Mælkejunge som "gæringkar"
Fra : Ulf Reese Næsborg

Dato : 13-06-02 15:48

Bare en tanke:
kan jeg i forbindelse med vinfremstilling bruge en gammel mælkejunge
til at massegære i?
Fordelene ville være at åbningen, som skal tildækkes, er mindre end i
et kar.
Kan nogen komme på ulemper ved projektet?

Mvh. Ulf Reese Næsborg
--
http://wolfland.dk/
Standing beside Stephen Hawking

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-06-02 16:37

Ulf Reese Næsborg skrev:

> Kan nogen komme på ulemper ved projektet?

Syre og metal?

På den anden side set har jeg lavet surmælk i mælkejunger, så...

// Klaus

Fra : Henrik

Dato : 14-06-02 19:10

Jeg kender flere, der uden problemer har lavet øl i aluminiumstanke,
inclusive bryggerierne i fordums tid....men pH-værdien er vist også lidt
højere i øllet, husker jeg ret, omkring 3,5-4,0, og derfor måske lidt mindre
agressivt. Tankene rengjordes i phosphorsyre, og tåler altså syre, men ikke
alkali...der i øvrigt også giver brintudvikling med aluminium.....

Link til pH i vin:

http://www.wineperspective.com/the_acidity_of_wine.htm

Specielt til Klaus:

"Spændingsrækken fortæller om en reaktion har mulighed for at forløbe. Det
er derimod ikke sikkert, at reaktionen forløber i praksis, idet f.eks.
aluminium er beskyttet af et lag af Al2O3, som forhindrer, at aluminium
reagerer.

Mvh H.