Erstatning efter trafik-uheld - opfølgning
Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-06-02 20:27

Jeg har tidligere skrevet om et trafik-uheld og erstatning efter dette.

Modpartens forsikringsselskab har nu accepteret at betale for billeje i
3 uger, fordi vurderingen trak ud på grund af påskeferien. (Normalt
betales kun to uger).

Til gengæld vil de ikke erstatte tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse
med uheldet, fordi det "ikke er påregnelig følge af uheldet". (Jeg har
ikke været "uarbejdsdygtig", men brugt en del arbejdstid på sagen). Er
der nogen retspraksis for, hvornår (tabt)arbejdstid skal erstattes?

Jeg synes det lyder underligt, at det ikke skulle være "påregneligt" at
det tager tid at kontakte værksted, forsikring, købe ny bil, ændre
aftaler med kunder o.s.v. Jeg har anslået det til sammenlagt én dags
mistet arbejde, hvilket jeg selv mener er lavt sat.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-02 21:21

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> ikke været "uarbejdsdygtig", men brugt en del arbejdstid på sagen).Er
> der nogen retspraksis for, hvornår (tabt)arbejdstid skal erstattes?

Det, du oplyser, giver ikke anledning til erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste.

> [...]
> aftaler med kunder o.s.v. Jeg har anslået det til sammenlagt én dags
> mistet arbejde, hvilket jeg selv mener er lavt sat.

Argumentationen peger på, at "tabet" er 'for langt ude' - det skal ikke
mistorstås. Meningen er, at relationen mellem skade og tab er ringe.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Leif Poulsen

Dato : 14-06-02 16:54

-snip-

> [...]
> ikke været "uarbejdsdygtig", men brugt en del arbejdstid på sagen). Er
> der nogen retspraksis for, hvornår (tabt)arbejdstid skal erstattes?

Jeg er enig med Peter i at der nok ikke er grundlag for at rejse krav
om tabt arbejdsfortjeneste. Mig bekendt er der ikke nogen domme
der giver erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i slige situationer,
hverken refererede eller ikke refererede !

> [...]
> aftaler med kunder o.s.v. Jeg har anslået det til sammenlagt én dags
> mistet arbejde, hvilket jeg selv mener er lavt sat.

Det lyder måske for mig heller ikke rigtigt at afvise med at det ikke er
påregneligt, at det tager tid at ordne sagen, fordi det gør det jo !
Men det er måske mindre påregneligt at det skulle koste penge !
Jeg tror at domstolene er tilbageholdende med at yde erstatning for den
slags tab, ud fra en betragtning om at det er en risiko man må acceptere
som ejer af en bil !

Hilsen

Leif

-snip-