De for....... snegle
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 12-06-02 22:13

Jeg er færdig - grædefærdig.

Jeg bruger timer på at gøre vinterens havedrømme til virkelighed - jeg
bruger timer på at indvie den ældste på 4½ år i "den grønne mad's" og
blomsternes forunderlige naturmysterier. Og hvad er så takken?
Djævlesneglene (nyt navn, jeg kom på i aften) gør deres yderste for at
lægge hele molevitten øde.

Nu står den altså på ænder, når vi har været på ferie! Hellere trampe
rundt i andel.., end at skulle aflive utallige hver dag med saks eller
kogende vand. Mine ølfælder virker ad h til i mit drivhus. Kan nogen
give en grundig instruktion i udformning og opsætning af disse fælder?

Hvordan er bestanden af dræbersnegle hos jer andre i år?

Meget nedtykt hilsen
Dorte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-02 22:40

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> give en grundig instruktion i udformning og opsætning af disse fælder?
>
> Hvordan er bestanden af dræbersnegle hos jer andre i år?

Fat mod. Køb noget salpeter eller NPK med højt nitrat (mit er rødligt, smart
som markør). Lav en grød og pensl denne rundt på kryds og tværs af diverse
trækruter og større indfaldsveje. Derefter er dit drivhus fredet resten af
sæsonen, men kun hvis du ikke vander bemalingen væk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-06-02 21:43

On Wed, 12 Jun 2002 23:39:32 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>trækruter og større indfaldsveje. Derefter er dit drivhus fredet resten af
>sæsonen, men kun hvis du ikke vander bemalingen væk.

Jeg er dybt og inderligt fristet, selvom det er en meget utraditionel
løsning for mig og mit drivhus. Jeg grubler videre sammen med min
samvittighed - og takker for lyspunktet!

Hjerteligst
Dorte

Fra : Emil

Dato : 12-06-02 23:10

On Wed, 12 Jun 2002, Dorte R.M. Hansen wrote:

>Nu står den altså på ænder, når vi har været på ferie! Hellere trampe
>rundt i andel.., end at skulle aflive utallige hver dag med saks eller
>kogende vand. Mine ølfælder virker ad h til i mit drivhus.

Ænderne smager også meget bedre. Ølfælderne skal ikke anbringes i
drivhuset (fælderne tiltrækker sneglene).

Jeg hørte i radion (P1 lørdag 8/6 kl 14:00) en kunstner som laver
skulpturer i fedtsten, og *det* holder sneglene væk.

Virkemåden skulle være at det er meget ubehageligt for sneglene
at passere et bælte af fedtstenspulver. Og det er jo uskadeligt
for planter, husdyr, miljø og børn.

Det lyder overkommeligt at beskytte et lille drivhus på denne
måde - hvis man da overhovedet kan købe fedtstenspulver.

Er der nogen som har hørt om denne metode?

m.v.h. Emil

Fra : Pia

Dato : 13-06-02 09:18

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message
> [...]
>
> Virkemåden skulle være at det er meget ubehageligt for sneglene
> at passere et bælte af fedtstenspulver. Og det er jo uskadeligt

Almindeligt salt? Kan det bruges?

:Pia

Fra : Emil

Dato : 13-06-02 20:41

On Thu, 13 Jun 2002, "Pia" <@> wrote:

>Almindeligt salt? Kan det bruges?

Ja, det ødelægger både snegle og planter. Det er ikke så smart.
Ellers kig lidt tilbage på svarene om ukrudt m.v.

m.v.h. Emil

Fra : Pia

Dato : 14-06-02 07:57

> Ja, det ødelægger både snegle og planter. Det er ikke så smart.
> Ellers kig lidt tilbage på svarene om ukrudt m.v.

Det ved jeg godt. Jeg tænkte på rundt i kanten, udenom drivhuset osv. :)
Ikke i hele bedet! (jeg bruger det selv mod ukrudt mellem fliserne på vores
altan). Jeg havde selv tænkt på at lave nogen små hegn, når jeg skal have
køkkenhave, så vovserne skal anstrenge sig en lille smule for at pløje
gennem det hele, så kunne man da strø salt på eller udenom dette?

:Pia

Fra : Emil

Dato : 15-06-02 15:22

On Fri, 14 Jun 2002, "Pia" <@> wrote:

> [...]
>køkkenhave, så vovserne skal anstrenge sig en lille smule for at pløje
>gennem det hele, så kunne man da strø salt på eller udenom dette?

Jeg har set nogle som bruger det omkring en lille køkkenhave. Det
virker fint - endnu. Der er en flisegang rundt om køkkenhaven, og
herpå drysses en smal stribe salt længst væk fra afgrøderne.

