Moms i Sverige
Fra : Flemming Hansen

Dato : 14-06-02 12:35

Hej

Jeg skal have min bil til serviceeftersyn i sverige, men hvordan med momsen.
Kan jeg fradrage den svenske moms i mit momsregnskab på lige fod med den
danske?

Mvh.
Flemming

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-06-02 20:15

Nej, men principielt bør det svenske firma kunne sælge dig varen uden
moms, hvis du fremviser dit danske SE nummer. Hvis de ikke vil være med
til det, så skal du have pengene retur fra det svenske "moms-væsen" -
nok en kende besværligt med mindre, det er et stort beløb.

Hvis jeg handler firma-relateret i andre EU lande, spørger jeg altid om
de kan lade være med at lægge moms på, hvis jeg oplyser SE nummer og det
har da virket indtil videre. Jeg gør også selv det samme, når jeg sælger
varer til andre EU lande.

Hilsen
Uffe

Fra : Lars Gosvig

Dato : 15-06-02 08:11

> Jeg skal have min bil til serviceeftersyn i sverige, men hvordan med
momsen.
> Kan jeg fradrage den svenske moms i mit momsregnskab på lige fod med den

Du skriver ikke, om det er en hvid- eller gulpladebil. Hvis det er en
hvidpladebil, så får du (sandsynligvis) en regning med svensk moms. Den
moms må du tage som en omkostning - nøjagtig som i Danmark.

Er det en guldpladebil, bør du - principielt - kunne få eftersynet foretaget
uden svensk moms. Du skal beregne dansk erhvervelsesmoms, som du kan
fratrække på momsangivelsen. Reglen, som svenskerne skal bruge, hedder
"Arbejde udført på løsøregenstande.

--

/Lars

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 18-06-02 22:02

"Lars Gosvig" skrev:
> [...]
> uden svensk moms. Du skal beregne dansk erhvervelsesmoms, som du kan
> fratrække på momsangivelsen. Reglen, som svenskerne skal bruge, hedder

Er du sikker på, at det er korrekt? Svenskerne og alle de andre i EU skal da vel ikke følge med i vores mærkelige momslove bl.a. mht. gul- og hvidpladebiler, så skal vi også kende til de græske specialregler, det kan vist ikke passe.

Mvh. JørgenE

Fra : Lars Gosvig

Dato : 19-06-02 21:06

Jeps. Deres regler er faktisk mage til vores

mærkelige momslove bl.a. mht. gul- og hvidpladebiler, så skal vi også kende
til de græske specialregler, det kan vist ikke passe.
Nej, selvfølgelig skal de ikke det. Havde spørgmålet vedrørt f.eks.
Tyskland, havde svaret også været et andet. Havde spørgsmålet vedrørt
Grækenland, havde jeg holdet mund

--

Venlig hilsen
Lars

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 26-06-02 23:07

"Lars Gosvig" skrev
> Jeps. Deres regler er faktisk mage til vores

Har andre lande end os gulpladebiler, hvor man giver 100% momsfradrag af driften og 0% fradrag hvis det er hvide plader, hvis bare 1% går over driften af en momsregistreret virksomhed? Det tror jeg ikke på, for begrundelsen er så vanvittig, at flere lande ikke kan have fundet på det.
Begrundelsen var, at det gik næsten lige op, at så gulpladerne får det hele og hvidpladerne intet får tæller mindre - det er dansk logik.

Mvh. JørgenE
(Ejer af gulplade Chevrolet Camaro, med varerum der max. kan indeholde min taske og som sikres med stor plexiglasskærm bag førersædet foran de max. 20 cm. varerum jeg opbevarer den på lige bag bagsædet, og som sikrer mig, så jeg ikke lasten/tasken i ryglænet, og som giver mig fuld momsfradrag også af 75% privatkørsel og sparede mig over 300.000 i reg. afgift. Det kan da vist kun være Danmark.)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-06-02 16:42

"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message

Mvh. JørgenE
(Ejer af gulplade Chevrolet Camaro,

Så var det måske dig, jeg så forleden dag? Jeg troede i hvert fald ikke
mine egne øjne, da jeg så netop en gulplade Chevrolet Camaro (i Roskilde
vidst nok).

Hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-06-02 19:17

Uffe Kousgaard <uffe@routeware.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1b3227$0$188$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så var det måske dig, jeg så forleden dag? Jeg troede i hvert fald ikke
> mine egne øjne, da jeg så netop en gulplade Chevrolet Camaro (i Roskilde
> vidst nok).

Jeg ser tit en Porsche 911 på gule plader omkring Østerbrogade i KBH
Iøvrigt er det ikke så længe siden at jeg så en Numbus (med sidevogn af
indlysende grunde) på Papegøjeplader !

Nico

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 27-06-02 21:19

> [...]
> Så var det måske dig, jeg så forleden dag? Jeg troede i >hvert fald ikke
> mine egne øjne, da jeg så netop en gulplade Chevrolet Camaro (i Roskilde

He, he - ja verdenen er lille. Jeg har firma i Roskilde, og nyder min "anti-Stavadbil".

Mvh. JørgenE
PS: Håber jeg kørte pænt ;)

Fra : Flemming Hansen

Dato : 21-06-02 07:24

Tak for hjælpen. Jeg vil prøve om de kan undlade momsen på regningen. Hvis
de ikke forstår mig kan jeg jo henvise til reglerne om"Arbejde udført på
løsøregenstande"

Mvh.
Flemming