overclocking!!!!!!
Fra : sniper Nolight

Dato : 16-12-00 23:17

jeg har netop for første gang brugt nvidias coolbits til at overclocke mit
asus v7700 geforce 2 gts 64 mb ddr ram... lige nu er den sat til 210/360...
jeg ved ikke rigtig hvor højt jeg tør gå... har i nogen erfaring med
overstående kort og numre??

Fra : Lars Krag

Dato : 16-12-00 23:41

Fint kort. Godt nok har jeg ikke lige haft den model, men jeg har selv haft
et Asus V6800, et Creative Blaster 2 GTS, og har p.t. et Ultra. Dit Asus
kort har en ret god blæser, så jeg vil gætte på at core´n vil kunne køre
min. 220-230, måske mere, men det kommer fuldstændig an på den enkelte chip.
Rammene vil sandsynligvis kunne køre min. 380, mange af 64 Mb kortene kommer
op omkring de 400, men vær opmærksom på du som regel får
billedforvrængninger ca. 10-20 Mhz inden de helt låser, og det er jo ikke
værd at se på. Jeg vil helt klart anbefale dig at fokusere mest på o/c af
rammene, da det giver det bedste udbytte. Giv dem 5 Mhz ad gangen og kør et
benchmark program. Se dels efter forvrængninger (bl.a. hvide prikker) og se
efter at din ydelse ikke går ned. Det kan den nemlig godt hvis du kommer for
tæt på "grænsen". God fornøjelse, og husk lige at det hjælper mest i høje
opløsninger

Lars

Fra : sniper Nolight

Dato : 17-12-00 00:29

> [...]
for
> tæt på "grænsen". God fornøjelse, og husk lige at det hjælper mest i høje

jeg har netop ændret det til 200/370... altså lavere core og højere memory
og ved at køre 3dmark2000 kunne jeg se det var bedre, man vinder åbenbart
mest ved at øge memory clock, så nu skal jeg bare finde grænsen... nu
kører pc'en dog så hurtigt at i kampens hede lægger jeg ærligt talt ikke
mærke til en FPS mere eller mindre...tak for indlægget!

Fra : N/A

Dato : 17-12-00 17:28

Fra : Troels Thomsen

Dato : 17-12-00 17:28

Jeg har hørt en lærer på ingeniørhøjskolen sige, at som tommelfingerregel
halverer man elektroniks levetid ved at gå ca 7 grader op. Ja, 14 grader
betyder 1/4 !!!
Hvis nogen ligger inde med andre og bedre (nyere) tal oplyst fra
chipfabrikanter, så sig endelig til.

tpt

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 17-12-00 20:19

"Troels Thomsen" <tpilt@worldonline.dk> wrote in message news:zQ5%5.258

> Jeg har hørt en lærer på ingeniørhøjskolen sige, at som tommelfingerregel
> halverer man elektroniks levetid ved at gå ca 7 grader op. Ja, 14 grader
> betyder 1/4 !!!

Det synes jeg lyder forkert. Du skal tænke på at når det gælder elektronik
så har de fleste ting en maksimal anbefalet arbejdstemperatur. hvis vi siger
at en CPU maks. må køre med 70c ifølge Intel og CPU'en vil så kunne holde et
sted mellem 5 og 10 år. Det vil sige at hvis jeg kører CPU'en ved 40 c så
vil de holde stortset hele min levetid og det tror jeg ikke på.

Men der er sikkert noget om sagen men mon ikke det mere gælder hvis man
opererer den over den anbefalede temperatur.

Thomas Eriksen

http://www.hardwareonline.dk Danmarks fedeste hardwareside
http://www.atcomputing.dk Støjsvage kabinetter, kølere mv.

Fra : Troels Thomsen

Dato : 18-12-00 13:38

tommelfingerregel

<snip>
> Det vil sige at hvis jeg kører CPU'en ved 40 c så
> vil de holde stortset hele min levetid og det tror jeg ikke på.

Mjaa, eller køler men den ned til -70c så holder den ca 2^16 gange længere!!
Den holder heller ikke i den anden ende, altså omkring et par hundrede
grader, hvor siliciumforbindelserne går i stykker, uanset om der er strøm på
transistoren eller ej.

Som sådan synes jeg ikke det lyder urimeligt at man kan fordoble eller
firedoble levetiden af en IC ved at styre temperaturen (jeg forsvarer ikke
lige netop 14grader). Alle overclockere ved at de elektriske parametre
simpelthen er meget bedre ved lave temperaturer. Hvis transistoren ikke
skifter hurtigt nok, vil der blive brændt mere effekt af i den end ellers.
Dette medfører selvsagt at den slides. Altså kolde temperaturer medfører
mindre slid, hvis belastningen er konstant. (dvs uden overclocking)

> Men der er sikkert noget om sagen men mon ikke det mere gælder hvis man
> opererer den over den anbefalede temperatur.

Jeg tror man skal bruge approximationen med forsigtighed, og kun tæt omkring
de data som fabrikanten har opgivet.

Jeg mener at regelen kommer fra observationer af én halvleders ændringer af
parametre som risetime, forstærkning mm. Disse bliver dårligere med tiden,
afhængig af belastning selvfølgelig, men også af temperaturen. Dvs at en
given transistor når til ét eller andet niveau for en bestemt elektrisk
parameter dobbelt så hurtigt ved en temperatur der er 7 grader højere.

Forresten, er der meldinger om, at processorerne virkeligt går istykker så
hurtigt, 5-10 år ?
Der må da være nogen 086,286,386,486'ere der er nået dertil. Alle gamle
computere jeg kender til, der bliver brugt, kører stadig.

tpt

Fra : Raver-1

Dato : 19-12-00 04:17

Grunden til at man kan få lavere performance ved at oc'e sit grafikkort er
at GPU og rammen på kortet kommer ud af sync. Prøv fx at køre nogle tests
med 3DMark2000. Det er kun nødvendigt at lave FillRate-tests til dette
"eksperiment". Start med at lave en FillRate-test og sæt så GPU og RAM
frekvensen lidt op... fx 5MHz hver og lav en ny FillRate-test. Når scoren
bliver halveret er man gået for langt.

- Martin

<snip>