Hvad betyder attribut?
Fra : Tinky Winky

Dato : 13-06-02 12:04

Jeg er ikke helt Java-nybegynder og har programmeret en smule Java, bl.a.
sammen Access.

Men en ting som jeg ikke har fundet ud af hvad betyder, er "attribut". Er
der nogle der kan hjælpe med en definition/forklaring af ordet i Java
sammenhæng og evt. gængs programmeringssammenhæng (OOP?). På forhånd tak.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-06-02 13:28

Jeg kan ikke umiddelbart komme på nogen steder hvor begrebet attribut
bruges i selve Java.

Men i SAX (XML), JNDI, Swing og jar-pakken.

-dennis

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 13-06-02 13:41

> Men en ting som jeg ikke har fundet ud af hvad betyder, er "attribut". Er
> der nogle der kan hjælpe med en definition/forklaring af ordet i Java
> sammenhæng og evt. gængs programmeringssammenhæng (OOP?). På forhånd tak.

Så vidt jeg er orienteret, så er en attribut, det der også kaldes en
variabel, altså integers, chars, long mm.
Således har en klasse i Java attributter og metoder, der beskriver
henholdsvis dens variable og dens muligheder for at udføre opgaver.

mvh.

   Søren Hjelholt

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-06-02 14:40

On 13 Jun 2002 12:41:13 GMT

> [...]
> Således har en klasse i Java attributter og metoder, der beskriver
> henholdsvis dens variable og dens muligheder for at udføre opgaver.

en attribut er en parameter til noget (noget ud over).

--
Kim Schulz - Freelance Development | The founding fathers tried to
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | set up a judicial system where

Fra : Poul C

Dato : 13-06-02 16:18

Hej

"Tinky Winky" skrev:
> Men en ting som jeg ikke har fundet ud af hvad betyder, er "attribut". Er
> der nogle der kan hjælpe med en definition/forklaring af ordet i Java
> sammenhæng og evt. gængs programmeringssammenhæng (OOP?). På forhånd tak.

En attribut er ikke speciel i Java men rettere i OOP: det betyder vel
nærmest en egenskab, som et objekt har.
Dvs en eller anden "værdi" som opbevares i objektet, som den så at sige
"husker"

Man siger faktisk at et objekt har en hukommelse.

Parametre derimod er jo noget der overfører værdier ved metodekald, - og
disse holder op med at existere når der returneres fra metoden. (Man har så
måske overført værdien til en attribut)

Derudover har objekter (som jo er en instans af en klasse) også metoder.
Deres formål er bl.a at ændre på værdierne af instans-variabelene.

Nogle programmørere (puritanere?) mener at man ikke bør ændre/aflæse
instans-variabelenes værdier direkte; men at det bør ske via metoder som
f.eks: setX() og getX().
Derfor bør instans variable som regel også erklæres prvate.

.... men det er da heldigvis frivilligt

Venlig hilsen Poul Christoffersen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-06-02 16:35

"Poul C" <poulk@c.DanmarK> writes:

> Nogle programmørere (puritanere?) mener at man ikke bør ændre/aflæse
> instans-variabelenes værdier direkte; men at det bør ske via metoder som
> f.eks: setX() og getX().

Laver man JavaBeans er det maaden at goere det paa.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 07:20

Poul C wrote:
> Derudover har objekter (som jo er en instans af en klasse) også metoder.
> Deres formål er bl.a at ændre på værdierne af instans-variabelene.

.... som er det samme som attributter.

> [...]
> f.eks: setX() og getX().
> Derfor bør instans variable som regel også erklæres prvate.

Nogle sprog har til netop dette formål (indkapsling) introduceret
'properties', som er en mellemting mellem en metode og et felt. Det
overvejes vist også for fremtidige versioner af Java, da bl.a. C# har dem.

-dennis

Fra : Brian Matzon

Dato : 13-06-02 16:20

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> wrote in message
> [...]
> der nogle der kan hjælpe med en definition/forklaring af ordet i Java
> sammenhæng og evt. gængs programmeringssammenhæng (OOP?). På forhånd tak.
Attribut er det samme som fields - det er altså de specifikke variabler
der er på enhver klasse.

/Brian Matzon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-02 20:11

Tinky Winky skrev:

>Men en ting som jeg ikke har fundet ud af hvad betyder, er "attribut".

Det er OOP-navnet for en variabel der er knyttet til en klasse.
Eksempel:

class Animals {
   int legs;
   int eyes;
   bool hasTail;

   int getLegs() { return legs; }
   int getEyes() { return eyes; }
   bool getHasTail() { return hasTail; }
}

legs, eyes og hasTail kaldes attributter. Tænk på dem som
variable der beskriver nogle egenskaber.
getLegs(), getEyes() og getHasTail() kaldes metoder.

I non-OOP-sammenhæng kalder man det (nærmeste man kan komme det)
for variable og funktioner. Det er komplet ligegyldigt om man
bruger "metoder" eller "funktioner", men "attributter" er lidt
mere præcist end "variable".

--
Bertel