Valg af projektil - cal. 6,5 * 55
Fra : Bo Havmand

Dato : 12-06-02 17:39

Jeg går med tankerne på en Carl Gustaf Jagt riffel CAL. 6,5*55
hvilken projektiltype og mærke ville det være mest fornuftigt, hvis den
skal skydes et par stykker råvildt.

På forhånd tak

BMH

Fra : festus,blans

Dato : 12-06-02 19:36

Hej bo jeg har med held brugt Norma Alaska
10,1 Gram og den passer med Lapua Spidsskarp
til indskydning
Med Venlig Hilsen René Knarhøj
"Bo Havmand" <bo86@ofir.dk> skrev i en
meddelelsnews:531337fe0350ea9b4537abdae0a98ea3.75303@mygate.mailgate.org...

Fra : Anders

Dato : 14-06-02 13:07

"festus,blans" <repeters@tiscali.dk> wrote in message
> Hej bo jeg har med held brugt Norma Alaska
> 10,1 Gram og den passer med Lapua Spidsskarp
> til indskydning

Den fanger jeg ikke rigtigt. Vi er vel enige om at man indskyder sin riffel
med samme ammunition som man har
tænkt sig at gå på jagt med?
Selv samme patrontype fra forskellige pakker kan have forskellige
egenskaber. Læs artiklen på
www.huntersmagazine.com.

mvh

Anders

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-06-02 16:06

On Fri, 14 Jun 2002 14:06:31 +0200, "Anders" <alfaekko@get2net.spam>
wrote:

>"festus,blans" <repeters@tiscali.dk> wrote in message
>

>Den fanger jeg ikke rigtigt. Vi er vel enige om at man indskyder sin riffel
>med samme ammunition som man har
>tænkt sig at gå på jagt med?

Og samme ammunisjon kan oppføre seg meget ulikt i to forskjellige
våpen. Selv om det er snakk om så godt som identiske våpen (samme
merke/modell/produksjonsserie)

Derimot er det meget praktisk om en finner to ulike typer ammunisjon
som går likt i samme våpen, ettersom man slipper å stille kikkerten
mellom trening og jakt (man kan jo også trene i jaktsesongen...) og
det er jo også (i allefall her til lands) enkelte viltarter det er
lovlig å jakte med helmantel.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 12-06-02 23:03

Hej Bo

Jeg kan anbefale Normas Nosler 9,1 gr. da den har en behersket ødelæggelse
af kødet. Ligeledes er det min erfaring at den har den bedste balistik hvis
den indskydes på ca. 140 meter. Du vil derved have et max. udsving på ca 15
mm. ud til 160 m.. hvilket gør du kan holde lige på ved alle afstande ud til
160 m.

Jeg synes de andre af Normas kugler (Oryx og Alaska) er for hårde ved dyret.

Lapua Mega 10,1 gr. er også en god kugle efter min mening.

/Martin

Fra : Jack Jensen

Dato : 13-06-02 12:59

"Martin Nielsen" <m-n@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
dyret.

> Lapua Mega 10,1 gr. er også en god kugle efter min mening.

Jeg kan kun bifalde begge Martins råd.
Jeg bruger selv Lapua 10,1 gr.s - men har før brugt Norma's 9,1 gr.s.
Mvh
Jack