hvorfor løber mit køleskab :-)
Fra : Klitte Egeberg

Dato : 13-06-02 11:36

Hej gruppe..

Mit køleskab er begyndt at løbe - hver gang jeg åbner lågen er der vand i
bunden og på nederste glasplade - hvorfor nu det???

Temperaturen er i orden - jeg har termometer permanent hængende -lige nu 4
grader midt i køleskabet...

hej fra Sandra

Fra : Ole Axelsen

Dato : 13-06-02 11:52

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe..
>
> Mit køleskab er begyndt at løbe - hver gang jeg åbner lågen er der vand i
> bunden og på nederste glasplade - hvorfor nu det???

Mon ikke det er "afløbet" der er stoppet? Jeg er ikke ekspert, men med det
kendskab jeg har til køleskabe er der noget der siger mig, at det ikke kan
komme af med vandet fra den automatiske afrimning. Der er typisk et
afløbshul nederst på bagvæggen, hvor vandet løber ned over en fordamper på
kompressoren. Hvis der sidder skidt i dette hul vil det give "oversvømmelse"

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-06-02 11:49

> Mit køleskab er begyndt at løbe - hver gang jeg åbner lågen er der vand i
> bunden og på nederste glasplade - hvorfor nu det???
> hej fra Sandra

Muligvis er forklaringen denne:
Øverst i køleskabets indvendige bagvæg sidder en slags flad tragt hvor tuden
går ud på bagsiden af skabet og udmunder forneden på kompressorens varme
del, hvor det opsamlede kondensvand fordamper.

Hvor tuden på denne tragt går ud - er der noget galt.
Tætningskittet kan være skrumpet ind, tragten er revnet eller slangen der
fører ned til kompressoren er stoppet.
Det er ganske enkelt at rette denne lille skade. Kræver for det meste ikke
meget værktøj.
Hilsen en gammel smed.
Flemming.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-06-02 17:46

<snip>
> [...]
> går ud på bagsiden af skabet og udmunder forneden på kompressorens varme
> del, hvor det opsamlede kondensvand fordamper.

Øh... Mener du ikke nederst på bagvæggen lige under køleelementet?

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 13-06-02 14:20

Hej igen

Tak for mulige problem-løsninger ) Jeg tror at jeg venter til min mand
kommer hjem før vi afprøver dem, men det lyder som om det er noget vi selv
kan ordne..

Hej fra Sandra

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 13-06-02 15:43

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> wrote in message
> Hej igen
>
> Tak for mulige problem-løsninger ) Jeg tror at jeg venter til min mand
> kommer hjem før vi afprøver dem, men det lyder som om det er noget vi selv
> kan ordne..

Det kan også skyldes at lågen ikke lukker tæt. Hvis den ikke gør det vil
køleskabet trække al fugten fra luften og dette vil sætte sig på glasplader
osv.. har selv prøvet det med et indbygnings køleskab, hvor det ikke var til
at se om lågen lukkede helt til..

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-06-02 17:51

> [...]
>
> Tak for mulige problem-løsninger ) Jeg tror at jeg venter til min mand
> kommer hjem før vi afprøver dem, men det lyder som om det er noget vi selv

Lige en lille ting.
Grunden til at røret stopper til (går udfra det er det der er galt) er at
der opstår undertryk i køleskabet når det åbnes. Dette undertryk opstår af 2
ting.
1. selve åbningen giver et "sug"
2. afkølingen af luften i køleskabet efter det er lukket igen.

for at udligne dette undertryk bruges kondensslangen til at suge luft ind i
køleskabet, ikke ret meget men lidt. Hvis der er støv bagpå køleskabet vil
dette blive suget ind i slangen og derved danne en prop, så husk når i
kigger på køleskabet at sikre det er "støvfrit" bagpå. Desuden nedsætter
støv også køleribbernes virkning og køleskabet skal derfor arbejde mere for
at få kølet indholdet af.

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 13-06-02 18:33

Hej

Jeg er så uheldig at have et indbygget køleskab som er ret solidt
fastskruet, så i første omgang kommer jeg ikke om på bagsiden Jeg har
forsøgt at rense afløbet indefra med en vatpind, og det var ret beskidt....
Nu må vi så se om det er nok - og ellers må jeg jo bide i det sure æble og
skrue køleskabet fri og forsøge at bugsere det ud... Det skal lige siges at
der er et underskab under det.. så det bliver sikkert tungt...
Men tak for hjælpen!!!

Sandra

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 13-06-02 19:13

> [...]
at
> der er et underskab under det.. så det bliver sikkert tungt...

Tjek nu lige om køleskabet lukker tæt hele vejen rundt. Det kan gøres ved at
du (hvis du har en låge forand) at løsne dæklågen så du kan komme til den
rigtige låge. Derefter skal du sætte et stykke papir i klemme. Hvis det er
let at fjerne og ikke bliver holdt ordentligt fast så lukker lågen jo ikke
tæt. Dette skal du selvfølgelig gøre hele vejen rundt på lågen!

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 13-06-02 20:01

Hej Martin...

Kan jeg ikke lige få den een gang til... Jeg skal tage skabslågen af så jeg
kommer til den egentlige køleskabslåge... Så skal jeg sætte et stykke
papir.... HVOR??? Imellem køleskabet og køleskabsdøren ??? Kan jeg ikke
ligeså godt gøre det medens dæklågen sidder på???

Øhhh fra Sandra (som prøver at forstå )

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 14-06-02 09:43

> [...]
> papir.... HVOR??? Imellem køleskabet og køleskabsdøren ??? Kan jeg ikke
> ligeså godt gøre det medens dæklågen sidder på???

Joda.. Det gik måske lidt hurtigt.. Grunden til at jeg ville tage dæklågen
af er at køleskabet ofte sidder et stykke inde i skabet og det derfor er
næsten umuligt at komme til med dæklågen på...

Og du skal rigtig nok sætte papiret i klemme mellem køleskabslågen og selve
køleskabet. Du ved der hvor der er en gummipakning!

Oftest vil du endda kunne se hvis lågen ikke lukker helt tæt!

Har du stadig problemer med vand i bunden? For hvis det er afløbet der er
stoppet så vil du jo oftest kunne se dette ved at det er fyldt p med vand!
Du kan jo eventuelt prøve at hælde en sjat i for at se om det løber godt nok
væk!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-06-02 19:58

> [...]
> fastskruet, så i første omgang kommer jeg ikke om på bagsiden Jeg har
> forsøgt at rense afløbet indefra med en vatpind, og det var ret

En vatpund er ikke nok - skidtet sidder som regel længere inde.
Der kommer efterhånden tiil at sidde en klat geleagtigt snavs, og du kan
fjerne det med et 30 - 40 cm langt stykke gardinspiral eller el-ledning, som
du trækker frem og tilbage.
Jeg har et stykke ledning liggende i en af lågehylderne i mit køleskab: så
er det lige for hånden, og ved at bruge det en gang imellem undgår jeg
oversvømmelse.

Venlig hilsen
Inger Pedersen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-06-02 21:11

> [...]
> Jeg har et stykke ledning liggende i en af lågehylderne i mit køleskab: så
> er det lige for hånden, og ved at bruge det en gang imellem undgår jeg

Man kan også bruge den nemme løsning.
PUST i hullet enten med en cykelpumpe eller munden.
Det blæser "klumpen ud".
Denne løsning fjerner dog kun symtomerne og ikke årsagen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-02 01:59

> PUST i hullet enten med en cykelpumpe eller munden.
> Det blæser "klumpen ud".
> Denne løsning fjerner dog kun symtomerne og ikke årsagen.
>
> Thomas

Jooh, hvis man suger, så....

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-06-02 11:14

> Jooh, hvis man suger, så....
>
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Så skal man vist suge længe og hårdt *GGG*