Pimbolte!
Fra : Brian

Dato : 12-06-02 20:18

Hvorfor skal det være så svært at finde en Pimbolt til en Honda CB 550
SuperSport fra ´75 ?

Jeg har prøvet at bestille en men den er i restordre. Jeg har ringe til
næsten alle forhandlere i DK og ingen har dem. Der skulle vel ikke være
nogen her, der har en , eller kender en der har en, eller kender en der
kender en der har en????

HJÆLP please.
Får pappet SNART og ingen MC at køre på :(
ØV!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 12-06-02 21:08

Har du prøvet http://www.davidsilverspares.co.uk/

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 12-06-02 21:56

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skal det være så svært at finde en Pimbolt til en Honda CB 550
> SuperSport fra ´75 ?

Hej Brian

Normalt retter man ikke stave fejl, men jeg mener nu ret kraftigt det hedder
en Pinbolt.

Ved ikke præcis hvordan den du mangler er udformet, men det plejer såmænd
bare at være et rundt stykke metal, med gevind i begge ender..

Eller er jeg helt forkert på den her?

mvh Tommy Fer

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 12-06-02 22:00

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved ikke præcis hvordan den du mangler er udformet, men det plejer såmænd
> bare at være et rundt stykke metal, med gevind i begge ender..

DOOH.... jeg ville frem til om man evt. ikke kunne få fremstillet en, eller
måske købe et stykke gevindstang af en god kvaliet?

Fra : Brian

Dato : 12-06-02 22:29

NEJ!!!!!!!
Og jeg er endda Dansklærer! :( SKAM på mig!
(Men jeg troede sgu det hed en Pimbolt)

NÅ men.. det skal jo helst være strækstål, og desuden har jeg ikke mulighed
for at lave det selv. Ikke specielt meget værktøj. Hey... jeg har end ukke
kørekort til den endnu. Men.. der er en der har tilbudt en fra en gammel
motor han har liggende... tør man det? Eller kan man forvente at PINbolten
er blevet svag med alderen?

Jeg har ikke prøvet http://www.davidsilverspares.co.uk/ ... det er måske en
ide?

Tak, so far. Fra denne NG er al min MC viden kommet i hus på under en måned.
Og .. lidt har jeg da lært. Også at det altså hedder en Pinbolt. Men... hvem
kan fortælle mig hvad den hedder på Englsk?
Brian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-06-02 23:27

> Og jeg er endda Dansklærer! :( SKAM på mig!
> (Men jeg troede sgu det hed en Pimbolt)
> Og .. lidt har jeg da lært. Også at det altså hedder en Pinbolt.

Så vil jeg lige rette endnu engang.. Jeg mener at det hedder en pinDbolt, da
den er pind-formet.
Det er ihvertfald hvad den bliver kaldt rundt omkring på forskellige
mc-hjemmesider.

> hvem kan fortælle mig hvad den hedder på Englsk?

Jeg tror bare det hedder 'cylinder bolt', men det kan være at jeg forveksler
det med en anden bolt, der holder noget andet. Den hedder muligvis 'pinbolt'
på engelsk. Der giver ordet jo også lidt mening.

> Men.. der er en der har tilbudt en fra en gammel
> motor han har liggende... tør man det? Eller kan man forvente at PINbolten
> er blevet svag med alderen?

Det er nok lidt risikabelt, selv om de måske ser fine ud med det blotte øje.
Du må kunne finde ud af størrelsen på de pindbolte du har brug for. Et
cylinder-service-værksted el. lign har nok nogle liggende i en ordentlig
kvalitet som du kan købe for ikke alt for mange penge..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-06-02 05:45

"Martin Sørensen" wrote:

> Jeg tror bare det hedder 'cylinder bolt', men det kan være at jeg forveksler
> det med en anden bolt, der holder noget andet. Den hedder muligvis 'pinbolt'
> på engelsk. Der giver ordet jo også lidt mening.

Jeg hopper lige ind på banen igen. Fattede lige et engelsk reservedelskatalog.
De kalder den en "stud". En teknisk engelsk ordbog oversætter det til "tap".
Samtidig er det en skrue. Hmmmm....det må være en tapskrue.

> [...]
> cylinder-service-værksted el. lign har nok nogle liggende i en ordentlig
> kvalitet som du kan købe for ikke alt for mange penge..

Det kunne være vi kunne få oplyst lidt om dens udseende. Hvis den ser ud som jeg
tror, så er den temmelig lang, 8 mm i enderne med gevind, og drejet ned på
stykket i mellem.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-06-02 23:12

Brian wrote:

> NEJ!!!!!!!
> Og jeg er endda Dansklærer! :( SKAM på mig!
> (Men jeg troede sgu det hed en Pimbolt)

Det bliver værrere endnu.

