/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorbremse
Fra : Michael Kristensen


Dato : 12-06-02 16:36

Hvilken type motor har den kraftigste motorbremse (=indre friktion) ?

V2 eller R4.

mvh - Michael Kristensen (sv650s)



 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 12-06-02 17:27

Så vidt jeg ved, V2

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Kristoffer Lippert (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 12-06-02 20:16

hvorfor det? - der burde da være mere masse i 4 propper og dertilhørende
stænger end i 2 ?
- ikke at jeg vil gøre mig klog på det, men blev bare nysgerrig.

Mvh
Kristoffer

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ae7t4d$c90$2@news.cybercity.dk...
> Så vidt jeg ved, V2
>
> --
> Mvh.
> Henrik
> http://RaptorMC.dk
>
> Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>
>



Rune Soegaard Larsen (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 12-06-02 20:49

Kristoffer Lippert wrote:

> hvorfor det? - der burde da være mere masse i 4 propper og dertilhørende
> stænger end i 2 ?

Nu er det jo ikke selve massen der bremser den, men den indre friktion plus
det luft der bliver pumpet igennem motoren der giver motorbremsen.
Jeg ville osse tro en V2'er med sin store slaglængde motorbremser mest.

/Rune

Henrik Nielsen - Rap~ (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 12-06-02 21:13

Mener at kunne huske at TL1000 har en eller anden anordning (kobling), som
"slipper" lidt, for at modvirke den kraftige motorbremsning, måske det bare
er noget jeg har drømt

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Brian Luckow (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 12-06-02 23:08

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
news:ae8ad0$12pv$1@news.cybercity.dk...
> Mener at kunne huske at TL1000 har en eller anden anordning (kobling), som
> "slipper" lidt, for at modvirke den kraftige motorbremsning, måske det
bare
> er noget jeg har drømt

Ved ikke lige om TL'eren har det, men ved at det er der flere V2 maskiner
der har, netop fordi de motorbremser så kraftigt (meget mere end R4'ere).


Mvh., Brian Luckow
V2 med motorbremse



Dan Eckberg (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Dan Eckberg


Dato : 12-06-02 21:34

> hvorfor det? - der burde da være mere masse i 4 propper og dertilhørende
> stænger end i 2 ?
> - ikke at jeg vil gøre mig klog på det, men blev bare nysgerrig.

Hmmm... vi får i hvert fald helt sikkert startet en større diskussion nu

Jeg nævnte det for en dygtig (efter min mening) mekaniker som ikke
umiddelbart kunne sige hvilken motor der motorbremsede mest.
Han var dog også tilbøjelig til at vælge R4'eren som den der motorbremser
mest, netop på grund af den umiddelbart større masse...

Men han var dog meget i tvivl fordi der spille en masse faktorer ind såsom
kompression, udveksling, hvilket gear der motorbremses i, motorens
opbygning, hvor mange omdrejninger motoren tager i det man slipper gassen
osv. osv... sådan er det når man spørger en "ekspert" ;) Det er bare umuligt
at få et entydigt svar !!

Han nævnte dog et godt modargument til teorien om at mere masse bremser
bedre.
Pointen ligger i sammenligningen med f.eks en Formel-1 bil som jo kan ha'
en V-10 motor på 2 liter og den motorbremser i hvert fald meget meget
kraftigere end f.eks en almindelig person-bil med 2Liters motor og Formel-1
motoren vejer med garanti mindre.... der er højst sandsynligt nok også
mindre friktion. Så her er det måske mere kompressionen der spiller ind ?

Det er i hvert fald et godt spørgsmål med stof til eftertanke !
.... Ikke at jeg ved hvad man skal bruge det endelig svar til, men man ta' r
vel ikke skade af at lære lidt ;)

Sidst men ikke mindst bør det vel nævnes at en motor er bygget til at skabe
fremdrift... IKKE til at bremse med, man bør faktisk undgå det så vidt
muligt, og endelig kun bruge det til f.eks at tilpasse farten på vej mod et
sving efter en hurtig strækning.
"The Engine Is Not A Brake
Its supposed to increase the speed of the machine - not decrease it"
Citat: Keith Code, taget fra bogen om mc-racing teori "A Twist Of The Wrist"

Dan
SV650S (V2'er der motorbremser mere end rigeligt !)



Kenneth Sørensen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 13-06-02 08:17

>
> Sidst men ikke mindst bør det vel nævnes at en motor er bygget til at
skabe
> fremdrift... IKKE til at bremse med, man bør faktisk undgå det så vidt
> muligt, og endelig kun bruge det til f.eks at tilpasse farten på vej mod
et
> sving efter en hurtig strækning.
> "The Engine Is Not A Brake
> Its supposed to increase the speed of the machine - not decrease it"
> Citat: Keith Code, taget fra bogen om mc-racing teori "A Twist Of The
Wrist"
>
> Dan
> SV650S (V2'er der motorbremser mere end rigeligt !)
>

Motoren tager vel ikke skade af motorbremsning, så hvorfor skal man undgå
det?

Med motorbremsning kan du jo bremse forholdsvis bekvemt og kontrollabelt med
dit baghjul uden at skulle tænke på blokering, og så i stedet have fuld
koncentration om forbremsen.

...og så sparer man jo bremseklods, som en sidegevinst

Kenneth
R1 (..med en næsten ubrugt bagbremse)




origo@earthling.net (13-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 13-06-02 08:59


"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
news:ae9gt2$job$1@sunsite.dk...
> ..og så sparer man jo bremseklods, som en sidegevinst

Ja, og sliter på motoren istedet.


JS



Kenneth Sørensen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 13-06-02 11:40


<origo@earthling.net> wrote in message news:ae9jbd$qgc$1@sunsite.dk...
>
> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
> news:ae9gt2$job$1@sunsite.dk...
> > ..og så sparer man jo bremseklods, som en sidegevinst
>
> Ja, og sliter på motoren istedet.
>
>
> JS
>

*flueknepperi* ..motoren bliver jo også slidt når den står i tomgang

Kenneth
R1



origo@earthling.net (13-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 13-06-02 12:03

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
news:ae9spr$6t1$1@sunsite.dk...
> *flueknepperi* ..motoren bliver jo også slidt når den står i tomgang

Det er selvsagt et spørsmål om hvordan man motorbremser. Slekker man på
gassen og lar motoren redusere farten en smule, er det nok ikke noe galt i
det. Nedgearing, og motoren roterende ved høye omdreininger for å ta av
farten, er ikke måten å gjøre det på (men praktiseres av mange).


