/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
skift af slangeløst dæk?
Fra : Lasse Petersen


Dato : 14-06-02 00:05

jeg har undret mig over hvordan man skifter et dæk som er slangeløst.
jeg har tit prøvet at lappe allemulige andre dæk, men de har alle været
med slanger. Jeg tror ikke at det vil være et problem at få dækket af,
men problet er hvordan får man det nye dæk til at blive tæt. Skal det
limes mellem dækket og fælgen... og lige en anden ting hvis det nu skal
lappes er der de samme lapper som man bruger til dæk med slanger.
Lasse
xs 400


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Lars Nielsen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 14-06-02 01:13


"Lasse Petersen" <l@petersen.tc> skrev i en meddelelse
news:a13a40daa3fb76a39f7558f1b155794b.64721@mygate.mailgate.org...
> jeg har undret mig over hvordan man skifter et dæk som er slangeløst.
> jeg har tit prøvet at lappe allemulige andre dæk, men de har alle været
> med slanger. Jeg tror ikke at det vil være et problem at få dækket af,
> men problet er hvordan får man det nye dæk til at blive tæt. Skal det

Fælgen er konstrueret så den er tæt, hvor en fælg til slange-dæk er
"utætte".
Under monteringen af dækket, sikrer man sig at fælgen er ren og pæn, uden
store dybe ridser.
Dækkets kant smøres med en syrefri fedttype, som sørger for at dæk og fælg
slutter helt tæt.
Herefter pumpes dækket op med høft tryk, fra en slange som kan give luft
hurtigt, for at få dækket til og "springe ud" til fælgen. Derefter monteres
ventil, og dæktrykket tilpasses den aktuelle kunde / bil / MC /
HvadSomHelst.

Simple as That...

RadioMan

> limes mellem dækket og fælgen... og lige en anden ting hvis det nu skal
> lappes er der de samme lapper som man bruger til dæk med slanger.

Lapperne tl slangeløse dæk ligner allermest en stor "tegnestift", dog udført
i en speciel slags gummi.
Først renses hullet i dækket med en "grovfil / rasp" på en boremaskine
Herefter gøres dækundersiden ren med Trichloretylen eller Buffer eller
lignenden
Omkring huller smøres en speciel dæklim på
"tegnestiften" trækkes igennem dækket indefra, indtil den slutter tæt med
fladen inde i dækket
Overskydende gummi fra "tegnestiften" skæres af på ydersiden, dækket
monteres igen, og man kører pænt det første døgn, indtil lappen er
vulkaniseret

Bemærk at der er specielle regler med hvor henne på dækket der må lappes, og
de er ret skrappe med motorcykeldæk, so dont tink about doing it yourself! -
Dæk som er lappet i skuldrene kan eksplodere, derfor må dæk ikkke lappes i
skuldrene... - Og Meget Mere...


> Lasse
> xs 400
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG



Kenneth Sørensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 14-06-02 12:25


"Lars Nielsen" <dsl8938@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:aebc9u$1n48$1@news.cybercity.dk...
>
> "Lasse Petersen" <l@petersen.tc> skrev i en meddelelse
> news:a13a40daa3fb76a39f7558f1b155794b.64721@mygate.mailgate.org...
> > jeg har undret mig over hvordan man skifter et dæk som er slangeløst.
> > jeg har tit prøvet at lappe allemulige andre dæk, men de har alle været
> > med slanger. Jeg tror ikke at det vil være et problem at få dækket af,
> > men problet er hvordan får man det nye dæk til at blive tæt. Skal det
>
> Fælgen er konstrueret så den er tæt, hvor en fælg til slange-dæk er
> "utætte".
> Under monteringen af dækket, sikrer man sig at fælgen er ren og pæn, uden
> store dybe ridser.
> Dækkets kant smøres med en syrefri fedttype, som sørger for at dæk og fælg
> slutter helt tæt.
> Herefter pumpes dækket op med høft tryk, fra en slange som kan give luft
> hurtigt, for at få dækket til og "springe ud" til fælgen. Derefter
monteres
> ventil, og dæktrykket tilpasses den aktuelle kunde / bil / MC /
> HvadSomHelst.
>
> Simple as That...
>

Et lille trick er at bruge ganske almindelig opvaskesulfo til at smøre
fælgkant med, det virker fortrinligt

