Mac og ADSL...
Fra : dr.photo@cat.dk

Dato : 11-02-01 01:03

Hej i gruppen

Findes der en udbyder her i Danmark, som leverer ADSL for Macintosh?
Jeg har læst tidligere indlæg her i gruppen, men er ikke blevet klogere

Venligst
TS Eriksen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-02-01 01:19

dr.photo@cat.dk wrote:

> Findes der en udbyder her i Danmark, som leverer ADSL for Macintosh?

Jeg kører ADSL via World On Line, og der kører stabilt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-01 01:53

<dr.photo@cat.dk> wrote:

> Hej i gruppen
>
> Findes der en udbyder her i Danmark, som leverer ADSL for Macintosh?
> Jeg har læst tidligere indlæg her i gruppen, men er ikke blevet klogere

følgende virker

TD Pro@ccess ADSL
Cybercity ADSL og 1-meg
WOL ADSL
Mobilix ADSL (kun med ethernet router, ikke via USB)

Fælles for alle disse er at interfacet er Ethernet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-01 08:25

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> WOL ADSL
> Mobilix ADSL (kun med ethernet router, ikke via USB)
>
> Fælles for alle disse er at interfacet er Ethernet.

Faktisk virker alle udbydere mig bekendt sammen med Mac, under
forudsætning af at man bruger en router. Det gælder også NetExpress fra
TeleDanmark. Man skal dog her selv anskaffe en router, mens man
andetsteds [og til en billigere abonnementpris] får den stillet gratis
til rådighed.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-01 10:54

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> TeleDanmark. Man skal dog her selv anskaffe en router, mens man
> andetsteds [og til en billigere abonnementpris] får den stillet gratis

Med mindre TeleDanmark har lavet om på deres NetExpress løsning, så
virker det IKKE på Mac, da det er baseret på et ATM kort, som sættes i
et PCI slot. Imidlertid findes der ingen Mac driver til dette kort.

Den bedste og billigste løsning lige nu er CyberCitys, hvor man kan få
en 384/128 linie for 395,- pr. måned. Det inkluderer gratis oprettelse,
gratis router (Cisco 677) samt en måned gratis såfremt de ikke kan
levere inden 30 arbejdsdage.

Jeg har lavet det hos min søster på Østerbro i København. Hun ventede
ca. 3 uger fra bestilling til elektrikeren havde monteret ledningen. 4
timer efter han havde været der, var der hul igennem og det tog under 3
minutter at konfigurere routeren via browseren. Ingen software
installation overhovedet. Da routeren var klar, lukkede jeg Netscape og
åbnede den igen og så var hun på med hendes 400 mhz iMac DV.

Det har virket perfekt lige siden.

--
Ciao Jesper

Fra : Karl Antz

Dato : 11-02-01 11:17

> Med mindre TeleDanmark har lavet om på deres NetExpress løsning, så
> virker det IKKE på Mac, da det er baseret på et ATM kort, som sættes i
> et PCI slot. Imidlertid findes der ingen Mac driver til dette kort.

Jesper, jeg har kørt NetExpres i et helt år via en router som jeg selv
købte. TDK blev ganske vist ved med at påstå at det ikke kunne lade sig
gøre - men hvis du har en ATM-Ethernet-router så har du IKKE brug for
det for****de ATM-kort, da konverteringen foregår i routeren.

At det så bedre kan betale sig at bruge Pro@ccess - ja det er en anden
sag. Og det er ikke blot det at du får routeren lånt af TDK - du får
også fast IP-Nr., hvilket du IKKE får i NetExpres. Det er da også derfor
at jeg er gået over til Pro@ccess - men jeg har beholdt min egen router
og konfigureret den om, så den kører perfekt med Pro@ccess, hvilket
betyder at jeg ikke er bundet af TDKs opsætning af routeren, men kan
konfigurere mine maskiner frit med hensyn til serverfunktioner. Igen
påstod TDK først at det ikke kunne lade sig gøre, og siden bare at de
ikke kunne understøtte det - men det kører perfekt, og om en uge eller
to, når jeg har lavet en ny hjemmeside, kan man besø'ge mig på
<karlantz.dk>

Facit: man skal ikke tro blindt på hvad TDKs teknikere siger, men
undersøge sagen selv

hilsen ka'l
hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-01 14:53

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Facit: man skal ikke tro blindt på hvad TDKs teknikere siger, men
> undersøge sagen selv

Jeg har på et tidspunkt deltaget i en debat med Jesper Skriver fra TD.
Han oplyste, at de ansatte havde fået en direkte ordre om at lyve over
for kunderne på dette område.

Om det samme er tilfældet med TD kabel-tv-løsning, er jeg ikke klar
over. Men den ville også kun virke på PC-desktoppe der kørte Windows.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-01 19:42

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Om det samme er tilfældet med TD kabel-tv-løsning, er jeg ikke klar
> over. Men den ville også kun virke på PC-desktoppe der kørte Windows.

det er mere vaskeligt idet man bruger sin almindelig PSTN eller ISDN
linie, og dermed et serieltmodem til upstream og kabelmodemmet til
downstream via Ethernet.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-01 21:09

> [...]

> det er mere vaskeligt idet man bruger sin almindelig PSTN eller ISDN
> linie, og dermed et serieltmodem til upstream og kabelmodemmet til

Vi snakker faktisk om to forskellige ting. Det ene er den eksisterende
løsning, som ganske korrekt bruger telefonnettet til uploads [med
kabel-tv nettet til download, ikke ethernet].

