Byggeri / mangler
Fra : Morgan Jones

Dato : 12-06-02 17:31

Hej Folkens!

Jeg har en kontrakt med en bygherre. Deri står at de har 8 uger efter
overtagelse af ejendom til at udbedre fejl og mangler. Der er nu gået 9 uger
og ca. 10-15 punkter mangler. Udsigterne er lange til at de bliver færdige.
Hvordan står jeg ifbm. bod eller alternativ udbedring? Der står ikke noget i
kontrakten udover at "skal være tilendebragt senest 8 uger efter
overtagelse". Men hvad så? Er det totalt håbløst at prøve at få en eller
anden slags bod ud af dem for den tid de overskrider de 8 uger? Og efter
hvilken takst skal det være?

Jeg har en jurist der har kigget på det, men han anbefaler at jeg finder en
der har styr på sådan noget. Er der nogen anbefalinger? Steder man kan
kigge?

/morgan :)

Fra : Peter G C

Dato : 12-06-02 17:52

Morgan Jones <mjones@image.dk> skrev:

[klip]

> Jeg har en jurist der har kigget på det, men han anbefaler at jeg finder
> en der har styr på sådan noget. Er der nogen anbefalinger? Steder man kan
> kigge?

Hvad er helt præcist aftalt? Er AB92 vedtaget?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morgan Jones

Dato : 12-06-02 22:24

> Hvad er helt præcist aftalt? Er AB92 vedtaget?

Der er ikke aftalt noget. I kontrakten står der blot at det skal udføres
inden for 8 uger. Ikke noget om "hvad så".

AB92 ? Hvad er det?

/morgan :)

Fra : Peter G C

Dato : 13-06-02 06:35

Morgan Jones <mjones@image.dk> skrev:

ok.

> Der er ikke aftalt noget.

Det passer ikke.

> I kontrakten står der blot at det skal udføres
> inden for 8 uger. Ikke noget om "hvad så".

Du må komme med en nærmere omtalt af aftalen.

> AB92 ? Hvad er det?

Almindelige betingelser AB 1992 -12-10 for arbejder og leverancer i bygge-
og anlægsvirksomhed (AB 92) Udfærdiget af Boligministeriet 1992-12-10

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-06-02 08:45

"Morgan Jones" <mjones@image.dk> wrote in message
> [...]
> overtagelse". Men hvad så? Er det totalt håbløst at prøve at få en eller
> anden slags bod ud af dem for den tid de overskrider de 8 uger? Og efter

Forklar lige en gang til hvad din situation er. Du skriver du har en
kontrakt med en bygherre, men er det ikke en entreprenør? Bygherren er den
der får byggeriet udført..

Er der ikke henvisninger til andre regelsæt i kontrakten, feks. AB92 eller
BYGs almindelige betingelser?

Begge steder er der klare regler for hvordan ikkeudbedrede mangler kan
håndteres.

> Jeg har en jurist der har kigget på det, men han anbefaler at jeg finder
en
> der har styr på sådan noget. Er der nogen anbefalinger? Steder man kan
> kigge?

Hvis du vil videre med dagen er det formodentlig en god ide at finde en
advokat, der har prøvet den slags før.
Om det kan svare sig økonomisk afhænger af størrelsen på de manglende
udbedringer. Hvad drejer det sig om?

(Og advokaten burde du nok have haft fat i, inden du skrev kontrakt...)

/Per

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-06-02 12:15

Jeg tror jeg har forklaret mig dårligt.

Jeg har købt en lejlighed (nybygget) af en bygherre, som så igen har en
aftale med en entreprenør. Min købskontrakt er naturligvis med bygherren.

I denne købsaftale er der en masse klausuler mht. bod hvis man ikke kan
flytte ind pga. fejl og mangler. I den sammenhæng står der desuden:

"I det omfang, der på overtagelsesdagen påvises mangler, har sælger ret og
pligt til at afhjælpe disse mangler. Mangelafhjælpningen vil af sælger blive
foretaget inden 8 uger."