JS



Kenneth Sørensen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 13-06-02 14:42


<origo@earthling.net> wrote in message news:ae9ubp$s9n$1@sunsite.dk...
> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
> news:ae9spr$6t1$1@sunsite.dk...
> > *flueknepperi* ..motoren bliver jo også slidt når den står i tomgang
>
> Det er selvsagt et spørsmål om hvordan man motorbremser. Slekker man på
> gassen og lar motoren redusere farten en smule, er det nok ikke noe galt i
> det. Nedgearing, og motoren roterende ved høye omdreininger for å ta av
> farten, er ikke måten å gjøre det på (men praktiseres av mange).
>
>
> JS
>

Dertil er jeg helt enig!

Kenneth
R1



Denise (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 13-06-02 09:04

Hej
Undskyld jeg blander mig, men har selv været i tvivl.

> Sidst men ikke mindst bør det vel nævnes at en motor er bygget til at
skabe
> fremdrift... IKKE til at bremse med, man bør faktisk undgå det så vidt
> muligt, og endelig kun bruge det til f.eks at tilpasse farten på vej mod
et
> sving efter en hurtig strækning.
> "The Engine Is Not A Brake
> Its supposed to increase the speed of the machine - not decrease it"
> Citat: Keith Code, taget fra bogen om mc-racing teori "A Twist Of The
Wrist"
>
> Dan
> SV650S (V2'er der motorbremser mere end rigeligt !)

Det er faktisk lige det jeg også har lært, man kan motorbremse med en bil,
men skal
ikke gøre det med en motorcykel. Jeg havde åbenbart en dårlig vane med altid
at
motorbremse, men så talte jeg med en "gammel" kørelærer, der netop sagde
ovennævnte.
Om det er på grund af faren for udskridning kan jeg ikke huske.
Jeg fik at vide, følgende: når man bremser tager man koblingen, bruger bag-
og forbremse
nogle meter og slipper så bagbremsen helt og bruger derefter kun forbremsen,
da det er det hjul
der har vægten man bremser på.
Fik iøvrigt også at vide, at jeg skulle bruge hele hånden til håndbremsen,
hvor jeg kun bruger
et par fingre, men det kan jeg dog ikke vænne mig af med, men jeg
motorbremser ikke mere.
Jeg kunne da godt tænke mig at vide, om kørelæreren har ret, men det lyder
da sådan, og han
virkede som en gammel erfaren ræv.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002, Rød - med måske halvkåbe på i morgen.



Kenneth Sørensen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 13-06-02 11:48

>
> Det er faktisk lige det jeg også har lært, man kan motorbremse med en bil,
> men skal
> ikke gøre det med en motorcykel. Jeg havde åbenbart en dårlig vane med
altid
> at
> motorbremse, men så talte jeg med en "gammel" kørelærer, der netop sagde
> ovennævnte.
> Om det er på grund af faren for udskridning kan jeg ikke huske.
>
- snip -

Omkring udskridning har jeg da netop lært på et MC-instruktør-kursus, at
undlader man motorbremsning/baghjulsbremsning (i samarbejde med
forhjulsbremse selvfølgelig), kan man risikere en ganske ustabil
nedbremsning i forbindelse med højfartsbremsning.

Det kunne være rart med nogen argumenter hvorfor det ikke er godt at
motorbremse, nogen?

Kenneth
R1






Lasse Leegaard (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Leegaard


Dato : 13-06-02 12:07

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
news:ae9t9r$jbt$1@sunsite.dk...
> Omkring udskridning har jeg da netop lært på et MC-instruktør-kursus, at
> undlader man motorbremsning/baghjulsbremsning (i samarbejde med
> forhjulsbremse selvfølgelig), kan man risikere en ganske ustabil
> nedbremsning i forbindelse med højfartsbremsning.
>
> Det kunne være rart med nogen argumenter hvorfor det ikke er godt at
> motorbremse, nogen?

Hvis man kun bremser på forhjulet skubber hele cyklen jo på det hjul der
bremser... Derimod hvis man bremser på baghjulet/motorbremser så trækker
hele cyklen i det hjule der bremser...

Så kan man jo overveje hvad der er mest stabilt/nemmest at styre - en
trillebør (jaja - jeg ved godt det ikke er pænt gjort at sammenligne en mc
med en trillebør) man skubber - eller en man trækker ?

--
-Lasse-
Der bruger +motorbremse, +bagbremse og +forbremse
-(minus)motorbremse (kobling), -(minus)bagbremse i den rækkefølge.



Jonas Holt (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 13-06-02 13:20

> Hvis man kun bremser på forhjulet skubber hele cyklen jo på det hjul der
> bremser... Derimod hvis man bremser på baghjulet/motorbremser så trækker
> hele cyklen i det hjule der bremser...
>
> Så kan man jo overveje hvad der er mest stabilt/nemmest at styre - en
> trillebør (jaja - jeg ved godt det ikke er pænt gjort at sammenligne en mc
> med en trillebør) man skubber - eller en man trækker ?


Det kan du ikke sammenligne for du har ikke bremsningen inde i billedet. Men
skulle jeg bremse en trillebør, ville jeg helst være bagerst, for hvis jeg
falder får jeg ikke trillebøren over mig
Baghjulsbremsningen har en stabiliserende effekt på min cykel.

Jeg motorbremser tit lige når jeg kører ind i en kurve uden fuld oversigt
(ville det være bedre at koble ud, køre tomgang og koble til?) og når jeg er
rimelig alene på en vej, hvor jeg skal dreje fra om 100-200 meter så jeg kan
bruge motorbremsen som primær bremse.

Når motoren trækkes med rundt ved motorbremsning, trækkes oliepumpen vel med
rundt, så motoren mangler ikke smøring!

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Lasse Leegaard (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Leegaard


Dato : 13-06-02 13:48

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message
news:3d088e2e$0$702$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det kan du ikke sammenligne for du har ikke bremsningen inde i billedet.
Men
> skulle jeg bremse en trillebør, ville jeg helst være bagerst, for hvis jeg
> falder får jeg ikke trillebøren over mig
> Baghjulsbremsningen har en stabiliserende effekt på min cykel.

Hvad så hvis det er en meget slidt trillebør som har et hjul der næsten ikk
vil køre rundt? :)
*jaja - jeg skal jo forsøge at rede den*

Det var sådan set også den stabiliserende effekt jeg forsøgte at
illustrere...

--
-Lasse-




Jonas Holt (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 13-06-02 16:27

> Hvad så hvis det er en meget slidt trillebør som har et hjul der næsten
ikk
> vil køre rundt? :)
> *jaja - jeg skal jo forsøge at rede den*

Det kan du ikke, for sammenligningen er altså ikke ret god

> Det var sådan set også den stabiliserende effekt jeg forsøgte at
> illustrere...

Ok.
Jeg tror ikke vi (nogensinde) får afsluttet den her tråd - der er lidt
religion forbundet med kombinationen bagbremse(motorbremse) kontra
forbremse.

