En quickie
Fra : B. Sørensen

Dato : 12-06-02 19:37

Jeg har med en ven diskureret om hvorvidt loven byder
politiet at indstille en "biljagt" når føren af eftersøgte køretøj
holder en hastighed >200 km/t. Derudover postulerer min
bekendte også at loven dikterer at politiet trækker sig tilbage
til passende afstand fra eftersøgte køretøj idet dette skønnes
at være en potentiel fare for såvel billister som fodgængere
(i kraft af fart og manøvrer fx gennem en by).

Jeg mener at dette må være op til den enkelte politimand at
analysere, og loven derfor ikke byder dem at gøre x.

Hvem har ret?

§ henvisninger er meget velkomne, men et kvalificeret svar
er også nok.

På forhånd tak

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Reino Andersen

Dato : 12-06-02 19:55

"B. Sørensen skrev:

> [...]
>
> Jeg mener at dette må være op til den enkelte politimand at
> analysere, og loven derfor ikke byder dem at gøre x.

Det har du.

Reglerne for udrykningskørsel er i færdselslovens § 7 og Bekendtgørelse om
udrykningskørsel, som du kan finde på http://www.retsinfo.dk/ .

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-06-02 20:47

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Det har du.
>
> Reglerne for udrykningskørsel er i færdselslovens § 7 og
> Bekendtgørelse om udrykningskørsel, som du kan finde på
> http://www.retsinfo.dk/ .

Har politiet ikke nogen interne vejledninger for, hvordan det skal
foregå?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 13-06-02 04:24

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Har politiet ikke nogen interne vejledninger for, hvordan det skal
> foregå?

Nej.

--
Reino

Fra : TGD

Dato : 13-06-02 16:23

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.

JO!

Fra : Claus MC

Dato : 14-06-02 18:05

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> JO!

Så er det, at man dokumenterer det.........

/Claus

Fra : TGD

Dato : 14-06-02 23:52

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det, at man dokumenterer det.........

Hvad er det af ordet "intern" du ikke forstår?

Jeg kan kun refere til et afsnit af Station 2 der var der en politinmand der
fortalte det, ligeså har jeg selv kørselstilladelse til de fleste af
Beredskabets vogne, og der forligger der en interne vejledning.'

Max. hastighed i rødt lyskryds, hvad bilen kan klare i 2. gear.
Kørsel på motorvej med blink, du lader folk overhale dig etc. etc.

Fra : Reino Andersen

Dato : 16-06-02 10:58

"TGD" skrev:

> [...]
> fortalte det, ligeså har jeg selv kørselstilladelse til de fleste af
> Beredskabets vogne, og der forligger der en interne vejledning.'

Hvordan det forholder sig i Beredskabets vogne, har jo intet at gøre med
politiet.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 13-06-02 20:30

"Reino Andersen" skrev:

> Nej.

Jeg må hellere lige sige, at der *er* nogle interne regler (kundgørelse om
udrykningskørsel), men at disse stort set ikke kommer med noget nyt i
forhold til de nævnte love. Det er stadig den enkeltes skøn, der er
afgørende.

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-06-02 11:03

> Nej.

Det lyder ret uhensigtsmæssigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 13-06-02 20:09

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Det lyder ret uhensigtsmæssigt.

Hvorfor? Er det ikke nok, at man skal følge loven?

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-06-02 23:46

> Så er det, at man dokumenterer det.........

Og det samme kunne du have sagt til Reino. Men det gjorde du ikke?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 12-06-02 20:30

"B. Sørensen @media.dk>" <brun<REKVALME> skrev i en meddelelse
> [...]
> at være en potentiel fare for såvel billister som fodgængere
> (i kraft af fart og manøvrer fx gennem en by).

Der er ingen hold i din vens version i paragragferne.

> Jeg mener at dette må være op til den enkelte politimand at
> analysere, og loven derfor ikke byder dem at gøre x.

Udover det har man også nogle retningslinjer.

> Hvem har ret?

Du har ret ang. § men der er retningslinjer for eftersættelser, de variere
efter hvor i landet du er.

Et eks. Station 2 i en jagt på rambuk tyve kl løgn om natten på en landevej
uden andre bilister, der trak politiet sig tilbage v. 160-180 km/t da det
blev for farligt for dem, ligeså "presser" de jo banditterne til endnu mere
hasarderet kørsel.

<KLIP>

Fra : Reino Andersen

Dato : 13-06-02 04:24

"TGD" skrev:

> Du har ret ang. § men der er retningslinjer for eftersættelser, de variere
> efter hvor i landet du er.

Nej. Der er de samme regler i hele landet. At nogle vælger at stoppe ved en
lavere hastighed end andre, er jo bare et udtryk for den enkelte betjents
vurdering af situationen.

--
Reino

Fra : B. Sørensen