/ Forside / Interesser / Fritid / Rollespil / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rollespil
#NavnPoint
Nordsted1 430
e.c 210
CLAN 210
refi 200
tedd 150
fun2 110
sambo 110
pallebhan.. 110
Rellom 100
10  Muncken 100
Hand-out
Fra : Adam Bindslev


Dato : 13-06-02 21:22

Hej Alle

Jeg sidder og skriver på en kampagne og fik en tanke som måske kunne være en
diskussion værd.

For mig er kampagnen, som beskrevet i en anden tråd, meget spillerbåret. Men
da man som GM gerne vil føle at man har nogen som helst afart af kontrol, og
dermed mulighed for at planlægge interessante situationer og fortællinger,
bruger jeg størstedelen af min forberedelsestid på at forberede steder,
genstande, NPC'ere etc. Men det gør de fleste kampagne-gm's vel.


Jeg har efterhånden spillet en utrolig masse sessions, både som GM og som
spiller, og jeg sidder lige nu og tænker over hvad der fik en session til at
løfte sig over en anden. Og jeg kan konstatere at det meget ofte var
følelsen af at GM var velforberedt som gav en god oplevelse. Og så var det
hand-outs!


Hand-outs virker for mig på to måder. Der er den umiddelbare virkning,
nemlig at handout'et kan sætte fantasien i sving bedre end ord, at det
kommer til at blive en fysisk fikspunkt for spillernes opmærksomhed og at
det kan sætte en stemning, som ellers ville være svær at skabe. Og det gør
pludselig fiktionen meget nærværende. Der er også den indirekte virkning -
et handout indikerer nemlig også at GM har lavet et grundigt forarbejde. Det
skal man ikke undervurdere betydningen af. Spillernes følelse af at GM
virkelig går op i sit "arbejde".


Men hvad er et fedt handout? Jeg er ved at løbe tør for friske ideer - og
søger derfor andres gode ideer og erfaringer med hand-outs. Hvad virkede og
hvad virkede slet ikke? Er handouts måske slet ikke så fede, fordi de
fjerner abstraktionen?


Her er mine personlige favoritter, som jeg har brugt gennem tiden:


* En barnesko - den blev brugt som første spor i en investigationkampagne og
satte fra første session en stemning af en dybfølt ondskab. En enkelt slidt
barnesko kalder virkelig på alle menneskers fantasi og frygt


* En hel Video-CD med billeder af et kloster. CD'en var en del af en
missionsbeskrivelse mine spillere modtog. De kunne så i fællesskab sidde og
se billederne igennem. Da kampagnen er en nutidskampagne, blev situationen
af de fire spillere der sad foran fjernsynet og planlagde missionen
pludselig 100% realistisk


* Et par briller. Igen var de indledningen til et horror/investigation
scenarie. Ved første øjesyn var de ikke noget særligt, men når man så
nærmere på dem kunne man se at der var ridset tekst ind i brilleglassene.
Dette gav spillerne en følelse af at det var dem og ikke kun karaktererne
der var detektiver


* En diktafon med en optagelse af en samtale - samme effekt som video-CD'en


Må jeg høre andres erfaringer?


Adam




 
 
Kuruderu (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Kuruderu


Dato : 14-06-02 02:16

Hand-out's er rigtig gode virkemidler hvis de bliver brugt ordentligt, dvs.
at man skal ikke bruge dem i overflod men i tilpasse mængder, ellers mister
de "vægten" for spillerne. Derudover tror jeg at det eneste man skal være
opmærksom på med hensynd til hand-out's er at de skal være så autentisk
udseende som muligt.