Det er dog et faktum at bagenden på cyklen 'daler' lidt når der bruges
bagbremse. Aktiveres bagbremsen derfor en anelse inden forbremsen trækkes må
man vel får en kortere bremselængde da tendensen til stoppies mindskes.
For at undgå blokering på bagbremsen, har jeg lært at krumme tæerne og
presse på pedalen med dem.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:53


Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en
news:3d08b906$0$672$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> Det er dog et faktum at bagenden på cyklen 'daler' lidt når der bruges
> bagbremse. Aktiveres bagbremsen derfor en anelse inden forbremsen
> trækkes må man vel får en kortere bremselængde da tendensen til
> stoppies mindskes.

Jup!
Absolut!

> For at undgå blokering på bagbremsen, har jeg lært at krumme tæerne og
> presse på pedalen med dem.

Og hér kan man faktisk benytte en heftig nedgearing under opbremsningen
som en slags ABS for baghjulet: motoren vil trække "igen" hvis
blokadegrænsen nåes

--
Armand.
(hvis hedengangne 900'er Ninja kunne trække sorte streger fra baghjulet
uden at blokere (helt)!)






Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:52


Lasse Leegaard <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> skrev i en
news:ae9ua1$s4r$1@sunsite.dk...
> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
> news:ae9t9r$jbt$1@sunsite.dk...
> > Omkring udskridning har jeg da netop lært på et
MC-instruktør-kursus, at
> > undlader man motorbremsning/baghjulsbremsning (i samarbejde med
> > forhjulsbremse selvfølgelig), kan man risikere en ganske ustabil
> > nedbremsning i forbindelse med højfartsbremsning.
> > Det kunne være rart med nogen argumenter hvorfor det ikke er godt at
> > motorbremse, nogen?
> Hvis man kun bremser på forhjulet skubber hele cyklen jo på det hjul
> der bremser... Derimod hvis man bremser på baghjulet/motorbremser så
> trækker hele cyklen i det hjule der bremser...

Jup!
I søsportskredse (det er vel ikke kun mc'ister og katte-folk der er med
i denne streng?) findes et begreb der hedder "drivanker" der er slet og
ret et flydende emne man hænger efter båden i et langt reb, hvorved
drivankerets vægt og "vindmodstand" i søen vil trække i bagenden således
at stævnen bliver holdt op imod vinden og dermed søerne!
Brug af bagbremsen har nogenlunde samme virkning: den trækker i bagenden
og holder modellen retningsbestemt!
I det øjeblik at baghjulet stoppie-løftes eller blokeres vil køretøjets
væg på modsat vis forsøge at komme forbi det bremsende forhjul ved at
"svinge omkring" kronrøret som en anden havelåge om sit hængsel!

--
Armand.





Denise (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 13-06-02 13:03

Hej
> Omkring udskridning har jeg da netop lært på et MC-instruktør-kursus, at
> undlader man motorbremsning/baghjulsbremsning (i samarbejde med
> forhjulsbremse selvfølgelig), kan man risikere en ganske ustabil
> nedbremsning i forbindelse med højfartsbremsning.
>
> Det kunne være rart med nogen argumenter hvorfor det ikke er godt at
> motorbremse, nogen?
>
> Kenneth
> R1

Klart at man jo i starten bruger bagbremsen sammen med forbremsen, så
nedbremsning
ikke bliver ustabil, heller ikke ved høj fart, men man behøver jo ikke bruge
motoren til det.
Iøvrigt er motorbremse heller ikke så smart for mig, da jeg jo af og til er
i tvivl om
hvilket gear jeg kører i, og så er det jo, hvis jeg nu nedgearer for meget,
at jeg kan forestille
mig en udskridning hvis det er vådt, jeg har dog endnu ikke haft den
"fornøjelse".
Hvis jeg bare brugte bagbremsen til baghjulet kunne jeg vel så bare slække
på denne, håber jeg
Iøvrigt tak til ham der fortalte, at jeg kunne mærke at gearpedalen fjedrede
hvis jeg
var i 6te, det bruger jeg tit, når jeg er i tvivl.
Hilsen Denise




Kenneth Sørensen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 13-06-02 14:40


"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
news:3d088a4d$0$78799$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Klart at man jo i starten bruger bagbremsen sammen med forbremsen, så
> nedbremsning
> ikke bliver ustabil, heller ikke ved høj fart, men man behøver jo ikke
bruge
> motoren til det.

Jeg bruger næsten aldrig bagbremsen, men motorbremser derimod ofte. Men for
at der ingen tvivl skal være: 99,9% (ca. af opbremsningen foretages af
forbremsen, motorbremsen er kun med for stabilitetens skyld, og til min egen
orientring hvor i gearet jeg befinder mig, så jeg er parat til næste sving.

> Iøvrigt er motorbremse heller ikke så smart for mig, da jeg jo af og til
er
> i tvivl om
> hvilket gear jeg kører i, og så er det jo, hvis jeg nu nedgearer for
meget,
> at jeg kan forestille
> mig en udskridning hvis det er vådt, jeg har dog endnu ikke haft den
> "fornøjelse".

Næe, hvis man ikke er i gearet, kan det være svært at bedømme 'hvor' man er.
Risikoen for at skride, må da være mindre ved brug af motorbremse fremfor
ren bagbremse, da du jo ikke kan blokere hjulet ved motorbremsning.

> Hvis jeg bare brugte bagbremsen til baghjulet kunne jeg vel så bare slække
> på denne, håber jeg

...så kan man jo tage koblingen

> Iøvrigt tak til ham der fortalte, at jeg kunne mærke at gearpedalen
fjedrede
> hvis jeg
> var i 6te, det bruger jeg tit, når jeg er i tvivl.

Jeg giver den selv et hak op i '7.' ret tit, bare for en sikkerheds skyld,
det bliver man vist aldrig for erfaren til

> Hilsen Denise
>
>

mvh
Kenneth
R1



Christian Knudsen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 13-06-02 23:07



>
> Næe, hvis man ikke er i gearet, kan det være svært at bedømme 'hvor' man
er.
> Risikoen for at skride, må da være mindre ved brug af motorbremse fremfor
> ren bagbremse, da du jo ikke kan blokere hjulet ved motorbremsning.
> >

Jeg vil nu, uden at vide det præcist vove at påstå, at jeg har og kan
blokeret mit baghjul med både bagbremsen og motorbremsen. Bagbremsen giver
jo sig selv, så det er med ikke at bruge den alt for flittigt.
Da jeg lige havde fået min cykel, og varnået over den første "skræk" for
alle kræfterne kørte jeg endag en tur, hvor den fik lidt ekstra guf, og på
vej ind i et sving trækker jeg koblingen og kommer helt ned i 1. - for nu
sgu den satme ha tæv. Jeg oplever imidlertid at bagenden bliver meget
ustabil, og jeg må trække koblingen igen, for at få kontrol over cyklen. Jeg
har oplevet det 1 eller 2 gange efterfølgende. Ofte sker det hvis jeg vil
køre lidt frisk, og får gearet alt for langt ned pga iver. Om den så låser,
ved jeg ikke, men der sker i hvert fald noget.
jeg synes nu det virker sansynligt alligevel, for jeg mener ikke der er en
gearkontrol på mc'er ligesom der er i der fleste biler nu til dags, hvor man
f.eks ikke kan geare ned i 1, hvis man kører 110, hvorimod jeg godt mener
dette kan lade sig gøre på en mc (uden at jeg ved noget - jeg postulerer
kun). Og hvis omdr. tallet er for højt, mener jeg at have hørt, at baghjulet
låser, for ikke at skade motor og gearkasse. Er jeg helt galt på den?

