Software til stor newsserver?
Fra : Morten Guldager

Dato : 12-06-02 17:45

Hejsa,

Jeg skal til at bygge mig en pænt stor newsserver.

Hvad skal jeg bruge af software?

Jeg vil gerne have noget der kan dele belastningen ud på
flere maskiner i en server-farm.

Hvad vil I anbefale?

Nå ja, jeg vil foretrække noget der kan køre på Linux.

/Morten

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 17-06-02 17:56

Morten Guldager skrev:

> Jeg skal til at bygge mig en pænt stor newsserver.

Hvor mange brugere suger pr0n på samme tid?

> Hvad skal jeg bruge af software?

Det kommer helt an på dit behov. Hvis behovet har noget med binære
filer at gøre, skal du have noget software som er svejset i kanterne
og derefter efterset med røntgenstråler for at være sikker på at det
kan holde til belastningen.

> Jeg vil gerne have noget der kan dele belastningen ud på
> flere maskiner i en server-farm.

Jeg aner ikke noget om Load Balancing på Linux. Tjek eventuelt hvad
Sunsite.dk bruger, det er sandsynligvis Linux-kompatibelt.
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 14:20

On Wed, 12 Jun 2002 16:45:00 GMT, spamtrap@mogul.dk (Morten Guldager)
wrote:

>Jeg skal til at bygge mig en pænt stor newsserver.

Hvor stor?
Hvor mange bruger, hvor tunge grupper, hvor meget data skal den kunne
spøtte ud?

>Hvad skal jeg bruge af software?

Jeg ville fortræke at kikke på INN og Diablo, sidstnævnte er den TDC
bruger, nå ja, de bruger også INN men det er AFAIK kun på indgående
feed, og måske også til at spøtte feed ud igen.

>Jeg vil gerne have noget der kan dele belastningen ud på
>flere maskiner i en server-farm.

Diablo har en spool, og kan så have flere frontendt's på, jeg ved ikke
om samme frontendt kan bruge flere spool server, på mamut server som
TDC's ville det være en fordel hvis man også kunne sprede den
belastning på flere server, således at en spool tager sig af nogle
grupper, og en anden af andre grupper, men at brugerne ikke bemærker
den fordeling.

>Hvad vil I anbefale?

Det kommer an på hvor tungt belastede den vil blive.

>Nå ja, jeg vil foretrække noget der kan køre på Linux.

De køre begge under Linux m.fl.
Der er også sådan en som Thypon (eller noget i den stil) det er vist
den Tiscali bruger, og er en købe sag.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.