Ang. Kønssygdom
Fra : Herbert

Dato : 12-06-02 21:04

Hey

Er der en der kan fortælle mig om det er lovlig, at undlade at gøre sin
partner opmærksom på, at de har Herpes. Når man dyrker sex uden kondom.
Tænke kun på det tilfælde,at de selvfølgelig selv er klar over, at de er
smittet!

Hvis det ikke er lovligt. Hvad er straf rammen så?

På forhånd tak

Herbert

Fra : Stine

Dato : 12-06-02 22:22

"Herbert" <Herbert007@hotmail.com_Remove> skrev i en meddelelse
> [...]
> partner opmærksom på, at de har Herpes. Når man dyrker sex uden kondom.
> Tænke kun på det tilfælde,at de selvfølgelig selv er klar over, at de er

Mig bekendt findes der ingen lov andet end dummebøde til den der "glemmer"
at putte kondomet på!

/Stine

Fra : Herbert

Dato : 12-06-02 22:48

> Mig bekendt findes der ingen lov andet end dummebøde til den der "glemmer"
> at putte kondomet på!
>
> /Stine

Stine, det var da et fantastiks godt svar, NOT! Så hvis du ikke kan andet
end,at gøre grine, men den slags. Bedes du venligst undlade,at svar på mine
indlæg på newsgroups.

For hvad jeg ikke tidligere skrev var, det drejer sig en et længere varen
forhold. Hvor der har været læge tjek og dvs. test. Vedkommende fortalt
efter, at forholdet var slut godt viste at hun var smittet efter, at den
anden part var blevet smittet,! Det er jo endelig også ligemeget.

For det handler om. Er om det loveligt, at udsætte andre for smitte med
herpes uden,at fortælle at de er smittet eller lyver omkring det?

På forhånd tak

/Herbert

NB! Og Stine er på vej i mit killfilter................

Fra : Peden

Dato : 12-06-02 22:57

> Stine, det var da et fantastiks godt svar, NOT! Så hvis du ikke kan andet
> end,at gøre grine, men den slags. Bedes du venligst undlade,at svar på
mine
> indlæg på newsgroups.

Så sig sgu da at det handler om dig eller dine bekendte, og ikke at det er
et hypotetisk spørgsmål, så ved vi i hvilken grad af seriøsitet det skal
tages.

mvh
Peter

Fra : TGD

Dato : 13-06-02 00:09

"Peden" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Så sig sgu da at det handler om dig eller dine bekendte, og ikke at det er
> et hypotetisk spørgsmål, så ved vi i hvilken grad af seriøsitet det skal
> tages.

mvh
Peter

Og det har hvad med ? at gøre, dig der kalder dig selv Peter.

Fra : Peden

Dato : 13-06-02 11:32

> Og det har hvad med ? at gøre, dig der kalder dig selv Peter.
Det var såmænd bare en kommentar til hans åbenlyst aggressive "hold dig væk
fra mine indlæg med de dumme kommentarer" indlæg.

mvh
Peter

Fra : jacob nielsen

Dato : 12-06-02 23:43

"Herbert" <Herbert007@hotmail.com_Remove> wrote in message

> For det handler om. Er om det loveligt, at udsætte andre for smitte med
> herpes uden,at fortælle at de er smittet eller lyver omkring det?

Det nærmeste du kommer er Lov om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme og
straffelovens §252, stk. 2, men ingen af dem finder anvendelse på herpes.
Førstnævnte angiver ikke at omfatte kønssygdomme og sidstnævnte er indført
med hiv/aids og andre livstruende og uhelbredelige sygdomme for øje, og er
iøvrigt på det nærmeste ubrugelig i praksis.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-02 06:39

Herbert <Herbert007@hotmail.com_Remove> skrev:

[klip]

> Stine, det var da et fantastiks godt svar, NOT!

Stines svar er nu _vist_ godt nok. Kun AIDS/HIV smittede har en egentlig
bestemmelse i straffeloven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-06-02 23:30

In article <ae89fn$118a$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> smittet!
>
> Hvis det ikke er lovligt. Hvad er straf rammen så?

Der blev vedtaget en regel der gjorde det strafbart at smitte partner
med dødelig sygdom, her specielt AIDS. Der er dog det problem, at AIDS
ikke nødvendigvis længere ses som dødelig.

Med hensyn til herpes ved jeg det ikke, om man evt kunne anvende den
milde voldsparagraf, da der er tale om bilogisk krigsførsel :)

Fra : katja

Dato : 12-06-02 23:43

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nospam-CD2986.00300313062002@news.cybercity.dk...
> [...]
> med dødelig sygdom, her specielt AIDS. Der er dog det problem, at AIDS
> ikke nødvendigvis længere ses som dødelig.

Det er noget med.. at en dødelig sygdom defineres som.. at man lever mindre
end 15 eller 20 år.. kan nix huske det!
Men med den medicin og behandling man har mod AIDS idag, gør det at
patienter meget ofte lever længere end de skal vi sige 20 år, og derfor er
det ikek strafbart!

> Med hensyn til herpes ved jeg det ikke,
Ved jeg heller ikke.. men tror ikke man kan gøre noget desværre

om man evt kunne anvende den
> milde voldsparagraf, da der er tale om bilogisk krigsførsel :)'
LOL - grineren

katja

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-06-02 07:04

On 13.06.2002 0:43, in article ae8j5b$1e00$1@news.cybercity.dk, "katja"
<katja.bk@email.dk> wrote:
[klip]
> [...]
> Men med den medicin og behandling man har mod AIDS idag, gør det at
> patienter meget ofte lever længere end de skal vi sige 20 år, og derfor er
[klip]

Der er tale om strfl. § 252 stk. 2

Sådan som du beskriver det var det ganske rigtigt før, men straffeloven er
ændret på dette punkt pr. 1. juli 2001. Man har dels slækket kravene til
gerningsmandens opførsel i forbindelse med smitteforvoldelsen. Hvor den før
skulle være gentagen og hensynsløs eller under i øvrigt særligt skærpende
omstændigheder, er kravet nu blot "på hensynsløs måde".

Samtidig er der blevet tilføjet et stk. 3 der pålægger justitsministeren i
samarbejde med sundhedsministeren at fastlægge hvilke sygdomme der er
omfattet. Den eneste sygdom, der er omfattet er p.t. HIV/AIDS, jf. bkg. 547
af 15.6.2001. § 252 stk. 2 kan ikke anvendes på andre sygdomme end nævnt i
bekendtgørelsen.

Altså, m.h.t. straf: Nej - Erstatning: Måske? (evt. helbredelsesudgifter og
godtgørelse for svie og smerte - gør det ondt?)

/kristian

Fra : Peden

Dato : 13-06-02 11:34

> Altså, m.h.t. straf: Nej - Erstatning: Måske? (evt. helbredelsesudgifter
og
> godtgørelse for svie og smerte - gør det ondt?)

Problemet er vel med herpes at det ikke kan kurreres. Når man først er
smittet ligger virus i kroppen og "blusser" op en gang imellem.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-02 18:11

Kristian Storgaard skrev:

>Altså, m.h.t. straf: Nej - Erstatning: Måske? (evt. helbredelsesudgifter og
>godtgørelse for svie og smerte - gør det ondt?)

Det bliver måske vanskeligt at bevise at man ikke var smittet i
forvejen. 2 ud af 3 voksne har herpes.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-06-02 18:40

On 13.06.2002 19:10, in article
kfkhguo3r2hmh2f0qhq9p3sa84mr1nfqkv@sunsite.auc.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Det bliver måske vanskeligt at bevise at man ikke var smittet i
> forvejen. 2 ud af 3 voksne har herpes.

Jeg kan høre på det hele at jeg ikke har hørt nok efter i skolen. Jeg håber
sg* jeg er 1 ud af 3. Er der ikke forskel på de 2 typer, eller er det en
myte?

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-02 23:03

Kristian Storgaard skrev:

>Jeg kan høre på det hele at jeg ikke har hørt nok efter i skolen. Jeg håber
>sg* jeg er 1 ud af 3. Er der ikke forskel på de 2 typer, eller er det en
>myte?

Her er et fedt site om herpes. Det er skrevet af fagfolk:

   http://www.dhvg.dk/

Jeg har kun læst lidt af det hurtigt igennem, men der tales om
type I og type II (af herpes simplex).

--
Bertel