Kuruderu
"Adam Bindslev" <adam@nail.dk> wrote in message
news:u87O8.34869$N46.1530421@news010.worldonline.dk...
> Hej Alle
>
> Jeg sidder og skriver på en kampagne og fik en tanke som måske kunne være
en
> diskussion værd.
>
> For mig er kampagnen, som beskrevet i en anden tråd, meget spillerbåret.
Men
> da man som GM gerne vil føle at man har nogen som helst afart af kontrol,
og
> dermed mulighed for at planlægge interessante situationer og fortællinger,
> bruger jeg størstedelen af min forberedelsestid på at forberede steder,
> genstande, NPC'ere etc. Men det gør de fleste kampagne-gm's vel.
>
>
> Jeg har efterhånden spillet en utrolig masse sessions, både som GM og som
> spiller, og jeg sidder lige nu og tænker over hvad der fik en session til
at
> løfte sig over en anden. Og jeg kan konstatere at det meget ofte var
> følelsen af at GM var velforberedt som gav en god oplevelse. Og så var det
> hand-outs!
>
>
> Hand-outs virker for mig på to måder. Der er den umiddelbare virkning,
> nemlig at handout'et kan sætte fantasien i sving bedre end ord, at det
> kommer til at blive en fysisk fikspunkt for spillernes opmærksomhed og at
> det kan sætte en stemning, som ellers ville være svær at skabe. Og det gør
> pludselig fiktionen meget nærværende. Der er også den indirekte virkning -
> et handout indikerer nemlig også at GM har lavet et grundigt forarbejde.
Det
> skal man ikke undervurdere betydningen af. Spillernes følelse af at GM
> virkelig går op i sit "arbejde".
>
>
> Men hvad er et fedt handout? Jeg er ved at løbe tør for friske ideer - og
> søger derfor andres gode ideer og erfaringer med hand-outs. Hvad virkede
og
> hvad virkede slet ikke? Er handouts måske slet ikke så fede, fordi de
> fjerner abstraktionen?
>
>
> Her er mine personlige favoritter, som jeg har brugt gennem tiden:
>
>
> * En barnesko - den blev brugt som første spor i en investigationkampagne
og
> satte fra første session en stemning af en dybfølt ondskab. En enkelt
slidt
> barnesko kalder virkelig på alle menneskers fantasi og frygt
>
>
> * En hel Video-CD med billeder af et kloster. CD'en var en del af en
> missionsbeskrivelse mine spillere modtog. De kunne så i fællesskab sidde
og
> se billederne igennem. Da kampagnen er en nutidskampagne, blev situationen
> af de fire spillere der sad foran fjernsynet og planlagde missionen
> pludselig 100% realistisk
>
>
> * Et par briller. Igen var de indledningen til et horror/investigation
> scenarie. Ved første øjesyn var de ikke noget særligt, men når man så
> nærmere på dem kunne man se at der var ridset tekst ind i brilleglassene.
> Dette gav spillerne en følelse af at det var dem og ikke kun karaktererne
> der var detektiver
>
>
> * En diktafon med en optagelse af en samtale - samme effekt som
video-CD'en
>
>
> Må jeg høre andres erfaringer?
>
>
> Adam
>
>
>



Jan Jacobsen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Jacobsen


Dato : 18-06-02 21:25

> Og jeg kan konstatere at det meget ofte var
> følelsen af at GM var velforberedt som gav en god oplevelse. Og så var det
> hand-outs!
....
> Men hvad er et fedt handout? Jeg er ved at løbe tør for friske ideer - og
> søger derfor andres gode ideer og erfaringer med hand-outs. Hvad virkede
og
> hvad virkede slet ikke? Er handouts måske slet ikke så fede, fordi de
> fjerner abstraktionen?

Blandt de bedste handouts jeg har modtaget var et maleri (købt billigt på et
loppemarked) med et motiv der fungerede som et af sporene videre. Først
meget senere fandt vi ud af bagbeklædningen ikke var helt så gammel som
selve billedet... for man sidder jo ikke normalt og splitter malerierne ad
hjemme hos sine venner. Nummer to på listen må være korrekte sproglige
oversættelser af dokumenter på de - for os europæere - mere ualmindelige
sprog (hæbraisk, ægyptisk eller hvad din historie kan kræve). Ikke bare de
vigtige dokumneter, men evt. opskriften på tzatziki, manualen til videoen
eller små uddrag af den lille røde. Man kan næsten høre det åbenlyse
spørgsmål når en spiller får teksten oversat et eller andet sted :)

....og jo - det bedste ved handouts er fornemmelsen af GM'en har forberedt
sig ud over det sædvanlige. Forventningens glæde er jo som oftest den
største.

Mvh Jan






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste