Bevarelse af brugerdata v. format
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 14-06-02 09:55

Jeg har 2 macs, og min ene vil jeg gerne formatere og ændre hd'en på.
Jeg har forsøgt at kopiere hele brugermappen over på den andens hd, men jeg
har ikke tilladelse til at kopiere det hele (jeg er logget ind som admin -
ikke root).
Og får jeg alt med? Nej, vel? Internetfavoritter, cookies etc. ligger
andetsteds.
Er der noget, som jeg skal være opmærksom på? Eller er det bare at kopiere,
eksportere så mange af elementerne som muligt (mailbokse, adresser etc.) og
så ellers lægge det ind igen stille og roligt og manuelt?

Tillægsspørgsmål:
I fremtiden vil jeg gerne have, at min brugerprofil er den samme på begge
maskiner hvad angår data. Jeg bruger mest min iBook - mens "hun" bruger
iMac'en. Så en gang imellem kunne jeg godt tænke mig at kunne kopiere hele
min user-mappe over på iMac'en. Er der problemer i det i forhold til
forskellige versionsnumre af OSX? Eller er der andre forhold, som jeg skal
være opmærksom på for at synkronisere med mellemrum?

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 15:20

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@apples.post> wrote:

> [...]
> har ikke tilladelse til at kopiere det hele (jeg er logget ind som admin -

Der ligger et par arkiver i brugermappen med root ejerskab. Du kan i
terminalen skrive 'ls -lR | grep root' for at finde dem.

Enten ignorer dem eller brug terminalen til at kopiere dem med.

> Og får jeg alt med? Nej, vel? Internetfavoritter, cookies etc. ligger
> andetsteds.

Joda, de ligger et eller andet sted i din brugermappe!

> Er der noget, som jeg skal være opmærksom på? Eller er det bare at kopiere,
> eksportere så mange af elementerne som muligt (mailbokse, adresser etc.) og
> så ellers lægge det ind igen stille og roligt og manuelt?

Det skulle gerne virke. Jeg har ihvertfald gjort det en enkelt gang!

> [...]
> forskellige versionsnumre af OSX? Eller er der andre forhold, som jeg skal
> være opmærksom på for at synkronisere med mellemrum?

Når du kopierer arkiver over på en anden maskine vil ejerskab skifte til
den bruger som er aktiv. Forskellige versioner af OS X skulle ikke være
til hindring med mindre arkivformaterne for de enkelte programmers
dokumenter og preferencer er forskellige. Men hvorfor ikke have ens OS X
versioner på de to maskiner?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 14-06-02 15:34

On 14/06/02 16:20, in article 1fdrya7.zt79op14v7i8qN%mta@mac.com, "Michael
Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Enten ignorer dem eller brug terminalen til at kopiere dem med.

> Joda, de ligger et eller andet sted i din brugermappe!

Dvs. at jeg i terminalen kan sudo-kopiere min brugermappe og så får den det
hele med? Men kan jeg gøre det over appletalk?

> Men hvorfor ikke have ens OS X versioner på de to maskiner?

Jo, det er da rigtig nok. Det er bare ikke altid jeg lige får den opdateret.
Men lige nu kører de det samme. Når betalingsjaguar kommer, vil jeg nok kun
købe til den ene først og fremmest. Men det var bare et lille ekstra dumt
spørgsmål. Tak alligevel!

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 16:01

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@apples.post> wrote:

> Dvs. at jeg i terminalen kan sudo-kopiere min brugermappe og så får den det
> hele med?

cp komandoen i termianeln kopierer kun datadelen af et arkiv, så det vil
umiddelbart være en dårlig ide. Der findes dog en kommando som tager
resouredelen med også, men jeg ikke huske hvad den hedder!

> Men kan jeg gøre det over appletalk?

Via AFP ja, appletalk er kun en snakke protokol på linje med tcp/ip!

Men glem bare de arkiver som har root ejerskab i din brugermappe. De
bliver helt sikkert genetableret ved installation af OS X.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 14-06-02 16:05

On 14/06/02 17:00, in article 1fds1kb.60evi213lj50xN%mta@mac.com, "Michael
Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote:

> Men glem bare de arkiver som har root ejerskab i din brugermappe. De
> bliver helt sikkert genetableret ved installation af OS X.

Dvs. kopier bare via "finder", klik "fortsæt" på trods af manglende
beføjelser til visse arkiver (jeg er logget på som administrator) og så
skulle alt personligt være sikret/dubleret?

(bare lige for at være sikker)

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 16:32

> [...]

> beføjelser til visse arkiver (jeg er logget på som administrator) og så
> skulle alt personligt være sikret/dubleret?

Ja! Men check lige hvilke root arkiver der er tale om.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:13

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> cp komandoen i termianeln kopierer kun datadelen af et arkiv, så det vil
> umiddelbart være en dårlig ide. Der findes dog en kommando som tager
> resouredelen med også, men jeg ikke huske hvad den hedder!

ditto med optionen "-rsrcFork"

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:17

In article <351dea.no.ln@g4.reippuert.dk>,

> ditto med optionen "-rsrcFork"

kig evt på dette hint:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011218181747247>

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 14-06-02 17:22

On 14/06/02 17:17, in article hd1dea.jq.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> kig evt på dette hint:
>
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011218181747247>

Fedt link. Tak for det. Og tak for hjælpen begge 2.
Jeg går nu i gang.

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 16:32

> ditto med optionen "-rsrcFork"

Ikke i min bsd.

[localhost/pictures] mta% cp -rsrcFork viggo.jpg birger.jpg
cp: illegal option -- s
usage: cp [-R [-H | -L | -P]] [-f | -i] [-p] src target
cp [-R [-H | -L | -P]] [-f | -i] [-p] src1 ... srcN directory
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-06-02 16:38

> Ikke i min bsd.

kommandoen 'ditto'... Jeg fik den ikke ind på lystavlen i første huk.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:48

In article <1fds3k2.k7llmt8pe5qnN%mta@mac.com>,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:46

In article <1fds2w3.bqdz6oa7gmaN%mta@mac.com>,

> [...]
> usage: cp [-R [-H | -L | -P]] [-f | -i] [-p] src target
> cp [-R [-H | -L | -P]] [-f | -i] [-p] src1 ... srcN directory

prøv i stedet med -rsrc

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:05

In article <B92FCB6A.55B5%skovmand@apples.post>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@apples.post> wrote:

> Dvs. at jeg i terminalen kan sudo-kopiere min brugermappe og så får den det
> hele med? Men kan jeg gøre det over appletalk?

ja (hvorfor skulle du ikke kunne det?)

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent