Onduline plader
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-02 20:33

Hej alle,

Så skal der nyt tag på garagen!
Det eksisterende tagpap er +30 år gammel, og det er utæt.

Garagen er 4 meter bred, og de Onduline plader jeg har kigget på er 2
meter lange.
Og da der skal være et overlap imellem 2 plader kan 2 plader ikke nå...

Kan man save i Onduline plader, og således anvende 2+2+1 meter plader,
og således ha' ca. 33 cm overlap hver gang ?
Eller er det noget rod at save i Onduline plader ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Per H

Dato : 13-06-02 04:58

On Wed, 12 Jun 2002 21:32:52 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
skrev:

du kan roligt save løs

>Kan man save i Onduline plader, og således anvende 2+2+1 meter plader,
>og således ha' ca. 33 cm overlap hver gang ?
>Eller er det noget rod at save i Onduline plader ?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Klinten

Dato : 13-06-02 07:40

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message
> On Wed, 12 Jun 2002 21:32:52 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
> skrev:
>
> du kan roligt save løs

Jep..... har selv gjort det, med en elektrisk stiksav med fintandet klinge.
Det er en fordel, hvis saven har trinløs hastighed. For at forhindre pladen
i at "flapre" alt for sindssygt under savningen, fikserede jeg den mellem to
brædder. Alternativt kan du save 2-3 plader ad gangen. Sav stille og roligt,
ikke noget med at mase på!

Klinten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-02 08:16

Klinten wrote:
> [...]
> fikserede jeg den mellem to brædder. Alternativt kan du save 2-3
> plader ad gangen. Sav stille og roligt, ikke noget med at mase på!

Fedt!
Tak til Jer begge!
Jeg springer på Silvans tilbud idag
(Onduline er, så vidt jeg kan regne ud, den tagbelægning til min garage
der er billigst...)

Fra : SHN

Dato : 13-06-02 08:21

> Fedt!
> Tak til Jer begge!
> Jeg springer på Silvans tilbud idag
> (Onduline er, så vidt jeg kan regne ud, den tagbelægning til min garage
> der er billigst...)

Husk på at man kun får hvad man betaler for. Har set onduline plader som
efter et par år hænger og "slasker".
vh
Søren H.N.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-02 11:56

SHN wrote:

> Husk på at man kun får hvad man betaler for. Har set onduline plader
> som efter et par år hænger og "slasker".

Det er udelukkende et spm om at lægge lægterne [1] med tilpas lille
afstand nedenunder

[1] hedder nok andet...

Fra : Per H

Dato : 13-06-02 13:02

On Thu, 13 Jun 2002 09:15:37 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
skrev:

prøv evt at skære dem med en vinkelsliper med diamentklinge

det benyttes også til pvc plader og giver et fantastisk resulstat.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-02 13:48

Per H wrote:
> prøv evt at skære dem med en vinkelsliper med diamentklinge
>
> det benyttes også til pvc plader og giver et fantastisk resulstat.

Jeg læste et sted, at det brænder varm når man saver/skærer dem...
Altså at det smelter og sætter sig i saven/på skiven...
Har du prøvet at skære onduline med diamantskive ?

Fra : Per H

Dato : 13-06-02 19:45

On Thu, 13 Jun 2002 14:48:22 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
skrev:

>Jeg læste et sted, at det brænder varm når man saver/skærer dem...
>Altså at det smelter og sætter sig i saven/på skiven...
>Har du prøvet at skære onduline med diamantskive ?

nej jeg har ikke skåret i onduline, men i pvc går det fint med
diamantskive

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-02 20:28

Per H wrote:
> nej jeg har ikke skåret i onduline, men i pvc går det fint med
> diamantskive

Ok... Men Onduline er jo langtfra det samme som PVC...

Fra : Per H

Dato : 14-06-02 01:52

On Thu, 13 Jun 2002 21:27:54 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
skrev:

>Ok... Men Onduline er jo langtfra det samme som PVC...

jeg har kun sagt at man kunne prøve det

jeg kan ikkke forstille mig at det klister på en diamanklinge, jeg er
99 % sikker.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Sidse

Dato : 16-06-02 16:37

> [...]
> Tak til Jer begge!
> Jeg springer på Silvans tilbud idag
> (Onduline er, så vidt jeg kan regne ud, den tagbelægning til min garage

Yep, og den ringeste næst efter våde aviser.
Det er noget fanden har skabt, det burde være forbudt at sælge det.
Du er velkommen til at komme forbi og se vores udhus, der er lagt ONDuline
oven på et oprindeligt bræddetag med tagpap, det er noget værre lort, ikke
bare at se på men det er selvfølgelig også utæt.
Jeg siger ikke det ikke vil være ok et par år eller 3 men så skal du nok
helle rikke regne med mere.

Henrik

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-06-02 19:40

Sidse wrote:
> Yep, og den ringeste næst efter våde aviser.

Ok...
Hvad har du så tænkt dig at lægge på dit tag nu ?

(jeg har ikke købt noget endnu)

Fra : N/A

Dato : 24-06-02 22:56

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-06-02 22:56

Sidse wrote:

> Såvidt jeg er blevet oplyst er de udmærkede betontegl der er lagt på
> stuehuset indkøbt for samme pris som onduline, ca. 40kr meteren, de
> holder ihvertfald noget bedre og se rpænere ud.

Ok, den kan jeg desværre ikke bruge da min garage har et tag der kun
hælder cirka 3 grader

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 13-06-02 19:25

Hvorfor køber du dog ikke stål-tagplader, de koster ikke mere, hvis man
handler de rigtige steder.

Thorleif.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-02 20:29

Gitte & Thorleif wrote:
> Hvorfor køber du dog ikke stål-tagplader, de koster ikke mere, hvis
> man handler de rigtige steder.

Fortæl fortæl
Hvor finder jeg stålplader til under 40 kr pr. kvm ???
(Klart at jeg helst viul ha stålplader, men de priser jeg har set er de
cirka dobbelt pris pr. kvm ift Onduline...)

Fra : Bachelor

Dato : 17-06-02 23:21

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> wrote in news:aeb2p7.2c4.1@fischer-
streton.dk:noget der ligner dette

> Fortæl fortæl
> Hvor finder jeg stålplader til under 40 kr pr. kvm ???

Hvis det skal være nye og ubrugte finder du nok ikke nogen,
men du skal ikke give meget mere for nogen i galv. og
alternativt hvis der skal farve på i polyestermalet overflade.
Jeg vil tro du kan få 0,4 mm på mål under kr. 65,- men vil
anbefale dig ikke at købe tyndere end 0,45 eller 0,5 mm.
I øvrigt er Ondulineplader ganske udemærkede hvis de bliver
lagt op efter foreskrifterne. Onduline er den originale, men
Hjem og Fix har en del år solgt en plagiat, det er muligt det
er den folk har dålige erfaringer med, men hvad, den var dælme
billig :)