mvmch
christian



Kenneth Sørensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 14-06-02 12:02


"Christian Knudsen" <dsl24585b@post.cybercity.dk> wrote in message
news:aeb4te$1fam$1@news.cybercity.dk...
>
>
> >
> > Næe, hvis man ikke er i gearet, kan det være svært at bedømme 'hvor' man
> er.
> > Risikoen for at skride, må da være mindre ved brug af motorbremse
fremfor
> > ren bagbremse, da du jo ikke kan blokere hjulet ved motorbremsning.
> > >
>
> Jeg vil nu, uden at vide det præcist vove at påstå, at jeg har og kan
> blokeret mit baghjul med både bagbremsen og motorbremsen. Bagbremsen giver
> jo sig selv, så det er med ikke at bruge den alt for flittigt.
*******
Vi har vist haft diskussionen tidligere, men anyway..
Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en stilstand af hjulet, kan du
ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre rundt.
*******
> Da jeg lige havde fået min cykel, og varnået over den første "skræk" for
> alle kræfterne kørte jeg endag en tur, hvor den fik lidt ekstra guf, og på
> vej ind i et sving trækker jeg koblingen og kommer helt ned i 1. - for nu
> sgu den satme ha tæv. Jeg oplever imidlertid at bagenden bliver meget
> ustabil, og jeg må trække koblingen igen, for at få kontrol over cyklen.
Jeg
> har oplevet det 1 eller 2 gange efterfølgende. Ofte sker det hvis jeg vil
> køre lidt frisk, og får gearet alt for langt ned pga iver. Om den så
låser,
> ved jeg ikke, men der sker i hvert fald noget.
*******
Hvis du gearer kraftigt ned i en dreje-situation, mister baghjulet en stor
del af sit sideværts greb, og en udskridning kan komme på tale, men det er
vist heller ikke den hel rigtige måde at gennemføre et sving på. Baghjulet
vil ikke låse, men vil bruge en så stor del af sit friktionspotentiale, at
der simpelt hen ikke er overskud til sidepåvirkninger.
*******
> jeg synes nu det virker sansynligt alligevel, for jeg mener ikke der er en
> gearkontrol på mc'er ligesom der er i der fleste biler nu til dags, hvor
man
> f.eks ikke kan geare ned i 1, hvis man kører 110, hvorimod jeg godt mener
> dette kan lade sig gøre på en mc (uden at jeg ved noget - jeg postulerer
> kun). Og hvis omdr. tallet er for højt, mener jeg at have hørt, at
baghjulet
> låser, for ikke at skade motor og gearkasse. Er jeg helt galt på den?
>
*******
At hjulet skulle låse, hvis den af ydre påvirkninger blev tvunget op i for
mange omdrejninger, har jeg ikke hørt om. Det ville da også være lidt
farligt, skulle man mene. Det kan da godt være at motoren af den af indre
friktion, kompression hvad ved jeg, bliver holdt nede på et tåleligt
omdrejningstal, men låser, det tror jeg nu ikke.
*******
> mvmch
> christian
>

mvmch
Kenneth
R1



Mikkel Christensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 14-06-02 12:19

Kenneth Sørensen <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in article
<aecif4$oe5$1@sunsite.dk>...
> "Christian Knudsen" <dsl24585b@post.cybercity.dk> wrote in message
> news:aeb4te$1fam$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Jeg vil nu, uden at vide det præcist vove at påstå, at jeg har og kan
> > blokeret mit baghjul med både bagbremsen og motorbremsen.
> > Bagbremsen giver jo sig selv, så det er med ikke at bruge den alt
> > for flittigt.
> *******
> Vi har vist haft diskussionen tidligere, men anyway..
> Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en stilstand af hjulet, kan
du
> ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre rundt.

Kør flatout i 6. og giv den en 3-4 pinde ned og slip koblingen, så
'motorbremser' den ret hurtigt til en blokade

Da jeg var endnu yngre og dummere end jeg er nu, lavede jeg engang imellem
sådanne tåbeligheder. Fuld gas, passerer bremsepunktet, hiver forbremsen
hårdt og med bagenden svævende og sejlende under mig hurtigt klappe den 4
gear ned for derefter at dumpe koblingen.

Kombinationen af let løftet baghjul samt den ekstremt hårde (og tåbelige)
nedgearing producerede jævnligt blokader/udskridninger i varierende grad.
Som regel kunne jeg dog nøjes med lidt hvin og røg fra dækket når det blev
roteret op i hastighed.

Nu bremser jeg fortsat for fuld kraft, men holder stort set fingrene fra
koblingen. Den får lige et lille dask når der geares ned, men ellers
bruger jeg den ikke. Jeg tager så et gear af gangen så det passer
nogenlunde med at den ender ved en 7-9k/omdr. (som er 'power: start' for
sådan en lille priller) hver gang der er skiftet ned. Så er den altid klar
til at skyde igennem svinget

Anyhoo, det er måske begrænset hvad relevans det har her - der er trods
alt himmelvid forskel på at køre små totaggere på en bane og litercykler
på vejen

På gade MZen vibrerer det hele så voldsomt når den motorbremser at jeg er
bange for den ryster sig fra hinanden. Så dér er det ikke noget jeg bruger


--
Mikkel


Kenneth Sørensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 14-06-02 12:29


"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message
news:01c21395$65aff380$440c12ac@pc4814...
> Kenneth Sørensen <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in article
> <aecif4$oe5$1@sunsite.dk>...
> > "Christian Knudsen" <dsl24585b@post.cybercity.dk> wrote in message
> > news:aeb4te$1fam$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Jeg vil nu, uden at vide det præcist vove at påstå, at jeg har og kan
> > > blokeret mit baghjul med både bagbremsen og motorbremsen.
> > > Bagbremsen giver jo sig selv, så det er med ikke at bruge den alt
> > > for flittigt.
> > *******
> > Vi har vist haft diskussionen tidligere, men anyway..
> > Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en stilstand af hjulet, kan
> du
> > ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre rundt.
>
> Kør flatout i 6. og giv den en 3-4 pinde ned og slip koblingen, så
> 'motorbremser' den ret hurtigt til en blokade
>

Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en STILSTAND af hjulet, kan
du ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre rundt.