> NÅ men.. det skal jo helst være strækstål,

Det er der ikke noget der hedder. Alt kan strække sig. Undtagen min konto. den
skrumper.

> og desuden har jeg ikke mulighed for at lave det selv.

Vi kan ikke være eksperter til alt.

> Ikke specielt meget værktøj. Hey... jeg har end ukke
> kørekort til den endnu. Men.. der er en der har tilbudt en fra en gammel
> motor han har liggende... tør man det?

Ja da. Hvis ikke gevindene er ødelagt, så bare se at få den mokket i.

> Eller kan man forvente at PINbolten

Du nærmer dig. Skal det blive rigtigt godt hedder det en "pinDbolt". Og skal man
være rigtig maskinigeniør, så er der ikke noget der hedder en "bolt". Så hedder
det en skrue, og i det her tilfælde en "tapskrue".

> er blevet svag med alderen?

Det har du ikke nød at være bange for.

> Og .. lidt har jeg da lært. Også at det altså hedder en Pinbolt.

Naaaah, om igen.

> Men... hvem
> kan fortælle mig hvad den hedder på Englsk?

Englsk?. Er det sprog englene taler?. Nå, spøg til side, jeg har glemt hvad det
hedder på engelsk.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 03-07-02 21:44

> NEJ!!!!!!!
> Og jeg er endda Dansklærer! :( SKAM på mig!
> (Men jeg troede sgu det hed en Pimbolt)

Rolig nu!
Det er jo adopteret fra engelsk (derfor ingen "d" i "pind'en"!)

Hæ!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-07-02 21:42

-[ F e r ]- <fer@cool.dk> skrev i en

> Normalt retter man ikke stave fejl, men jeg mener nu ret kraftigt det
hedder
> en Pinbolt.

Jo!
Når det ikke behøver at være en stavefejl; men derimod en
fejlopfattelse, så er det på rette plads at præcisere begrebet - Det
gavner jo kommunikationen at definitionerne kommer på plads!

I samme ånd vil jeg lige tilføje: HELICOIL !

> Ved ikke præcis hvordan den du mangler er udformet, men det plejer
såmænd
> bare at være et rundt stykke metal, med gevind i begge ender..

Jup!
Og ethvert bilværksted burde have en skuffefuld af dem!

Mit (lidt sene) tip er at få hæftet (=svejst) en møtrik på toppen af
pin-bolten (ved nærmeste karosserismed/mekaniker, og efterfølgende
forsøge udskruning ad vanlig vis når hele området er blevet koldt!
Og omkring WD40/lign, så gælder det at det sjældent hjælper særligt i
situationen; men til gengæld rykker efter en dags indtrængningstid
(oplever ofte som smed at umulige bolte der forlades til fyraften er
ganske medgørlige næste morgen p.g.a. gårsdagens brug af rustløsner!!)

PS:
Hva' blev enden, Brian?

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 04-07-02 00:31

Enden på det blev det lokale værksted som varmede blokken op, svejsede en
møtrik på.. og skruede dem ud.. :)

No big deal så vidt jeg kunne forstå

Brian

Fra : Jens Jessen

Dato : 13-06-02 06:30

Der er også masser af gamle Honda reservedele at købe i Holland. Prøv:
www.cmsnl.com

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 13-06-02 21:54

> [...]
> kender en der har en????
>
> HJÆLP please.
> Får pappet SNART og ingen MC at køre på :(

Hej Brian

Jeg har siddet og studeret lidt i reservedelskatalogerne. Det ser ud som om
at der er 2 forskellige Pin-bolte/støttebolte/cylinderstuds til din MC. Der
er 6 af hver slags. Reservedelsnumrene er hhv. 90033-323-000 for en type A
og 90034-323-000 for en type B. Den ene type er tilsyneladende de forreste
og den anden type er den bageste. Problemet er bare at når jeg ser i mit
eget katalog til en CB500F er det omvendt af hvad der står i kataloget til
en CB550 SuperSport som jeg fandt på denne link:
http://www.honda4fun.com/spaccati/pdf_spac/pdf_spac550/CB550_3.pdf

Jeg kan se på David Silver Spares´ lagerliste, at han har dem begge på
lager.

Men ellers har jeg gode erfaringer med at få leveret stumper som den lokale
forhandler ikke kunne skaffe fra det hollandske www.cmsnl.com .

--
Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk