Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Resampling af udskrevne billeder
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 14-06-02 00:01

Hvis jeg vælger at få mine billeder udskrevet på en fotomaskine, som de
Agfa terminaler man finder i Merlin, vil det så hjælpe at resample
billederne op i en højere opløsning?

Mit kamera tager højst billeder i 1280x960 opløsning, vil det så hjælpe på
det færdige udskrevne eksemplar hvis jeg resampler billeder op i f.eks
1600x1200 i Photoshop? (i bicubic resample mode)

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 01:23

Martin Kaltoft skrev:

> Hvis jeg vælger at få mine billeder udskrevet på en fotomaskine,
> som de Agfa terminaler man finder i Merlin, vil det så hjælpe at
> resample billederne op i en højere opløsning?

Det kommer an på hvilken opløsning der er nødvendig for at opnå et
tilfredsstillende resultat på de Agfa terminaler. Det må butikken
kunne oplyse.

Hvilken størrelse skal de printes ud i?

Madsen.

Fra : Per F Andersen

Dato : 14-06-02 09:15

> Hvis jeg vælger at få mine billeder udskrevet på en fotomaskine, som de
> Agfa terminaler man finder i Merlin, vil det så hjælpe at resample
> billederne op i en højere opløsning?

Det er formentlig lige præcis det Agfamaskinerne gør - der kommer ikke flere
informationer i billedet ved at lade Photoshop resample.
Det er muligt, at hvis man kender den måde Agfamaskinerne arbejder på,
skarphedsfiltre, farvekorrektion m.v., at man så kan optimere billederne
bedre, men det er nok tvivlsomt om man for alvor får noget ud af det.

PS. For øvrigt kan man i øjeblikket få lavet billeder fra digitalt medie i
Merlin for 2kr/stk med start 10 kr!

Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-06-02 15:58

Per F Andersen skrev:

> PS. For øvrigt kan man i øjeblikket få lavet billeder fra digitalt
> medie i Merlin for 2kr/stk med start 10 kr!

<http://213.69.181.217/Preise.asp>
- hvor der er nævnt at god kvalitet helst skal være 150 ppi, eller
dpi som de kalder det, og 300 ppi hvis kvaliteten skal være optimal.

Det er muligt at Agfa-maskinen selv resampler. Jeg tvivler på at den
kan gøre det lige så godt som Photoshop, men det er jo sådan noget
man kun kan finde ud af ved at prøve sig frem.

Madsen.

Fra : WebCat

Dato : 15-06-02 09:36

Svartet er et klart: JA.
Maskinerne gør det ikke selv, Du for ikke en bedere opløsning, men du kan få
et bedere resultat. Jeg har set det gjort, så den er helt sikker.