pris stigning på bilen pga. ny lov
Fra : Ukendt

Dato : 13-06-02 17:18

Jeg har som mange andre lige fået et brev om pris stigning. Da jeg skifter
forsikring til november næste år, har jeg så fået 2 breve et fra det jeg har
nu, og et fra det jeg får til november måned. Men på den ene er pris
stigningen 40 % og den anden er den 34%. Dvs. den billige stiger mest. Er
det fordi de napper lidt mere af kagen "nu når de er igang" eller er der
virklig mere afgift på de billige forsikringer?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-06-02 18:06

On 13.06.2002 18:18, in article
3d08c5d0$0$71664$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "peet_dk" <nope> wrote:

> [...]
> det fordi de napper lidt mere af kagen "nu når de er igang" eller er der
> virklig mere afgift på de billige forsikringer?

Man kunne godt frygte, at de "napper lidt mere af kagen", men det kan jo
være, at de har forskellige beregningsmodeller i de to selskaber. Fx kan
kundesammensætningen og antallet af forsikringer jo give en anden
sandsynlighed for personskader, hvilket medfører en ændret effekt på
præmien.

For øvrigt stiger min "kun" 21% (Kasko hos Tryg).

(Lidt brok: Det er nemt for et enigt Folketing at lave sådan en lovændring.
Den koster ingenting, og ser god ud i avisen. De glemte bare lige at
fortælle at bilejerne kommer til at betale. Oven i det, så stiger statens
indtægter også, fordi afgiften på ansvarsforsikringer er en - ret høj -
%-sats af præmien. Er der egentlig også moms på forsikringer ?)

/kristian

p.s. En OT "sjov" oplevelse med Codan i samme sammenhæng. Jeg bad Codan om
et tilbud for et par dage siden. Det tilbud de sender mig er med de "gamle"
satser + en meddelelse om at præmien vil stige p.g.a. lovændringen, men ikke
hvor meget. Inden en evt. forsikring vil kunne nå at træde i kraft, vil
præmien altså være steget med et ukendt beløb. TAK Codan, sådan en
forsikring vil jeg da ha'!!

Fra : Jørgen Raaberg

Dato : 13-06-02 18:58

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B92E9DA5.759E%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> On 13.06.2002 18:18, in article
> 3d08c5d0$0$71664$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "peet_dk" <nope> wrote:
>
>Er der egentlig også moms på forsikringer ?)

Nej.

Fra : enn

Dato : 13-06-02 22:09

Men tilgængæld andre afgifter (=skatter) - læs selv på din opkrævning.

Fra : P. Nymann

Dato : 20-06-02 14:00

Der er ikke moms på bilforsikringer, men der er 50% afgift (skat) istedet.
Moms kan firmaer som bekendt trække fra,- afgifter (skat) kan de ikke trække
fra, så derfor er
har "de" eller staten jo regnet det godt ud. Bilforsikringer er en guldmine
for staten.
Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-06-02 22:19

On Thu, 13 Jun 2002 18:18:26 +0200, "peet_dk" <nope> wrote:

>er der
>virklig mere afgift på de billige forsikringer?

Der er slet ikke tale om en "afgift" på forsikringene.

Det er så vidt jeg kan se et spørgsmål om, at forsikringssummerne
stiger og at forsikringsselskaberne derfor - under antagelse af et
uændret skadesmønster/-antal - skal have større præmieindtægter for at
opretholde en uændret økonomi.

--
Jakob Paikin

Fra : Razz

Dato : 14-06-02 09:53

[snip]

Men på den ene er pris stigningen 40 % og den anden er den 34%. Dvs. den
billige stiger mest.

[snap]

Nu er jeg ikke helt i inde i loven. Men så vidt jeg kan huske at være
informeret omkring, drejer stigningen sig om et fast beløb. Derfor vil det
være en relativ procentsats ud fra præmien.

Dvs. ja, en billigere forsikring vil stige procentmæssigt mere end den dyre.
Så dem der har en stigning på 21% betaler dermed også en høj præmie! :)

*That's all I get for my dime*

/razz

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-06-02 13:40

On 14.06.2002 10:53, in article
3d09af47$0$71626$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Razz" <razz@holmus.dk>
wrote:
[klip]
> Nu er jeg ikke helt i inde i loven. Men så vidt jeg kan huske at være
> informeret omkring, drejer stigningen sig om et fast beløb. Derfor vil det
> være en relativ procentsats ud fra præmien.
[/klip]

Det tror jeg ikke du har ret i - ikke ud fra de stigninger jeg har hørt.
Desuden, som jeg skrev i mit sidste indlæg - afhænger det vel af selskabets
kunde- og forsikringssammensætning, hvor stor risikoen er.

> Dvs. ja, en billigere forsikring vil stige procentmæssigt mere end den dyre.
> Så dem der har en stigning på 21% betaler dermed også en høj præmie! :)

Det tror jeg nu ikke, der er i hvert fald flere selskaber, der gerne vil
have 60-70% mere for at forsikre mig, end dem jeg har nu (Tryg).

/kristian

Fra : P. Nymann

Dato : 20-06-02 14:05

Det er IKKE bare bilforsikringerne der stiger! Det er alle forsikringer med
personskader. For man har bestemt, at de tilskadekomne skal have langt
højere erstatninger end hidtil.
For vores vedkommende i det lille firma jeg arbejder i, (to ansatte) er det
en total mer´udgift på 4000,- kr. om året, for alle forsikringerne inkl.
erhvervsskade. Og det er en meget stor forhøjelse desværre.
Idet staten så skal have 50% skat af forsikringssummen oveni, kommer de jo
så også til at tjene meget mere.
Peter

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B92FB0C5.776D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-06-02 18:10

"P. Nymann" <esk701_tef@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse news:3d11d300$0$71643$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Idet staten så skal have 50% skat af forsikringssummen oveni, kommer de jo
> så også til at tjene meget mere.

Ja, hvis afgiften blev beregnet på grundlag af forsikringssummerne var det en guldmine for staten (som Peter skriver i et andet indlæg), men afgiften beregnes nu af præmierne, så det ikke helt så slemt

I iøvrigt er afgiften nedsat til 42,9 pct. i forbindelse med indførelsen af de forhøjede erstatningssummer.

PoulC
poulc@ofir.dk