hæfte/fængsel og skærpede omstændigheder?
Fra : Seebright

Dato : 13-06-02 21:22

Kære alle sammen

I forlængelse af min tidligere henvendelse omkring om min mand midster
kørekortet, så vil jeg bede jer udpensle et par ting, hvis i kan afse tid.

Der var een, der skrev, at der ikke længere er forskel på fængsel og hæfte.
Men jeg har aldrig været hverken fængslet eller hæftet, har end ikke fået en
bøde. Hvad indebærer det? Er der ingen forskel længere? Der er også noget
med åbne fængsler og lukkede, men jeg kender ikke forskellen. Og der er
vidst også noget med, at man kan afsone hjemme, det kender jeg heller ikke i
detaljer.
Hvis der er en her, der vil være sød og forklare mig det, vil jeg være meget
taknemlig.

Endvidere står der noget i straffen for kørsel med alkohol i blodet om en
forskel, hvis der er skærpede omstændigheder. Men hvad er det? Hvornår er
der tale om skærpede omstændigheder?
Jeg vil gerne sende jer alle mange tak for jeres hjælp, som i allered har
givet.

Fra : TGD

Dato : 14-06-02 00:10

"Seebright" <seebright@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d08fef2$0$78808
<KLIP>
> [...]
> detaljer.
> Hvis der er en her, der vil være sød og forklare mig det, vil jeg være
<KLIP>

Lukket fængsel (vestre fængsel, vridsløselille etc) der er man lukket inden
bag en mur.

Åben fængsel, (horserød og nogle flere), der er der ingen mur, og man møder
op til bestemte tider for at de kan se at du er der.

Den med at afsone der hjemme har jeg hørt om men jeg tror ikke man bruger
det.

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-06-02 05:14

Scripsit "Seebright" <seebright@mail.dk>

> Der var een, der skrev, at der ikke længere er forskel på fængsel og hæfte.
> Men jeg har aldrig været hverken fængslet eller hæftet, har end ikke fået en
> bøde. Hvad indebærer det? Er der ingen forskel længere?

Begrebet "hæfte" er afskaffet for nyligt. Oprindelig var hæfte en
særlig form for frihedsstraf som man brugte til mindre forbrydelser
der oftere tænktes at blev begået af "pæne folk" end af ubarberede
tølpere fra havneknejperne. Hæfteafsonere blev behandlet mindre
strengt end fælgselsfanger: De måtte fx gå i deres eget tøj. På grund
af forskellen var reglen oprindelig at hvis man blev idømt fængsel OG
hæfte på samme tid, talte 2 dages fængsel for 3 dages hæfte (eller et
talforhold af den art).

Efterhånden blev fængslerne også mere menneskelige (teorien i vore
dage er at det er straf nok at være frataget sit frie valg af
opholdssted, og at det ikke behøver at være noget specielt ubehageligt
sted man er tvunget til at opholde sig, for at det er en straf), og
til slut var der i praksis ikke nogen videre forskel på forholdene for
hæfte- og fængselsdømte. Da der så var gået nogen årtier på den måde
afskaffede man hæftebegrebet forrige år.

Overgangsreglen er at i de love hvor der stadig står "hæfte" idømmes
i stedet fængsel i samme tidsrum som man tidligere ville have dømt
hæfte.

--
Henning Makholm "Man vælger jo selv sine forbilleder."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-06-02 13:35

On 13.06.2002 22:22, in article
3d08fef2$0$78808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Seebright"
<seebright@mail.dk> wrote:

[klip]
> [...]
> vidst også noget med, at man kan afsone hjemme, det kender jeg heller ikke i
[klip]

Afsoning af fængselsstraf sker i dag som udgangspunkt i åbent fængsel, med
mindre straffen er på 5 år eller mere, jf. straffuldbyrdelsesloven § 22.

Åbne fængsler er, som en anden også skrev, normalt uden hegn omkring. Deres
arkitektur er normalt præget af lavt og sektionsdelt byggeri i landlige
omgivelser. Der er mindre tæt personalebemanding og færre
kontrolforskrifter.

Fuldbyrdelse andre steder end i fængsel (eller arresthus) kan jf.
straffuldbrydelsesloven § 78 ske, 1) hvis den dømte har behov for særlig
pleje, 2) hvis der er særlige (typisk alders- eller helbredsmæssige) grunde
til ikke at bruge fængsel og 3) afgørende hensyn til retsbevidstheden ikke
taler for fængsel.

/kristian