Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp med billedredigering...
Fra : Aragorn_DK

Dato : 12-06-02 17:19

....som overskriften her siger...

Jeg nappede nogle billeder med et ældre digicam, og de blev overbelyst.
Jeg har prøvet at bikle med stadset i PhotoShop og PaintShopPro men jeg
synes ikke rigtigt skidtet kommer til at se ordentligt ud.
Jeg har prøvet de forskellige autoindstillinger til at rette op på billeder
med, og jeg har siddet og knoklet med at indstille korrektionerne
manuelt....
Hvad gør jeg forkert og hvad kan jeg gøre for at gøre det bedre?

De billeder den er gal med kan ses på:
http://www.furnituretiger.dk/images/MC/page_MC.htm
Det er de to billeder i nederste linie til venstre af MV Agusta'en.
Og hvordan ændrer jeg på komprimeringen så det ikke bliver så mystiske at se
på?

Ligeledes har jeg probs med en lodret lyserød stribe i billedet hvor
solreflexer opstår på en BMW R850R'er, kan det reddes?
Det kan anes svagt på:
http://www.furnituretiger.dk/images/Bmw/R850R%201.JPG
- cirka midt for i billedet.
Jeg har flere billeder med kraftigere lyserød stribe i på pc'en, men den her
var den eneste jeg umiddelbart havde på hjemmesiden...

Og hvordan dælen dæmper jeg refleksen fra sidetasken uden at det går ud over
resten af billedet af BMW K-modellen ( Hvid cykel på sort baggrund, taget
med blitz...)?
http://www.furnituretiger.dk/images/nrbrg/RIMG0082.JPG

På forhånd mange tak for hjælpen fra en der er ved at miste tålmodigheden
med billedbehandling! (- hophophophophophophopGrrrr!!!) *GGG*

Aragorn_dk

Fra : Madsen

Dato : 12-06-02 19:10

Aragorn_DK skrev:

> Jeg nappede nogle billeder med et ældre digicam, og de blev
> overbelyst. http://www.furnituretiger.dk/images/MC/page_MC.htm
> Det er de to billeder i nederste linie til venstre af MV
> Agusta'en.

Du vil aldrig kunne hente informationer ud af noget som ikke er der.
Et overbelyst billede indeholder absolut ingen information i de
udbrændte områder, som for ovenstående billeders vedkommende drejer
sig om den hvide himmel og en stor del af de blanke overflader på
motorcyklerne.
Man kunne f.eks. indsætte en blå himmel som godt kan peppe et billede
en del op. Jeg har lavet et hurtigt og sløset forslag her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/motorcykler/blaa_himmel.jpg>

> Og hvordan ændrer jeg på komprimeringen så det ikke bliver så
> mystiske at se på?

Ved at gå tilbage til originalbilledet, lave de ændringer der skal
til og derefter lader være med at komprimere kopien så meget.
Gem originalbillederne og lav så dine JPEG-kopier ud fra originalerne.
Det er dumt at åbne et JPEG-billede, ændre på det og så gemme det
med samme navn som JPEG igen. Det bliver ringere og ringere for hver
gang. JPEG er et absolut slutformat og ikke et arbejdsformat.

> Ligeledes har jeg probs med en lodret lyserød stribe i billedet
> hvor solreflexer opstår på en BMW R850R'er, kan det reddes?
> [...]

Sidder du med Photoshop 6 og tidligere kunne du f.eks. bruge stempel-
kloningsværktøjet. Bruger du Photoshop 7 er 'Healing Brush' god til
en sådan opgave.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/motorcykler/roed_stribe.jpg>

> Og hvordan dælen dæmper jeg refleksen fra sidetasken uden at det
> går ud over resten af billedet af BMW K-modellen ( Hvid cykel på
> [...]

Man kan godt tone lampen ned, men jeg ville nok vælge at fjerne
den helt med stempelkloningsværktøjet f.eks.
Billedet har forresten en del farvestøj som er opstået fordi der har
været for lidt lys da du tog billedet. Det er svært at rette op på.

Madsen.

Fra : Aragorn_DK

Dato : 12-06-02 19:55

Hej Madsen.

Mange tak for tipsene, rådene og ideerne - jeg er gået i gang!

med venlig hilsen
Aragorn_dk

_____________________________

http://www.furituretiger.dk
Motorcykler er godt -
mange motorcykler er meget godt!

Fra : Aragorn_DK

Dato : 16-06-02 17:04

Jeg takker for de forskellige besvarelser på mine spørgsmål og kaster mig
vildt frådende i krig med billedredigeringen!

mvh

Aragorn_dk