Redekiggeri er forbudt....
Fra : Kim Jeppesen

Dato : 13-06-02 17:24

Hej alle

www.dof.dk er der en side omkring redekasser:

http://www.dof.dk/06_fakta_om_fugle/fuglekasser.html

og der står blandt andet:

"Er der liv i kassen?
Ved ynglesæsonens start kan man se, hvordan fuglene flyver til kassen med
redemateriale. Derefter kommer den mere stille periode, hvor de ruger på
æggene.
Der er ingen tvivl om, hvornår æggene klækkes og ungerne kommer ud. De gamle
fugle flyver til kassen med mad til de sultne unger. Deres tiggelyde bliver
stadig højere, jo større de bliver.
Når ungerne er flyvefærdige, forlader de kassen. I den tid kan man se dem
baske rundt i haven. De gamle fugle fodrer dem stadig. Det er ofte hannen,
der står for det, da hunnen måske er i gang med 2. kuld.
Hvis man er meget forsigtig, kan man kigge i kassen. Men pas på - der er en
vis risiko for at kuldet opgives, hvis man forstyrrer kassen i rugetiden.
Hvis ungerne er næsten udvoksede, kan man risikere, at de forlader reden før
de er flyvefærdige."

Sidste afsnit undrer mig en del og jeg har taget kontakt til DOF som har
meddelt at de synes det er helt i orden med den ordlyd.

Min anke mod afsnittet er, at det ifølge jagtlovens §8 er forbudt at kigge
på reder hvis man derved forulemper vildet - og det mener jeg der er stor
risiko for hvis man følger disse råd - for hvordan passer man på ?

Fra DOF lyder det, at man bare skal lade være med at kigge den sidste uge
før de er flyvefærdige - men helt ærligt - hvem andre end ornitologer ved
hvor mange uger de enkelte arter er om at blive flyvefærdige ?

Jeg synes der burde gøres opmærksom på reglerne, som iøvrigt kan læses på
nedenstående link - det er §8 og straffebestemmelserne er at finde i §54:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19970011429-REGL

DOF har åbenbart ikke til sinds at ændre teksten - men kan I ornitologer
ikke følge hvad jeg mener ? Er der ikke stor risiko når "menigmand" følger
det der står på siden - og hvornår forulemper man iøvrigt vildet og dets
yngel ?

Håber vi kan få en god interessant dialog her på usenet og at DOF følger med

Mvh Kim