For sent afleverede videofilm
Fra : Christian

Dato : 13-06-02 02:57

HEJ.

En ven lånte i en videoforretning 5 videofilm for 50 kroner. Videofilmene
skulle afleveres i løbet af fem dage. Filmene blev lejet den 11/5 og
afleveret d.22/5, altså 6 dage for sent. Forretningen kræver nu en bøde på
300,- hvilket for mig virker fuldstændig urealistisk. Bøden udgør godt
500-600% af almindelig filmleje. Er dette overhovedet lovligt. Personligt
var jeg dybt rystet over forretningens griskhed.

Venlig hilsen Christian

Fra : P. Larsen

Dato : 13-06-02 03:20

"Christian" <cfvgbhnjmk@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> 500-600% af almindelig filmleje. Er dette overhovedet lovligt. Personligt
> var jeg dybt rystet over forretningens griskhed.

10 kr. per film per dag?
Det står vel på den lejekontrakt der skrives under på. Personligt syntes jeg
ikke at det er så grotesk en pris.

P. Larsen

Fight Spam! Join CAUCE! == http://www.cauce.org/

Fra : Peden

Dato : 13-06-02 11:30

> [...]
> 500-600% af almindelig filmleje. Er dette overhovedet lovligt. Personligt
> var jeg dybt rystet over forretningens griskhed.
Så vidt jeg ved måtte Blockbuster ændre deres "strafleje" politik for et par
år tilbage.
Der gik de over til at, hvis en film i 2dage kostede 50kr, kostede en extra
dag for sent 25kr, men jeg ved ikke om det har hold i lovgivning, eller om
det bare er en intern Blockbuster politik.

mvh
Peter

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-06-02 10:51

"Peden" <peden@anarki.dk> writes:

> [...]
> dag for sent 25kr, men jeg ved ikke om det har hold i lovgivning, eller om
> det bare er en intern Blockbuster politik.

Det svarer til at "bøden" er præcist prisen per dag for almindeligt
leje uden nogen rabatter. I det tilfælde er 10kr per dag per film,
som i den oprindelige post, ikke en urealistisk afgift.

Jeg kan dog ikke forestille mig at udlejeren ikke kan lægge større
gebyrer på hvis han vil, og hvis det står på leje-kontrakten som man
underskriver hver gang.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : news

Dato : 16-06-02 16:08

> Det svarer til at "bøden" er præcist prisen per dag for almindeligt
> leje uden nogen rabatter. I det tilfælde er 10kr per dag per film,
> som i den oprindelige post, ikke en urealistisk afgift.

Helt korrekt. Jeg har arbejdet i blockbuster godt et år og har oplevet mange
kunder
som tror det er en gavebutik mht. for sent afleverede film.
Det er det bare ikke - det er jo et amerikansk koncept!

/ Peter

Fra : Peter G C

Dato : 16-06-02 16:35

news <no@reply.com> skrev:

[klip]

> Det er det bare ikke - det er jo et amerikansk koncept!

LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BB

Dato : 13-06-02 16:08

"Christian" <cfvgbhnjmk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 500-600% af almindelig filmleje. Er dette overhovedet lovligt. Personligt
> var jeg dybt rystet over forretningens griskhed.

De kan vel kun give en bøde på det de taber.

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-02 17:17

> [...]

> 500-600% af almindelig filmleje. Er dette overhovedet lovligt. Personligt
> var jeg dybt rystet over forretningens griskhed.

Inden tråden udvikler sig yderligere (de 4 gæt må være nok), kan du måske
forklare, hvad der står i aftalen mellem dig og videoforretningen?

Umiddelbart lyder de 300 kr som rimeligt, og derfor lovligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-06-02 18:25

On Thu, 13 Jun 2002 18:17:10 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Umiddelbart lyder de 300 kr som rimeligt, og derfor lovligt.

Umiddelbart får den linie mig til at smile....

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-02 19:04

Ole Geisler <oleg@worldonline.dk> skrev:

[klip]

> Umiddelbart får den linie mig til at smile....

Jeg havde også overvejet formuleringen, men valgte den lette

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-06-02 08:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Jeg havde også overvejet formuleringen, men valgte den lette

Hm. Gad vide, om jeg skal finde et par gamle Grauslund-citater
frem...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 16-06-02 09:21

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

[klip]

> Hm. Gad vide, om jeg skal finde et par gamle Grauslund-citater
> frem...

Mit svar i denne tråd hænger sammen med Aftalelovens § 36. Derfor er
argumentationsformen ikke ny.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-06-02 10:15

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Mit svar i denne tråd hænger sammen med Aftalelovens § 36. Derfor er
>argumentationsformen ikke ny.

Nu var det det der med at vælge den letskrevne og stort set
korrekte version, jeg kommenterede.

--
Allan Olesen, Lunderskov.