Rustfjernelse / beskyttelse / maling af st~
Fra : Moller

Dato : 13-06-02 20:08

Hej Alle,
Jeg står nu til at sku ha motor osv... afmonteret af MZ'en... og så er
det at jeg med det samme lige så godt kan få ordnet stellet på den.

Så hva skal jeg ha klar til det stor nummer ???

så vidt jeg forestiller mig det, så er det noget med :

1. stål børste, til at fjerne det værste rust,

2. Finpusning af hele stellet med korn 80.

3. Så males det hele med grunder / rustværn ... 2 - 3 gange...

4. Til sidst males over i den farve som nu stellet skal være i.

Jeg vil mene at nu da stellet på en MZ, ikke er det mest
synlige/fremtrædene, så kan det hele godt klares med pensel.

Men er der nogen ting her som ikke er helt så smart, er glemt, eller
andet ???

VH
Lars Molnit

Fra : james

Dato : 13-06-02 22:49

> er glemt, eller
> andet ???

Du skal grund male MED DET SAMME du er færdig med pudsningen. Stop ikke om
aftenen og så begynde med grundmalingen dagen efter. Allerede der, er rusten
påbegyndt. Så tage den sidste behandling om formiddagen på en dag at du har
fri. Så kan den få et par. 3 lag med grundmaling umiddelbart efter.

--james

Fra : Moller

Dato : 14-06-02 10:02

"james" <airthy@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
har
> fri. Så kan den få et par. 3 lag med grundmaling umiddelbart efter.

Sadolin Rustværn (for 25% på alt hva de har :) ) siger 5 timers tøre
tid, det vil sige tidlig morgen, så fjernes rusten, males, og 10 timer efter
males 3 lag på, og så kan jeg tage hjem, og være klar til næste dag ???
eller skal overflade malingen også på nu vi er i gang...

VH
Lars Molnit

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 14-06-02 07:06

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> 1. stål børste, til at fjerne det værste rust,
>
> 2. Finpusning af hele stellet med korn 80.

Istedt...:

1. Køb 12 stk guld øl

2. Find en Sandblæser

3 Vupti

mvh Tommy

Fra : Moller

Dato : 14-06-02 10:00

> Istedt...:
>
> 1. Køb 12 stk guld øl

Har Guld øl... men ved ik hvor jeg finder en sandblæser :)

> 2. Find en Sandblæser
>
> 3 Vupti

Siger det sådan ??? og så er den malet og det hele *GGG* :)

Ok, det finder vi lige ud af når tiden er :) Udstødningen er på vej,
samt alt hva der er til af lejer, pakninger, pakdåser, geararme, osv... så
hvis vi holder streng økonomi på, kan vi se hva det hele kostede når den er
færdig :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 , snart Råtunet, og sænket :)
Suzuki GT-380 L, din for 6500Kr....

Fra : Allan Bojesen

Dato : 14-06-02 23:05

> Har Guld øl... men ved ik hvor jeg finder en sandblæser :)

Lån en kompressor (min. 350 l/min og 50 l tank), køb en sandblæsepistol ved
H. Nyborg (der forsynes med sand via slange, ikke beholder), køb en 40 kg
pose kvartssand 1-3 mm (kan købes ved materieludlejninger) og endelig nogle
ordentlige beskyttelsesbriller. Find et afsides sted og blæs stellet et
stykke . Udgift ca. 200,-.

Allan Bojesen

Fra : Brian/Hekto

Dato : 14-06-02 09:36

In article <aeaqhd$11da$1@news.cybercity.dk>, news@molnit.com says...
> [...]
> synlige/fremtrædene, så kan det hele godt klares med pensel.
>
> Men er der nogen ting her som ikke er helt så smart, er glemt, eller

Tjaaa ... hvad med Hammerite, til pensel eller på spray?
Har selv gode erfaringer med det. Hvis man fortynder malingen og varme
det malede op fx med en varmeblæser, flyder det pænt sammen.

Tilsyneladende holder det fint, og der skal ike grundes.
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Fra : Freddy Lang

Dato : 14-06-02 10:47

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
> synlige/fremtrædene, så kan det hele godt klares med pensel.
>
> Men er der nogen ting her som ikke er helt så smart, er glemt, eller

Jeg totalrenoverede på et tidspunkt min første MC, en Yamaha XS 400 SE, og
gik også i gang med stellet på samme måde som du har tænkt dig at gøre,
altså med stålbørste. Så kom en nabo forbi (som vist var uddannet smed eller
mekaniker eller noget) og fortalte, at det med stålbørsten var en dårlig
idé, da man rent faktisk ikke fjerner al rusten, men derimod slår noget af
det dybt ind i stellet (noget med meget fine, mikroskopiske rustpartikler),
og så har man altså en potentiel rustorm liggende begravet nede under sin
nye lakering. Men hvad finder man så på? Jeg vendte problemet ude i den
lokale klub, og fik straks svaret. Gutterne kendte en eller anden, som lige
kunne klare den sag. Slyngrenser og efterfølgende pulverlakering. Som sagt,
så gjort. Jeg samlede stel, svinger, batterikasse og hvad jeg ellers kunne
finde af gammelt jern fra maskinen, kørte ud til omtalte gut, og han ordnede
resten. Det tog et par dage, og så var det hele klart, smukt rengjort og
pulverlakeret. Og pulverlak skulle jo efter sigende være temmelig stærkt.
Prisen? Kan ikke huske det, men det var vist en hund eller to. Og så afgjort
pengene værd.

Mvh
Freddy
SV 650 S (K1)