Mange af planterne uden for indhegningen er spist af sneglene,
bl.a. et helt bed med geoginer.

Når saltet så efterhånden breder sig ind i køkkenhaven - så ....

Du vil nok få mere held ved at bruge en smal stribe med et tyndt
lag gødning.

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-02 23:00

> Når saltet så efterhånden breder sig ind i køkkenhaven - så ....
>
> Du vil nok få mere held ved at bruge en smal stribe med et tyndt
> lag gødning.
>
> m.v.h. Emil

Det er oplagt at bruge gødning, f.eks. 23-3-7, det kan males på som mættet
opløsning, og hvis det har lidt farve, kan man se hvornår det skal
opfriskes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-06-02 17:01

> [...]
> måde - hvis man da overhovedet kan købe fedtstenspulver.
>
> Er der nogen som har hørt om denne metode?

Fedtstenspulver = talkum. Jeg tror mere på kunstgødning. Af en eller anden
grund kan jeg ikke se mit allerede sendte svar desangående, det kan da være
at det dukker op senere, men her er det:

Fra : Emil

Dato : 13-06-02 20:41

On Thu, 13 Jun 2002, Preben Riis Sørensen wrote:

>Fedtstenspulver = talkum. Jeg tror mere på kunstgødning.

Åh ja. Fedtsten har mange navne (klæbersten, stealit m.fl.) og
indeholder talk, klorit og nogle forskellige karbonater.

Det er min fejl at skrive pulver, når jeg hørte at det er de små
afhuggede stumper fra stenen der blev brugt af billedhuggeren.
Nogle arter fedtsten bruges som tøjkridt.

Metoden bruges af kunstneren, og den virker efter hensigten.
Stenene ligger *udendørs* som en sti omkring de arealer som skal
beskyttes.
Den knuste fedtsten har *også* en kemisk- eller hormon-virkning
på sneglene.

> Af en eller anden grund kan jeg ikke se mit allerede sendte svar

Det dukkede fint op her.

>Fat mod. Køb noget salpeter eller NPK med højt nitrat (mit er rødligt,

Udmærket tip, som sikkert vil virke efter hensigten på de snegle
som allerede findes inde i drivhuset.
Men kan aluminium holde til al den ætsende kemi? Jeg tvivler.

Jeg kom til at tænke på, om udendørs stier af knust granit (5-15
mm) vil være så ubehagelige for sneglene at de søgte andre
græsgange?

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-02 02:07

> Udmærket tip, som sikkert vil virke efter hensigten på de snegle
> som allerede findes inde i drivhuset.

De nye gæster betakker sig nu også. Jeg tror faktisk de dør.

> Men kan aluminium holde til al den ætsende kemi? Jeg tvivler.

Jeg maler på ydervæggen som består af flamingo og på kassernes
kanter/underkanter samt på træsokkelen.
Aluen tror jeg ikke kommer til at lide, men smører den som sagt ikke.

> Jeg kom til at tænke på, om udendørs stier af knust granit (5-15
> mm) vil være så ubehagelige for sneglene at de søgte andre
> græsgange?

Det finder man kun ud af ved at prøve. Løb en af forsøgskaninerne op, og
omring den med granitten.

> m.v.h. Emil

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-06-02 21:43

On Thu, 13 Jun 2002 00:10:02 +0200, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

>Ænderne smager også meget bedre. Ølfælderne skal ikke anbringes i
>drivhuset (fælderne tiltrækker sneglene).

Jeg _må_ lige komme med flg. link :
http://www.dr.dk/bornholm/tema/slugs/ . Vores lokale dampradio har
valgt at se tingene på en lidt humoristisk måde - og det er såmænd
ikke at foragte, medmindre man har en sart mave

Jeg skynder mig lige at nævne, at ænderne ikke er til drivhuset
Haven er vel samlet set på ½ tdr. land's penge. De kommer ikke til at
sulte.

Jeg havde kun tid til en kort morgensnegletur idag - resultat 47
djævle i drivhuset og 321 djævle udenfor.

Men ok der var også faldet 11 mm vand i nat, og det giver en noget
større fangst end i tørre perioder.

Jeg fjernede fluks fælderne og bruger fremover øllet mere fornuftigt,
hvis ikke en eller anden kommer med en god anvisning på udformning og
placering osv. "udendørs" - og fortæller mig, at det virker.

> [...]
>måde - hvis man da overhovedet kan købe fedtstenspulver.
>
>Er der nogen som har hørt om denne metode?

Det ville bestemt være interessant at høre om.

Tak for svaret.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 07:36

On Wed, 12 Jun 2002 23:13:20 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Hvordan er bestanden af dræbersnegle hos jer andre i år?

