Afslibning/fjernelse af lak fra trappe
Fra : Trine Piltoft

Dato : 13-06-02 13:10

I en anden tråd fik fandt jeg ud af, at man godt kunne bruge brun sæbe
til fjernelse af lak på trappetrin, men er der andre/bedre måder at
gøre det på?
Det øvrige gulv på trappeafsatserne, skal afhøvles og hvidolieres, og
jeg vil selvfølgelig gerne have at det kommer til at se ens ud,
samtidigt med at jeg gerne vil slippe så nemt om ved det som muligt.
Har på fornemmelsen at jeg stadigvæk er igang med at slibe om ½ år,
hvis jeg bruger en rystepudser :0)

Gode råd modtages med kyshånd :0)

Hilsen Trine

Fra : Pgr

Dato : 13-06-02 13:30

"Trine Piltoft" skrev i en meddelelse
> [...]
> samtidigt med at jeg gerne vil slippe så nemt om ved det som muligt.
> Har på fornemmelsen at jeg stadigvæk er igang med at slibe om ½ år,

Hej Trine

Med mindre du vil bruge knofedt fra nu af og til nytår, vil jeg anbefale dig
at bruge Bums. Du skal smøre et godt lag på og dække til med plastik. Efter
et par timer skraber du lakken af med en spartel og evt. et meget skarpt
stemmejern (som vender "omvendt", dvs. du arbejder ud mod dig selv). Hvis
ikke al lakken forsvinder, gentager du behandlingen. Til sidst slibes med
rystepudser, hvilket er meget nemmere, når først lakken er væk. Da der kun
er tale om trappetrin, vil dit forbrug af Bums være rimeligt begrænset - det
er nemlig temmelig dyrt, ca. 150 kr. for 3/4 liter. Men det er helt klart
den nemmeste måde. Jeg har netop selv renset et ordentligt lag shellak af
under en stor radiator, og det gik legene nemt med lakfjerneren.

mvh.
Karina

Fra : Trine Piltoft

Dato : 13-06-02 22:55

Hejsa!

Tak for svaret, men er "Bums" meget giftigt (det lyder giftigt). Jeg
har katte i huset, som selfølgelig kan holdes væk fra trappen, men jeg
tænkte på om "dampene" kan være skadelige for mine katte?

Ellers lyder det da dejligt nemt. Skal man slibe på det bagefter,
eller er det ikke nødvendigt?

Mvh. Trine

Fra : Pgr

Dato : 14-06-02 12:42

> [...]
> tænkte på om "dampene" kan være skadelige for mine katte?
>
> Ellers lyder det da dejligt nemt. Skal man slibe på det bagefter,

Hej Trine

Jo, det er noget meget giftigt stads, og du skal sørge for rigtig god
udluftning, mens du bruger det. Kattene må du hellere holde væk fra rummet -
så tror jeg ikke, der bliver problemer med dampe. Jeg vil mene, at du skal
slibe bagefter, for at opnå det pæneste resultat - du kan nemlig godt komme
til at lave nogle småridser med spartel og stemmejern. Men dem klarer
rystepudseren nemt.

Mhv.
Karina

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-06-02 16:37

Hejsa!

Tak for svaret, tror jeg prøver med brun sæbe først - lyder knap så
giftigt. Hvis det ikke virker efter hensigten, må jeg jo igang med de
skrappere midler.

Mvh. Trine