Kenneth
R1





Mikkel Christensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 14-06-02 12:45

Kenneth Sørensen <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in article
<aeck2n$go$1@sunsite.dk>...
>
> "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message
> news:01c21395$65aff380$440c12ac@pc4814...
> >
> > Kør flatout i 6. og giv den en 3-4 pinde ned og slip koblingen, så
> > 'motorbremser' den ret hurtigt til en blokade
> >
>
> Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en STILSTAND af hjulet, kan
> du ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre
rundt.
>

Du har ret..

--
Mikkel

origo@earthling.net (14-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 14-06-02 12:31

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
news:aecif4$oe5$1@sunsite.dk...
> Vi har vist haft diskussionen tidligere, men anyway..
> Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en stilstand af hjulet, kan
du
> ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre rundt.

Sant, men sykkelen kan bli *meget* ustabil selv om hjulet roterer en smule,
og det er vanskeligere å kontrollere med motorbrems enn med bakbrems. For et
par år siden kom jeg i kontakt med en instruktør på Keith Codes Superbike
school i California. Han har sett en rekke av mine videoer fra Nordschleife
igjennom, og kommet med verdifulle tips omkring min kjørsel. Nå senest har
han vurdert videoer fra mine løp i Seriensport, og han er ikke nådig omkring
min bruk av gass, giring og bremse. Jeg skrev i går at mange gearer ned og
bruker motoren som bremse. Det gjør jeg tydeligvis selv også til tider,
ihvertfall ifølge Gregs kommentarer. Nedenfor et utdrag av mail fra ham i
går aftes, etter at han hadde gjennomgått min video fra løpet på Nürbugring
8. juni:

-----------------
"The biggest thing I see needing work is your downshifting while braking.
WORK ON IT! I don't care how you do it, but do it before you race again.
GET THAT HANDLED!!! When you downshift, you seem to select the next gear and
let the clutch out too quickly. This causes the rear wheel to turn the
engine as evidenced by the change in RPM. At the high RPM you're doing this
it may cause the rear wheel to bounce and chatter. You may have associated
this chatter with to little compression damping or spring preload in the
front suspension as it looks like the front is a little harsh in some of the
bumpier sections of the track.The technique to handle this is as follows:

Roll off gas
Pull in front brake
Pull in clutch
Blip(a quick on and off motion) throttle
Shift
Let clutch out

The idea is that you will blip the throttle just the right amount so that
the engine is turning at the correct RPM for the wheel speed. In this
manner, when you let out the clutch, there is no additional engine braking
as you change gears because the rear wheel does not have to get the engine
up to speed. The effect is that the rate of deceleration is kept constant,
i.e. smoother.

In practice, I find it much harder to hit the right engine speed a low RPM
than high RPM. So practice it like this:
Ride in a straight line in 6th gear at about 80mph. Downshift to 5th gear
without causing the bike to jerk or slow down. Then go from 5th to 4th.
Then 4th to 3rd. Do all of those downshifts at 80mph. If the R-1 can
handle it go to 2nd too. When you can do that quickly and smoothly, you're
ready to try it with the brakes on.
First, with the bike stopped and turned off, apply the brakes and blip the
throttle. Do this until you can maintain even pressure on the brakes while
blipping the throttle."


Det var så det generelle. SPefisikt i forhold til mitt senste løp, skriver
han:
Timecode 2:31:
Downshifting without throttle blip. This is KILLING YOUR LAP TIMES. I'm
sure you lose 1 second at the end of the pitstraight. I get the feeling you'
re braking early and inconsistently for this turn because you can't
downshift without upsetting the bike. Do NOT use the engine as a brake
unless you intent to slide out the rear to sqaure off corner 1. But if this
is part of your plan, it is still better to use the rearbrake. It is easier
to control.
--------------------

Man kan så legge i det hva man vil, men så langt har jeg erkjent at de råd
han kommer med har medført reduserte rundetider og økt kontroll hvis jeg har
fomået å implementere dem i min kjørestil.

JS



Mikkel Christensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 14-06-02 12:44

origo@earthling.net wrote in article <aeck52$nr$1@sunsite.dk>...
>
> Man kan så legge i det hva man vil, men så langt har jeg
> erkjent at de råd han kommer med har medført reduserte
> rundetider og økt kontroll hvis jeg har fomået å implementere
> dem i min kjørestil.

Hæ, ja han lægger da ikke fingre imellem
Men jeg tror nu alligevel jeg vil ud og øve mig lidt på hans throttle-blip
øvelse.

--
Mikkel

origo@earthling.net (14-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 14-06-02 13:25

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message
news:01c21398$f3b13970$440c12ac@pc4814...
> Hæ, ja han lægger da ikke fingre imellem

Nei, men det er også meningen. Ingen mening med kritikk hvis den ikke er
direkte.


JS



Denise (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 14-06-02 13:05

Hej JS

>
> Roll off gas
> Pull in front brake
> Pull in clutch
> Blip(a quick on and off motion) throttle
> Shift
> Let clutch out
> JS

Undskyld mit åndsvage spørgsmål, men Blip - er det mellemgas. Jeg har det
også
med at give gas mellem nedskiftning f.eks. mod et blinklys, men jeg *aner*
ikke
hvorfor jeg gør det, men bortset fra det lyder godt, så har det måske en
mening

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos Aagesen.







Claus Rittig (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-06-02 15:14

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
news:3d09dc5a$0$78777$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej JS

Næh, jeg hedder Rittig

> > Blip(a quick on and off motion) throttle

> Undskyld mit åndsvage spørgsmål, men Blip - er det mellemgas. Jeg har det
> også
> med at give gas mellem nedskiftning f.eks. mod et blinklys, men jeg *aner*
> ikke
> hvorfor jeg gør det, men bortset fra det lyder godt, så har det måske en
> mening

Ja og nej, det er mellemgas, men for at holde motoren i høje RPM, og derfor
ret kortvarigt og inden motoren når ned i RPM.
Det lyder ikke så godt som en standard mellemgas, men det virker!

Rittig



Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 16:06

Claus Rittig wrote:

> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d09dc5a$0$78777$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej JS
>
> Næh, jeg hedder Rittig

Ja, du må jo vide det.

Richard


Denise (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 14-06-02 16:12

Hej

> > Undskyld mit åndsvage spørgsmål, men Blip - er det mellemgas. Jeg har
det
> > også
> > med at give gas mellem nedskiftning f.eks. mod et blinklys, men jeg
*aner*
> > ikke
> > hvorfor jeg gør det, men bortset fra det lyder godt, så har det måske en
> > mening
>
> Ja og nej, det er mellemgas, men for at holde motoren i høje RPM, og
derfor
> ret kortvarigt og inden motoren når ned i RPM.
> Det lyder ikke så godt som en standard mellemgas, men det virker!
>
> Rittig

Det forstår jeg ikke, kan man give gas på mere end 1 måde mellem gearskift
??
Du må godt ryste på hovedet og sige lyde, men jeg er meget videbegærlig mht
MC
kørsel, ja stort set alt med mc, selvom jeg kun fatter 1/100 del af det.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02, Rød
Som, snøft, IKKE fik underkåbe på idag, var kommet og med mit navn, men
forkert rød farve.
Fabrik har nu lovet den kommer på tirsdag, hvis man så tror på det.