Jeg er sluppet nådigt i år. Sådan for snegle generelt. I drivhuset har
jeg næsten fået dem udryddet, der plejer de ellers at være slemme. Det
sker nu kun ca. en gang om ugen at jeg ser en snegl derinde.

Udenfor er det heller ikke så slemt. Mine såkasser og de planter jeg har
stående i potter klarer sig godt, der er da en enkelt eller 2 ind i
mellem som lige bliver gnasket lidt i. Men varmen og tørken det sidste
stykke tid har vist gjort et godt indhuk i sneglene.

Men efter en regnbyge for nogle dage siden kunne jeg nu godt se at der
er tykt af snegle rundt omkring matriklen. Men de holder sig
tilsyneladende helst ude i det høje græs i læbælterne og den ybebyggede
grund ved siden af.

http://www.gartneriet.dk

Fra : SEJ

Dato : 13-06-02 18:45

Hej I stakler

Er der nogle kort over hvor sneglene er udbredt, landsdele eller mere
detaljeret ?
Jeg har læst flere skrækhistorier så man må jo hellere være på vagt hvis det
skulle være i nabolaget.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-06-02 22:14

On Thu, 13 Jun 2002 19:44:44 +0200, "SEJ" <sejprv@adsl.tele.dk> wrote:

>Hej I stakler

Takker for medfølelsen.

>Er der nogle kort over hvor sneglene er udbredt, landsdele eller mere
>detaljeret ?

Det ved jeg desværre intet om, men jeg bor på Bornholm.

>Jeg har læst flere skrækhistorier så man må jo hellere være på vagt hvis det
>skulle være i nabolaget.

Og nu skal du få en til - og jeg sværger...

For 2 år siden var sensationen nået her til "byen" (en snes huse). De
vrimlede længere nede ad gaden ved et enkelt hus. I løbet af sommeren
stødte vi så på en lille håndfuld på vores grund, som straks blev
aflivet.

Og nåh ja skrækhistorier har det jo med at overdrive for at fremme
forståelsen. Så det spekulerede vi nu ikke meget over, før sensommeren
2001, hvor mine planter, jeg havde sat i forsommeren, enten forsvandt
i løbet af natten eller langsomt visnede på trods af vanding og
kærlige ord. På et tidspunkt hev jeg i frustration en op - uden rod...
nedenunder lå to velnærede djævle.

Så begyndte vi aftenturene bevæbnet med sakse - og der var gevinst på
50-100 hver aften. På våde dage 200-250.

Her to år efter "den lille håndfuld" er 200-250 pr. dag allerede i
forsommeren ikke noget særsyn.

Idag mener jeg, at alle haver her i "byen" er "invaderet". Det gælder
såvel vores, som er en kombination at natur- og civiliseret have som
genboens, hvor ikke et græsstrå ligger forkert.

Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig. Jeg skriver det, fordi det
i den grad har overrasket mig, at noget kan gå så galt på så kort tid.
Det havde jeg ikke forestillet mig!

Hjerteligst
Dorte

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 18-06-02 09:31

Hej Dorte

Jeg faldt lige over dit indlæg...

I søndags var der i vores lokalavis en artikel om en dame her på Amager,
som opdrætter pindsvin. Disse hyggelige dyr skulle have en meget stor
forkærlighed for snegle - så hvis man havde problemer i den retning
kunne de være yderst behjælpelige.

Man indretter en pindsvinebolig efter nærmere forskrifter, hvorefter man
køber et eksemplar eller 2 af disse nuttede husdyr med den stive pels.
Det er vigtigt, at de bliver glade for deres bolig, til gengæld skulle
de kunne rydde et område for snegle.

Hvis det har interesse, kan jeg lige prøve at undersøge sagen
nærmere....

Mvh. Jørn

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-06-02 22:23

On Tue, 18 Jun 2002 08:30:34 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

Hej Jørn.

>Jeg faldt lige over dit indlæg...

Takker for interessen.

> [...]
>de kunne rydde et område for snegle.
>
>Hvis det har interesse, kan jeg lige prøve at undersøge sagen

Jeg er efterhånden blevet anbefalet de små "nålepuder" af flere - så
jotak jeg vil gerne høre nærmere, hvis du har tid til det.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-06-02 08:37

Hej Dorte

Jeg har ikke lige Søndagsavisen her, men du kan prøve at se på
http://www.pindsvin.dk - jeg tror, der står det hele der. Hende fra
Amager, som samler på pindsvin, hedder Kirsten Fournais og kan kontaktes
på 32 53 90 09.

God jagt - og pas på, du ikke stikker dig...

Mvh. Jørn