Dampbøje et stykke træ
Fra : Jan Madsen

Dato : 13-06-02 18:09

Jeg har stykke egetræ, som bøjer et par millimeter på midten. Vil gerne
rette det helt ud.
Målene på træet er 40 cm * 7 cm * 0,9 cm.
Kan jeg stå derhjemme og dampbøje det, og hvordan gør jeg?
Jeg har en arbejdsbænk og et par stykker brædder til at spænde det op med...

Fra : Per H

Dato : 13-06-02 19:43

On Thu, 13 Jun 2002 19:08:31 +0200, "Jan Madsen" <jma@mobil.dk> skrev:

Du kan ikke styre en dampbøjning, har du ikke mulighed for at få det
rettet på en høvl?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-06-02 19:44

On Thu, 13 Jun 2002 19:08:31 +0200, "Jan Madsen" <jma@mobil.dk> wrote:

> [...]
>Kan jeg stå derhjemme og dampbøje det, og hvordan gør jeg?
>Jeg har en arbejdsbænk og et par stykker brædder til at spænde det op med...

Dengang mit fædrende ophav legede bådebygger lagde han træet i et rør
med endeprop og slange til låget på en stor gryde med vand og en
kogeplade nedenunder, kan du følge mig?

Efter at være dampet i nogen tid tog han træet ud og satte det i spænd
(pas på, det kan godt virke lidt varmt når det lige er blevet dampet).

Det var vistnok lærketræ, men prøv alligevel, træ er vel træ.

--
Jens

It is thermodynamically impossible to stuff a genie back into a bottle.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 13-06-02 19:49

Jan Madsen skrev:

> Jeg har stykke egetræ, som bøjer et par millimeter på midten. Vil gerne
> rette det helt ud.
> Målene på træet er 40 cm * 7 cm * 0,9 cm.

Umiddelbart synes jeg, du kunne lave et nyt stykke. Men måske netop
*det* stykke eg har en bestemt værdi?

Du har da en mulighed for at rette op på træstykket, ved at spænde
det op mellem et par træklodser, og "overdrive" med 1-2 cm. Lad det
sidde i spænd i få dage - og der er sikkert rettet lidt på det. Om
det så kan holde retningen ...?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jan Madsen

Dato : 13-06-02 20:00

Tak for svarene.
Tror jeg vil prøve at rette det ud mellem to klodser uden dampning. Det er
jo ikke et ret kraftigt stykke træ. Så undgår jeg også fejl.
PS: Det er til en forplade på et elektronikapperat, så jeg tror faktisk
monteringsskruerne kan spænde det lige op.