Claus Rittig (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-06-02 16:59

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
news:3d0a07cd$0$71660$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> > Ja og nej, det er mellemgas, men for at holde motoren i høje RPM, og
> derfor
> > ret kortvarigt og inden motoren når ned i RPM.
> > Det lyder ikke så godt som en standard mellemgas, men det virker!

> Det forstår jeg ikke, kan man give gas på mere end 1 måde mellem gearskift
> ??

Undskyld, jeg forsøgte at være morsom, men der var ikke nogen der grinede.

Ja, det kan man godt syns jeg. Lissom der er forskel på gasgivningen ved fx.
når man varmer en speedway-motor op og når man brænder motocrosseren ren
lige før starten, i fald du har hørt sådan noget.

> Du må godt ryste på hovedet og sige lyde, men jeg er meget videbegærlig
mht
> MC
> kørsel, ja stort set alt med mc, selvom jeg kun fatter 1/100 del af det.

Tjah, lige nu ville jeg gerne forklare med lyde, det er lettere. Men det kan
jeg jo ikke. Mellemgas er jo bare noget pjat man gør fordi det lyder godt,
men her er tale om en lille øvelse der handler om at holde RPM oppe i et
område der svarer til den hastighed man nu kører i det gear man er ved at
skifte ned til, så motoren skal ikke have lov at falde ret meget i rpm før
blip'et.

Rittig



Denise (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 14-06-02 20:24

Hej

> > > Ja og nej, det er mellemgas, men for at holde motoren i høje RPM, og
> > derfor
> > > ret kortvarigt og inden motoren når ned i RPM.
> > > Det lyder ikke så godt som en standard mellemgas, men det virker!
>
> > Det forstår jeg ikke, kan man give gas på mere end 1 måde mellem
gearskift
> > ??
>
> Undskyld, jeg forsøgte at være morsom, men der var ikke nogen der grinede.
Ja, mig kan du godt bilde noget ind, jeg vil sq ikke opdage det
>
> Ja, det kan man godt syns jeg. Lissom der er forskel på gasgivningen ved
fx.
> når man varmer en speedway-motor op og når man brænder motocrosseren ren
> lige før starten, i fald du har hørt sådan noget.
Joh tak, godt ørepropper er opfundet. Kan godt høre, at de nogle gange
holder gassen, og nogle gange gasser op og ned.

> > Du må godt ryste på hovedet og sige lyde, men jeg er meget videbegærlig
> mht
> > MC
> > kørsel, ja stort set alt med mc, selvom jeg kun fatter 1/100 del af det.
>
> Tjah, lige nu ville jeg gerne forklare med lyde, det er lettere. Men det
kan
> jeg jo ikke. Mellemgas er jo bare noget pjat man gør fordi det lyder godt,
> men her er tale om en lille øvelse der handler om at holde RPM oppe i et
> område der svarer til den hastighed man nu kører i det gear man er ved at
> skifte ned til, så motoren skal ikke have lov at falde ret meget i rpm før
> blip'et.
>
> Rittig
>
Jeg forstod det sådan, at det var et hurtigt drej på gassen, som jeg gør
når jeg
skifter ned (og som åbenbart bare er en vane og kun lir).
Det du siger lyder svært, man skal da kende sin cykel rigtig godt, og vide
hvilke
omdrejninger i hvert gear, der svarer til hvilken hastighed.
Ok, håber der er en der kan demonstrere en dag, for i øjeblikket er der vist
mangel på røde blodlegemer i min hjerne.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02, Rød, UDEN underkåbe




Claus Rittig (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-06-02 11:21

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
news:3d0a42ca$0$213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det du siger lyder svært, man skal da kende sin cykel rigtig godt, og vide
> hvilke
> omdrejninger i hvert gear, der svarer til hvilken hastighed.

Se, det har du fået fuldstændig rigtigt fat i! Det er svært, og man skal
kende sin cykel ret godt - og det er nok kun til brug på bane.

Rittig



origo@earthling.net (15-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 15-06-02 13:46

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3d0b151d$0$78784$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Se, det har du fået fuldstændig rigtigt fat i! Det er svært, og man skal
> kende sin cykel ret godt - og det er nok kun til brug på bane.
På bane er det mere besværlig enn på landeveien, synes jeg. Utrolig mange
ting man skal holde oversikt over på samme tid, samtidig som hastigheten som
oftest er langt høyere enn på veien.

JS



Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:51


<origo@earthling.net> skrev i en news:aefcuf$3dl$1@sunsite.dk...
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:3d0b151d$0$78784$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Se, det har du fået fuldstændig rigtigt fat i! Det er svært, og man
skal
> > kende sin cykel ret godt - og det er nok kun til brug på bane.
> På bane er det mere besværlig enn på landeveien, synes jeg. Utrolig
mange
> ting man skal holde oversikt over på samme tid, samtidig som
hastigheten som
> oftest er langt høyere enn på veien.

Til gengæld er det samme igen og igen - I trafikken er det hele tiden en
ny kombination af situationer!

Første skridt på vejen til faste omgangstider for vores unger i
"kun-race", er når de endelig lærer at det ér samme nedgearinger der
skal foretages ved det enkelte sving for hver eneste omgang, hvorfor der
ikke er nogen grund til at rode rundt efter gear og omdrejninger (hele
fem gear er åbenbart noget de fra første færd er opsat på at holde styr
på i baghovedet :-/ )!
På køreteknisk anlæg her i Fredericia er det ovenikøbet:
- "kun" to gear ned á ét af gangen for enden af den hurtigste langside
- Og efter at forblive i det derved opnåede gear igennem efterfølgende
sving
skal der atter geares ét gear ned.
- Derefter er det ren acceleration ud på den længste men langsomste
langside, som kun for de hurtigste ender med en enkelt nedgearing før
det bløde sving for enden!
Ergo: 3, max. 4 nedgearinger pr. ca. 45 sekunder - Igen og igen og igen
og....!

--
Armand.





Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 16:02

Denise wrote:

> Hej JS
> > Roll off gas
> > Pull in front brake
> > Pull in clutch
> > Blip(a quick on and off motion) throttle
> > Shift
> > Let clutch out
> > JS
>
> Undskyld mit åndsvage spørgsmål, men Blip - er det mellemgas. Jeg har det
> også med at give gas mellem nedskiftning f.eks. mod et blinklys, men jeg
> *aner* ikke hvorfor jeg gør det, men bortset fra det lyder godt, så har det
> måske en mening

Ikke mellemgas som i en gammeldags bil med gearkasse uden synchromesh - eller
nu hvis do er slidt - hvor du giver mellemgas i frigear på vej ned i
nedskiftning. Den tilpasning af gearhjulenes hastighed får du kun, fordi der
er koblet til og kassen er i frigear - det kommer den jo kun mellem andet og
første gear på en mc. Men du har ret, det letter skiftet på mange mc'er,
sikkert fordi olien mellem koblingspladerne trækker den indgående gréaraksel
lidt med.

