23

In article <1fds3f9.15c85fr1qz5oq5N%serse@diku.dk>,
> [...]

> åbne det i »Preview«. Når jeg attacher det i Entourage får det navnet
> »Billede 1.mac« - kan det overhovedet åbnes på en Windåse?

Ikke hvis det er mac OS 9 som har lavet det, da mac OS 9 laver
skærmbilleder i det gammeldavs mac format "PICT"

- konverter det til jpg, tiff eller lignende (brug preview,
pictureviewer eller graphic converter)

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-06-02 17:56

> Ikke hvis det er mac OS 9 som har lavet det, da mac OS 9 laver
> skærmbilleder i det gammeldavs mac format "PICT"
>
> - konverter det til jpg, tiff eller lignende (brug preview,
> pictureviewer eller graphic converter)

Det er lavet i MacOS X 10.1.5. Men fra Classic da MacSOUP kun kan køre
fra Classic.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 18:12

In article <1fds6n8.liuvi6156ns61N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Det er lavet i MacOS X 10.1.5.

ja, men det er sansynligvis lavet med Mac OS 9 i classic.

> Men fra Classic da MacSOUP kun kan køre fra Classic.

fortæl mig noget jeg ikke ved...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 18:41

> fortæl mig noget jeg ikke ved...

Hvor skal vi begynde?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 20:36

In article <1fds91e.1mi0b1y1d9aakmN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Hvor skal vi begynde?

hvorfor vinder jeg aldrig mere end 150kr i lotto?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-06-02 21:15

> Hvor skal vi begynde?

Hvis det drejer sig om gruppens egentlige emne, er spørgsmålet vel
nærmere: Hvor skal vi ende?

Det var en kompliment til Morten. Og en tak for al den hjælp, han giver
og har givet gennem et langt dk.edb.mac-bekendtskab.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jesper

Dato : 14-06-02 18:19

> [...]

> åbne det i »Preview«. Når jeg attacher det i Entourage får det navnet
> »Billede 1.mac« - kan det overhovedet åbnes på en Windåse?

..mac er ikke et efternavn en PC vil æde, da skærmdumps i OS X er i TIFF
format skal det have efternavnet .tif , så kan MS Paint (svare til
Preview eller Picture Viewer) åbne det. Og så send billedet i UUEncode
eller Base 64.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Michael Holm

Dato : 14-06-02 22:02

Jesper <sig@email.invalid> wrote:

> [...]
> format skal det have efternavnet .tif , så kan MS Paint (svare til
> Preview eller Picture Viewer) åbne det. Og så send billedet i UUEncode

er jeg den eneste der bruger Tinkertool ??

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jesper

Dato : 14-06-02 23:51

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> er jeg den eneste der bruger Tinkertool ??

Jeg bruger Snapz Pro X til mine skærmdumps, jeg kender ikke Tinkertool.

Fra : Michael Holm

Dato : 15-06-02 11:47

Jesper <sig@email.invalid> wrote:

> Jeg bruger Snapz Pro X til mine skærmdumps, jeg kender ikke Tinkertool.

som MacBruger bør du omgående gå ind på versiontracker og finde den, rar
lige ting !
--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-06-02 16:59

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> Den lægger det i rod-biblioteket med navnet Picture 1 (OS 9.2 US).

Billede 2 (MacOS X 1.1.5 DK, Classic måde]

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 15:43

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> I forbindelse med en dødstrussel er jeg af Rigspolitiet blevet bedt om
> en dump af en artikel på dk.politik.indvandring.

Hva' har du nu skrevet som fortjener denne behandling?

> Hvordan gør man egentlig det? Jeg kan ikke engang huske hvordan man
> gjorde det i Mac OS.

Er det ikke et spørgsmål om at finde bemeldte artikkel og udskrive den?
Kan det ikke umiddelbart lade sig gøre fra MacSOUP er lidt
klippe-klistre over i et andet program løsningen.

Hvis du vil have et skærmaftryk som Thomas og Janus forskriver skal du
lige vide at når MacSOUP er i forgrunden bruges OS 9's rutiner og
billederne bliver lagt i roden af din harddisk. Ellers brugs OS X's
ditto og billderne bliver lagt på dit bruger skribord.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-06-02 16:38

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Er det ikke et spørgsmål om at finde bemeldte artikkel og udskrive den?

og måske få en ISP eller to til at bekræfte at pågældende posting
virker autentisk.

-j

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 18:41

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote:

> og måske få en ISP eller to til at bekræfte at pågældende posting
> virker autentisk.

Jo men er politiet ikke selv bedre til at klare den opgave.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-06-02 16:59

> Hva' har du nu skrevet som fortjener denne behandling?

Intet. Det var et indlæg hvor en anonym person [med tilsyneladende fast
ip-adresse] opfordrede en eller anden til at dræbe en bestemt
u-meningsfælle. Ham der skulle myrdes angaves med navn og adresse. Jeg
blev så forarget at jeg forwardede artiklen med headers til
rigspolitiets it-afdeling. Det drejede sig om: Message-ID:
<3cfbfa96$0$8988$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>.

Og i dag ringede Rigspolitiet mig så op. Dén dødstrussel tog de altså
alvorligt.

Det var i øvrigt lederen af Hizb-ut-Tahrir der skulle myrdes. Selv om
jeg er modstander af islamisering og masseindvandring, er jeg ikke
tilhænger af politiske mord. Men der er sandsynligvis blot tale om en
galning - som ham der myrdede Pim Fortuyn?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 18:41

> [...]
> blev så forarget at jeg forwardede artiklen med headers til
> rigspolitiets it-afdeling. Det drejede sig om: Message-ID:

Ok, men hvorfor du skal levere et skærmaftryk af artiklen forstår jeg
ikke. Det skulle politiets it-afdeling da sagtens selv klare.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-06-02 21:32

> Ok, men hvorfor du skal levere et skærmaftryk af artiklen forstår jeg
> ikke. Det skulle politiets it-afdeling da sagtens selv klare.

Det synes jeg faktisk også at de /burde kunne/. Vi sad i telefon sammen
og gennemgik headerne [jeg kunne dog ikke finde den rigtige artikel
{e-mailen var sendt direkte fra MacSOUP} men kunne se headernavnene], og
det kunne godt virke som om han ikke kendte headernes betydning.

Men i en af headerne lå trods alt artiklens unikke id.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 15:55

In article <1fdrxz8.k06fon192q0fcN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Hvordan gør man egentlig det? Jeg kan ikke engang huske hvordan man
> gjorde det i Mac OS.

æble shift 3

(eller brug et dertil indrettet program, eks grab i
/Appliations/Utilities eller snapzpro)

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-06-02 13:22

I artiklen <1fdsgjw.1dw19eako2cctN%serse@diku.dk> , serse@diku.dk (Per Erik
Rønne) skrev:

> [...]
> det kunne godt virke som om han ikke kendte headernes betydning.
>
> Men i en af headerne lå trods alt artiklens unikke id.

Det kunne være noget bureaukratisk... At de skal bruge det på papir, så det
kan journaliseres eller hvad ved jeg.

Fra : thomas tomcat

Dato : 15-06-02 14:53

in article 6jGO8.28$H5.957@news.get2net.dk, Niels Jørgen Kruse at
nj_kruse@get2net.dk wrote on 15/06/02 14:21:

> Det kunne være noget bureaukratisk... At de skal bruge det på papir, så det
> kan journaliseres eller hvad ved jeg.

Klart - men er det ikke lidt fallit, at POLLEtiet ikke selv kan betjene en
printer