Problemet er at der ikke står andet! Nu er de 8 uger gået - (og mere til) -
Jeg har kontaktet sælger og de siger blot " ...at der ikke i købsaftalen er
nævnt mulighed for bod i forbindelse med mangeludbedring over 8 uger"

Teoretisk set kan de jo trække det i al uendelighed....?

Det er jo for så vidt korrekt nok, men hvad gør jeg?

/morgan :)

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 18:02

> [...]

> Jeg har købt en lejlighed (nybygget) af en bygherre, som så igen har en
> aftale med en entreprenør. Min købskontrakt er naturligvis med bygherren.

Så må du holde dig til sælger.

> [...]
> over 8 uger"
>
> Teoretisk set kan de jo trække det i al uendelighed....?

Inden for rimelighedens grænser. Du kan nok få en anden til for sælgers
regning at udbedre manglerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-06-02 19:24

> Inden for rimelighedens grænser. Du kan nok få en >anden til for sælgers
> regning at udbedre manglerne.

Men hvornår er "rimelighedens grænser" overskredet. Jeg havde tænkt mig
f.eks. at vente til efter d. 21 Juli. Så er de gået 3 måneder og 3 uger over
tiden. Så sende dem et brev om at hvis de godkendte punkter ikke er udbedret
inden for f.eks. 5 dage så får jeg nogle andre til det. Er det rimeligt? Og
hvad skal jeg gøre for at undgå at de afviser regningen?

/morgan

Fra : Peter G C

Dato : 17-06-02 19:42

> [...]

> udbedret inden for f.eks. 5 dage så får jeg nogle andre til det. Er det
> rimeligt? Og hvad skal jeg gøre for at undgå at de afviser regningen?

Du skal nok have fat i noget professionel hjælp. Smut hen til en advokat og
få en vurdering.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-06-02 20:27

> Du skal nok have fat i noget professionel hjælp. Smut >hen til en advokat
og
> få en vurdering.

Jep. Det er også planen. Jeg ville bare lige afsondre terrænet lidt...

/morgan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-02 22:56

Morgan Jones wrote:

> [...]
> inden for f.eks. 5 dage så får jeg nogle andre til det. Er det rimeligt? Og
> hvad skal jeg gøre for at undgå at de afviser regningen?

5 dage er måske urimeligt kort. Da den aftalte frist allerede er overskrevet,
kan du godt tillade dig at stille krav allerede nu. Send hellere kravet med det
samme og giv dem en længere frist.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morgan Jones

Dato : 18-06-02 06:32

> [...]
overskrevet,
> kan du godt tillade dig at stille krav allerede nu. Send >hellere kravet

Problemet er lidt at mange af manglerne er "store" dvs afhøvling af gulve
osv. Derfor er noget af mangeludbedring "booket" til at finde sted mens vi
er på sommerferie... Når vi så kommer hjem og de enten har lavet det
forkert - eller ikke har lavet det - er det at jeg vil have en plan. Hvis
jeg *nu* truer dem med at de skal være klar kan de jo (med god ret) kræve at
få lov til at lave det nu - og jeg har prøvet at sove mens der var våd 2
komponentlak på gulvet. Det er ikke rart.

/morgan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-06-02 10:58

Morgan Jones wrote:

> [...]
> osv. Derfor er noget af mangeludbedring "booket" til at finde sted mens vi

Så vil det nok - jvf. anden tråd - ikke være genialt at stille sig op og
advare andre om, at manglerne endnu ikke er blevet udbedret.

Hvis du har aftalt (accepteret) en dato for udbedringen, må du nok vente til
denne dato. Om 5 dage så er en rimelig frist på det tidspunkt må komme an på
hvad der evt. mangler.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morgan Jones

Dato : 18-06-02 18:42

> Hvis du har aftalt (accepteret) en dato for >udbedringen, må du nok
vente til
> denne dato. Om 5 dage så er en rimelig frist på det >tidspunkt må komme an

Naturligvis.

/morgan