> Hilsen Denise, Brøndby
> XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
> og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos Aagesen.

Orv, den bliver da snart hel vild, hva?

Richard Pade
VF750S Veffer Dancer


Denise (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 14-06-02 16:35

Hej Richard

> > Hilsen Denise, Brøndby
> > XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
> > og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos Aagesen.
>
> Orv, den bliver da snart hel vild, hva?
>
> Richard Pade
> VF750S Veffer Dancer

Ja, fræk kan man sagtens være når man ikke er i nærheden hva'
Hilsen Denise




Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 19:28

Denise wrote:

> > > Hilsen Denise, Brøndby
> > > XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
> > > og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos Aagesen.
> >
> > Orv, den bliver da snart hel vild, hva?
>
> Ja, fræk kan man sagtens være når man ikke er i nærheden hva'
> Hilsen Denise

Nå nej, men nu ved vi, hvem det kunne tænkes at være, når der stryger en rød
raket udenom

Men blev de så færdige med underkåben, eller må du være foruden cykel i det
gode vejr?

Richard



Denise (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 14-06-02 19:46

Hej
"Richard Pade" <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3D0A35BB.79BBFF6A@mail.dk...
> Denise wrote:
>
> > > > Hilsen Denise, Brøndby
> > > > XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
> > > > og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos
Aagesen.
> > >
> > > Orv, den bliver da snart hel vild, hva?
> >
> > Ja, fræk kan man sagtens være når man ikke er i nærheden hva'
> > Hilsen Denise
>
> Nå nej, men nu ved vi, hvem det kunne tænkes at være, når der stryger en
rød
> raket udenom
>
> Men blev de så færdige med underkåben, eller må du være foruden cykel i
det
> gode vejr?
>
> Richard
>
Næ, jeg hentede MCen fra service i dag, UDEN underkåbe, for den der var
kommet hjem var en forkert rød farve. Nu har fabrikkenr lovet den kommer på
tirsdag, hmmm, jeg får vel se. De har lovet at ringe.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02, rød - stadig uden underkåbe



Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 19:57

Denise wrote:

> > > > Orv, den bliver da snart hel vild, hva?
> > >
> > > Ja, fræk kan man sagtens være når man ikke er i nærheden hva'
> > > Hilsen Denise
> >
> > Nå nej, men nu ved vi, hvem det kunne tænkes at være, når der stryger en
> > rød raket udenom
> >
> > Men blev de så færdige med underkåben, eller må du være foruden cykel i
> > det gode vejr?
> >
> > Richard

> Næ, jeg hentede MCen fra service i dag, UDEN underkåbe, for den der var
> kommet hjem var en forkert rød farve. Nu har fabrikkenr lovet den kommer på
> tirsdag, hmmm, jeg får vel se. De har lovet at ringe.

Nej hvor frækt, det var da for dårligt, sikken logistik de har.
- nå men du har jo altid håbet, som shahen af Persien sagde, et par uger før
han blev landsforvist.
Forhåbentlig går det bedre for dit projekt:)

Richard





Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 19:04


Richard Pade <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en
news:3D0A0562.40728ACF@mail.dk...
> Denise wrote:
>
> > Undskyld mit åndsvage spørgsmål, men Blip - er det mellemgas.
> Ikke mellemgas som i en gammeldags bil med gearkasse uden
synchromesh -
> hvor du giver mellemgas i frigear på vej ned i
> Den tilpasning af gearhjulenes hastighed får du kun, fordi der
> er koblet til og kassen er i frigear - det kommer den jo kun mellem
andet og
> første gear på en mc. Men du har ret, det letter skiftet på mange
mc'er,
> sikkert fordi olien mellem koblingspladerne trækker den indgående
gréaraksel
> lidt med.

.. . . . . og derfor letter gearskiftet på den ikke-synkroniserede
mc-gearkasse!!!

--
Armand.






Kenneth Sørensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 14-06-02 13:09


<origo@earthling.net> wrote in message news:aeck52$nr$1@sunsite.dk...
> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
> news:aecif4$oe5$1@sunsite.dk...
> > Vi har vist haft diskussionen tidligere, men anyway..
> > Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en stilstand af hjulet, kan
> du
> > ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre rundt.
>
> Sant, men sykkelen kan bli *meget* ustabil selv om hjulet roterer en
smule,
> og det er vanskeligere å kontrollere med motorbrems enn med bakbrems. For
et
> par år siden kom jeg i kontakt med en instruktør på Keith Codes Superbike
> school i California. Han har sett en rekke av mine videoer fra
Nordschleife
> igjennom, og kommet med verdifulle tips omkring min kjørsel. Nå senest har
> han vurdert videoer fra mine løp i Seriensport, og han er ikke nådig
omkring
> min bruk av gass, giring og bremse. Jeg skrev i går at mange gearer ned og
> bruker motoren som bremse. Det gjør jeg tydeligvis selv også til tider,
> ihvertfall ifølge Gregs kommentarer. Nedenfor et utdrag av mail fra ham i
> går aftes, etter at han hadde gjennomgått min video fra løpet på
Nürbugring
> 8. juni:
>

Ja, han er hård ved dig, men han har jo nok check på det

Han beder dig undgå motorbremsning, fordi dit baghjul får en tendens til at
hoppe, og de kan man jo godt forstå, men det er jo sjældent man kører på
offentlig vej på samme måde som på banen.

Det er kun ufrivilligt hvis mit baghjul hopper og danser hen mod lyskurven
eller lastbilen

Kenneth
R1



Claus Rittig (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-06-02 15:11

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:aeck52$nr$1@sunsite.dk...

> Roll off gas
> Pull in front brake
> Pull in clutch
> Blip(a quick on and off motion) throttle
> Shift
> Let clutch out

Nu er det måske mig der er dum, men...
Jeg har ofte brug for et "throttle blip" under nedbremsning mod et sving -
jeg kører jo 2-takt. Men det volder mig meget besvær at lave et blip uden at
komme til at hugge i bremsen samtidig. Hvordan gør man det?
Nogle gange vælger jeg at bremse lidt tidligere, slippe bremsen lidt
tidligere, og så lige holde koblingen et splitsekund mens jeg går på gassen
igen, så jeg får motoren op i omdrejninger. Den metode virker fint off-road,
men ikke hvis der ligger en konkurrent i nakken på mig, for så har han taget
mit spor før jeg får sluppet koblingen.