Kenneth
R1



Poul B-H (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 14-06-02 19:33


"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
news:aecjq0$t55$1@sunsite.dk...
>
> "Lars Nielsen" <dsl8938@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:aebc9u$1n48$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Lasse Petersen" <l@petersen.tc> skrev i en meddelelse
> > news:a13a40daa3fb76a39f7558f1b155794b.64721@mygate.mailgate.org...
> > > jeg har undret mig over hvordan man skifter et dæk som er slangeløst.
> > > jeg har tit prøvet at lappe allemulige andre dæk, men de har alle
været
> > > med slanger. Jeg tror ikke at det vil være et problem at få dækket af,

Well well well !


> > Dækkets kant smøres med en syrefri fedttype, som sørger for at dæk og
fælg
> > slutter helt tæt.
> > Herefter pumpes dækket op med høft tryk, fra en slange som kan give luft
> > hurtigt, for at få dækket til og "springe ud" til fælgen.

Hvis man er langt fra en hurtig kompressor( Grønland, sahara etc.) anvendes
lighter gas eller benzin inde i dækket. Ved antændelse springer dækket på !!


>
> Et lille trick er at bruge ganske almindelig opvaskesulfo til at smøre
> fælgkant med, det virker fortrinligt

Men ved høje hastigheder slynges der sæbe ud, hvis man bruger for meget.

Poul B-H
Nyt D208GP fordæk monteret på 1½ time




Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 20:10

Lars Nielsen wrote:

> "Lasse Petersen" <l@petersen.tc> skrev i en meddelelse
> news:a13a40daa3fb76a39f7558f1b155794b.64721@mygate.mailgate.org...
> > jeg har undret mig over hvordan man skifter et dæk som er slangeløst.

> Herefter pumpes dækket op med høft tryk, fra en slange som kan give luft
> hurtigt, for at få dækket til og "springe ud" til fælgen. Derefter monteres
> ventil, og dæktrykket tilpasses den aktuelle kunde / bil / MC /

Et trick fra autobranchen er at lægge en oppustelig textilslange til at lukke
sprækken mellem fælgkant og dæk, hvis afstanden er for stor. I takt med at i den
øverste dækside kryber op på fælgkanten, lukker montøren luften ud af slangen og
trækker den til sidst bort, inden dækket låser den fast til fælgen.
Keine Hexerei, nur Behändigkeit. Dette trick anvendes/tes især, hvis dækket er
bredt, stift og har ligget på lager længe, så det er faldet sammen.

Ved ikke om det nogen sinde er relevant for mc-dæk, men har du problemet kan du
jo prøve med en cykelslange godt smurt ind i sæbe.

Richard


Preben Riis Sørensen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 19-06-02 00:20


Richard Pade <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en
news:3D0A3F73.8CE2271@mail.dk...
> Lars Nielsen wrote:
>
> > "Lasse Petersen" <l@petersen.tc> skrev i en meddelelse
> > news:a13a40daa3fb76a39f7558f1b155794b.64721@mygate.mailgate.org...
> > > jeg har undret mig over hvordan man skifter et dæk som er slangeløst.
>
> > Herefter pumpes dækket op med høft tryk, fra en slange som kan give luft
> > hurtigt, for at få dækket til og "springe ud" til fælgen. Derefter
monteres
> > ventil, og dæktrykket tilpasses den aktuelle kunde / bil / MC /
>
> Et trick fra autobranchen er at lægge en oppustelig textilslange til at
lukke
> sprækken mellem fælgkant og dæk, hvis afstanden er for stor. I takt med at
i den
> øverste dækside kryber op på fælgkanten, lukker montøren luften ud af
slangen og
> trækker den til sidst bort, inden dækket låser den fast til fælgen.
> Keine Hexerei, nur Behändigkeit. Dette trick anvendes/tes især, hvis
dækket er
> bredt, stift og har ligget på lager længe, så det er faldet sammen.
>
> Ved ikke om det nogen sinde er relevant for mc-dæk, men har du problemet
kan du
> jo prøve med en cykelslange godt smurt ind i sæbe.
>
> Richard

De modige pjatter ikke så længe med den slags: de sprayer lidt karamba eller
andet brændbart ind i dækket og smider en tændstik og vupti er dækket på
plads. Eller vupti man er ikke modig længere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste