Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Begynder spørgsmål
Fra : thomas schreiber

Dato : 13-06-02 09:54

Hej,

Tak for at du tog dig tid til at læse dette indlæg.

Jeg har lige erhvervet mig et Canon Powershot A10, som jeg er ovenud
tilfreds med. Virkelig flotte billeder, til en meget lav pris. Der er dog
lige en feature som jeg ikke helt ved hvad gør. Hvad gør "blænden"? Man kan
sætte den fra -2 til +2. Hvad er forskellen, og hvad bruges blænden til?
Kunne forestille mig at det havde noget at gøre med hvor hurtig "linsen"
lukkede(blændede ned) for lyset, men da jeg intet ved om camera, er det
sikkert forkert. Hvad bruges blænden til, og er der evt. nogen der har nogle
billedeksempler med "fuld blænde" og "ingen blænde", så jeg kunne se
forskellen?

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-06-02 10:28

"thomas schreiber" skrev
> [...]
nogle
> billedeksempler med "fuld blænde" og "ingen blænde", så jeg kunne se

Det du refererer til er en korrektion til den
automatiske belysning.
Hvis du fotograferer en helt jævn grå flade, vil den
fremstå som grå på billedet.
Hivis du fotograferer en tilsvarende helt hvid
flade vil den _også_ fremstå som grå, hvis du ikke
kompenserede en smule med +/- funktionen.
F.eks. skal strand- og snebilleder overeksponeres
en lille smule for ikke at fremstå blå/grå og
kedelige. Jeg bruger som regel ca. +1,5 på billeder
hvor motivet overvejende er sne.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John

Dato : 13-06-02 11:00

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

>[KLIP]
> Hivis du fotograferer en tilsvarende helt hvid
> flade vil den _også_ fremstå som grå, [KLIP]

Det kræver måske lige en uddybende bemærkning.

Årsagen til fænomenet, at hvidt fremstår som gråt, ligger i den måde hvorpå
kameraet "ser" en korrekt eksponering. I 90% (eller mere) af alle tilfælde,
indeholder en scene i gennemsnit, hvad der svarer til 80% gråt (kameraet
måler lys i S/H). Derfor er kameraets eksponerings automatik sat til at
prøve at opnå denne belysning.

I en overvejende hvid scene (sne), vil kameraet derfor undereksponere (give
for lidt lys til filmen), for at opnå 80% gråt, og dermed bliver sneen
(eller brudekjolen!!!) grålig.

Modsat i en overvejende sort scene (en sort hund f.eks.), vil automatikken
overeksponere og dermed bliver hunden grålig.

Dette véd fabrikanten, og gi´r dig derfor mulighed for at "tweake"
eksponeringen, et par blænder.

Hvor meget du så skal tweake må du ud og lære, men begynd blot rolig med de
retnings linier Peter nævner her i tråden.

Held og lykke...

--
MVH
John K Hansen

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 13-06-02 12:49

On Thu, 13 Jun 2002 10:00:21, "John" <hansenj@tdcadsl.dk> wrote:

> I 90% (eller mere) af alle tilfælde, indeholder en scene
> i gennemsnit, hvad der svarer til 80% gråt

Er det ikke 18% gråt?

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-06-02 13:59

"Torsten Balle Koefoed" skrev
> Er det ikke 18% gråt?

Jo, Kodak fremstiller et gråkort med 18%
grå på den ene side.
http://www.kodak.com/US/en/motion/products/tools/card.shtml
(Det er en smule mørkere end den kardus
man bruger som bagside i en del tegneblokke)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John

Dato : 13-06-02 16:11

> "Torsten Balle Koefoed" skrev
>
> Jo, Kodak fremstiller et gråkort med 18%
> grå på den ene side.

Jeg mener ikke det er 18% gråt. Men det tilbagekaster 18% af lyset......jeg
mener stadig det er 80% gråt. Dér er jeg dog ikke sikker. Men jeg er
stensikker på at når Kodak kalder det 18%, referer det til mængden af lys
der kastes tilbage......

--
MVH
John K Hansen

Fra : John

Dato : 13-06-02 16:08

"Torsten Balle Koefoed" <tbk@somewhere.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke 18% gråt?

Jeg blev nok lige lovlig populistisk i min forklaring.......men både og.
En normal scene er kendetegnet ved at tilbagekaste 18% procent af lyset. Og
så er det jeg mener at kunne huske, at et stykke pap i farven 80% gråt (når
der er tale om raster), netop vil tilbagekaste 18% af lyset.....korrekt?????

--
MVH
John K Hansen

Fra : thomas schreiber

Dato : 13-06-02 20:29

takker... tror bare jeg skal prøve at tage en masse bileder af den det
objekt, men med en masse forskellige indstillinger. vaar bare rart at vide
hvad det betød. tak. .o)

--

blabla...
Thomas Schreiber

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-06-02 22:53

Hej

Det er sjovt med så mange svar, og ingen af dem svarer på mandens vigtigste
spørgsmål:

"Hvad bruges blænden til, og er der evt. nogen der har
> nogle

Blænden er det hul igennem objektivet som i kombination med lukketiden,
variabelt lukker mere eller mindre lys ind.
Blænden (hullet) kan have forskellig størrelse - jo større hul jo mere lys.
Og det er sådan at jo mindre blændetallet er, jo større er hullet.
Større hul = mindre dybdeskarphed, f.eks. til portrætter hvor du ønsker en
pløret baggrund.
Mindre hul = større dybdeskarphed, f.eks til landskaber hvor du ønsker
alting skarpt.
Det skal dog lige nævnes, at dybdeskaprheden også hænger sammen med
brændvidden på objektivet. Dvs. jo mere du zoomer ind, jo mindre
dybdeskarphed.
Håber det er nogenlunde til at forstå

Mvh. Klaus
Webdesign, DtP & undervisning