Man er samtidig i gang med at ombygge kabelnettet så det kan klare
uploads. Her oplyser man dog at også dette system vil kræve Windows. Jeg
mener i øvrigt også at man her skal installere et kort i computeren.

Du kan finde nærmere omtale af produktet på tekst-tv. Servicekanalen.

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-02-01 21:52

> [...]

> mener i øvrigt også at man her skal installere et kort i computeren.
>
> Du kan finde nærmere omtale af produktet på tekst-tv. Servicekanalen.

Det kan godt køre på mac, Teledk yder bare ikke suppert. Jeg kender ikke
detaljerne, men kender én der har sat det op (er du der Janus?)

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Janus Andersen

Dato : 11-02-01 22:54

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> Det kan godt køre på mac, Teledk yder bare ikke suppert. Jeg kender ikke
> detaljerne, men kender én der har sat det op (er du der Janus?)

Ja, jeg kan da supplere med at TDK iøjeblikket kører forsøg i nogle
områder omkring Århus med "webspeed" som er baseret på kabelnet, i stil
med stofa. Forskellen er at ip nummeret tildeles ved DHCP, og at man
derfor ikke har brug for et sign-on program eller noget tel-net halløj.
Ellers er det faktisk det samme, endda det samme modem som nogle stofa
løsninger bliver leveret med - "surfboard". Der er ikke noget med
up-stream via telefonnettet.

Det er meget nemt at installere, virker fint på MAC OS, men trods dette
leverer tdk ikke support til "MAK" (som teknikkern sagde)

Mvh
Janus Andersen

Fra : N/A

Dato : 11-02-01 13:22

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-02-01 13:22

in article 1eonwa7.169uyxtuhswq2N%karlantz@isa.dknet.dk, Karl Antz at
karlantz@isa.dknet.dk wrote on 11/02/01 11:16:

> [...]
> købte. TDK blev ganske vist ved med at påstå at det ikke kunne lade sig
> gøre - men hvis du har en ATM-Ethernet-router så har du IKKE brug for

Hvilken router bruger du?

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Karl Antz

Dato : 11-02-01 13:52

Peter Kiil <peterkiil@hotmail.com> wrote:

> Hvilken router bruger du?

FlowPoint 2025 - er svjv gået ud af produktion. Efterfølgeren hedder
SpeedStream etellerandet. Det er den TDK bruger da Siems pt ikke er
leveringsdygtige. Via Telnet er den faktisk nem at opsætte - når man
først har sat sig ind i CLI (Command Line Interface) - hvilket må siges
at være en videnskab i sig selv

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-01 14:53

> [...]

> CLI (Command Line Interface) - hvilket må siges at være en videnskab i sig

Det er da uhyre nemt. Har man en fortid som cp/m-80 bruger - og er man
vant til UNIX - er der ingen problemer der .

Fra : Karl Antz

Dato : 11-02-01 15:18

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det er da uhyre nemt. Har man en fortid som cp/m-80 bruger - og er man
> vant til UNIX - er der ingen problemer der .

det ka' da såmænd godt være - men grunden til at jeg i sin tif valgte
Mac var jo netop at jeg så slap for alt hvad der hedder DOS, CLI osv

Bortset fra det er alt nemt - når man først har lært det ....
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-02-01 17:03

In article <1eoo3pz.13dwmp4x4lxcN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Det er den TDK bruger da Siems pt ikke er leveringsdygtige.

Det er nu Cisco der ikke er leveringsdygtige. Siemens problemet er noget
helt andet - det er dem der fremstiller det modem man skal have siddende
på væggen, ligemeget hvilken router man bruger.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Lars Henrik Jensen

Dato : 11-02-01 22:48

Du kan bruge Mobilix, som tilbyder ADSL i Kbh, Odense, Århus og Ålborg, vælg
deres Alcatel Home - den kan køre på Mac og så lover de at du har den inden
30 dage.....

Fra : Erik Mortensen

Dato : 12-02-01 20:37

Lars Henrik Jensen <lhj@email.dk> wrote:

> Du kan bruge Mobilix, som tilbyder ADSL i Kbh, Odense, Århus og Ålborg, vælg
> deres Alcatel Home - den kan køre på Mac og så lover de at du har den inden
> 30 dage.....

Er der nogen, der har denne kombination kørende lige nu?

Erik

Fra : Tina H.

Dato : 12-02-01 01:45

Hejsa TS,

Da Worldonline begyndte at udbyde ADSL for snart 1 år siden. Har jeg brugt
den løsning. Det har jeg været meget glad for. Det har kørt upåklageligt.
Med en opsætning at Cisco routeren fik jeg også ændret på timeout
opsætningen, som godt kunne drille lidt.

Cisco er en Ethernet baseret router. Den er utroligt nemt at tilslutte
Macen. Selve opsætningen foregår i kontrolpanelet TCP/IP og kontrolpanelet
Internet. Der medfølger en vejlidning fra Worldonline omkring opsætningen.

Jeg opgradere fra 256k/256k til 512/512. Det kører utroligt hurtigt.

Jeg kan varmt anbefale Worldonline og har ikke fortrudt det ét sekund.

Gå ind på Worldonline site og se om de er repræsenteret på din central.

hilsen

Tina