Rittig



origo@earthling.net (14-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 14-06-02 15:23

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3d09fad1$0$78774$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har ofte brug for et "throttle blip" under nedbremsning mod et sving -
> jeg kører jo 2-takt. Men det volder mig meget besvær at lave et blip uden
at
> komme til at hugge i bremsen samtidig. Hvordan gør man det?
Der ligger noe av utfordringen. Det er ikke enkelt å gjøre det korrekt, og
nok også noe av årsaken til at mange RR maskine ettermonteres med en såkalt
"slipper clutch".

JS





Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 16:05

Claus Rittig wrote:

> Nu er det måske mig der er dum, men...
> Jeg har ofte brug for et "throttle blip" under nedbremsning mod et sving -
> jeg kører jo 2-takt. Men det volder mig meget besvær at lave et blip uden at
> komme til at hugge i bremsen samtidig. Hvordan gør man det?

Får dig en hånd så stor, at håndballen kan rulle gashåndtaget, mens fingrene
holder grebet om håndbremsen, skulle jeg mene. jeg bruger ihvertfaald ikke foden
til det :)

> Nogle gange vælger jeg at bremse lidt tidligere, slippe bremsen lidt
> tidligere, og så lige holde koblingen et splitsekund mens jeg går på gassen
> igen, så jeg får motoren op i omdrejninger. Den metode virker fint off-road,
> men ikke hvis der ligger en konkurrent i nakken på mig, for så har han taget
> mit spor før jeg får sluppet koblingen.

Hu, hej, sikke et tempo, dig ville jeg ikke turde spille kort med, Claus :)

Richard Pade
'85 VF750S Veffer Dancer


Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 19:04


<origo@earthling.net> skrev i en news:aeck52$nr$1@sunsite.dk...
>
> For et par år siden kom jeg i kontakt med en instruktør på Keith Codes
> Superbike school i California. Han har sett en rekke av mine videoer
> fra Nordschleife igjennom, og kommet med verdifulle tips omkring min
> kjørsel.
> Nå senest har han vurdert videoer fra mine løp i Seriensport, og han
> er ikke nådig omkring min bruk av gass, giring og bremse.
> Nedenfor et utdrag av mail fra ham i går aftes, etter at han hadde
> gjennomgått min video fra løpet på Nürbugring 8. juni:
> ------- "The biggest thing I see needing work is your downshifting
> while braking - WORK ON IT!
> .........................The technique to handle this is as follows:
> Roll off gas
> Pull in front brake
> Pull in clutch
> Blip(a quick on and off motion) throttle
> Shift
> Let clutch out
> The idea is that you will blip the throttle just the right amount so
> that the engine is turning at the correct RPM for the wheel speed.

Ha!
Sådan en amatør!!!

Som skrevet et par steder i strengen vil motorens egen inerti virke
bremsende i fald at man ved nedgearinger kobler til uden at have motoren
med oppe i omdrejninger. Derfor vil man uden et "blip" få brug for en
tidtagende stille og koncentreret tilkobling, hvorunder motorbremsen er
kraftigere end den ender med at blive når først helt tilkoblet .
Derfor skal første nedgearing også allerede lægges ind idet man først
slipper gassen et nanosekund efter udkoblingen ved opbremsningen!!
Derved er motoren allerede "blippet" op i omdrejninger passende til den
udførte nedgearing, således at koblingen lader sig slippe uden større
koncentrationskrav og man derved i praksis starter opbremsning og
motorbremsning samtidig! :-|

> In practice, I find it much harder to hit the right engine speed a low
> RPM than high RPM. So practice it like this:
> Ride in a straight line in 6th gear at about 80mph. Downshift to 5th
> gear without causing the bike to jerk or slow down. Then go from 5th
to
> 4th. Then 4th to 3rd. Do all of those downshifts at 80mph. If the
R-1 can
> handle it go to 2nd too. When you can do that quickly and smoothly,
> you're ready to try it with the brakes on.

Netop mit ovenfor beskrevne "blip" á forsinket nedgasning er også måden
at
klare denne øvelse på, og derfor mådén at geare ned på i trafikken når
ønsket er at vinde omdrejninger (før en overhaling!?)


Når det så er sagt, må jeg lige erkende at trods det at jeg står fast
ved mine ord, så er det ikke er så hårdt ment som skrevet. Selvom jeg
endnu ikke har fået læst så meget som én af Keith Codes bøger om
race/køreteknik respekterer jeg ham alene for de citater jeg til d.d.
har hørt derfra.

Men Det kunne jo være sjovt hvis du prøvede at konfrontere ham med mine
modsigelser

--
Armand.








Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:49


Kenneth Sørensen <kso@REMOVETHISKrak.dk> skrev i en
news:aecif4$oe5$1@sunsite.dk...
>
> *******
> Vi har vist haft diskussionen tidligere, men anyway..
> Hvis vi definerer en blokering af hjulet som en stilstand af hjulet,
> kan du ikke motorbremse dig til en blokering, da hjulet altid vil køre
> rundt.
> Hvis du gearer kraftigt ned i en dreje-situation, mister baghjulet en
stor
> del af sit sideværts greb, og en udskridning kan komme på tale, men
> det er vist heller ikke den hel rigtige måde at gennemføre et sving
på.
> Baghjulet vil ikke låse, men vil bruge en så stor del af sit
> friktionspotentiale, at der simpelt hen ikke er overskud til
sidepåvirkninger.

.. . . . . men hjulet kører stadig fremad hvorfor udskridningen ikke vil
blive øjeblikkelig, som ved en blokade!
Dette udnyttes på forskrækkende vis af piloterne i den store GP-klasse,
hvor firetakterne lægges ind i snart enhver kurve med baghjulet
tydeligvis 30 cm ude af spor =

> At hjulet skulle låse, hvis den af ydre påvirkninger blev tvunget op i
> for mange omdrejninger, har jeg ikke hørt om. Det ville da også være
lidt
> farligt, skulle man mene.

Og umuligt!
I så fald skulle motoren jo også stå stille :-/

> Det kan da godt være at motoren af den af indre friktion, kompression
> hvad ved jeg, bliver holdt nede på et tåleligt omdrejningstal, men
låser,
> det tror jeg nu ikke.

Hvis vi kan enes om at større omdrejninger medfører større
motorbremsning, så er det indlysende at overomdrejninger vil virke
voldsomt bremsende!

--
Armand.






Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:59


Christian Knudsen <dsl24585b@post.cybercity.dk> skrev i en
news:aeb4te$1fam$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg vil nu, uden at vide det præcist vove at påstå, at jeg har og kan
> blokeret mit baghjul med ...........motorbremsen
> Da jeg lige havde fået min cykel, og varnået over den første "skræk"
> for alle kræfterne kørte jeg endag en tur, hvor den fik lidt ekstra
guf,
> og på vej ind i et sving trækker jeg koblingen og kommer helt ned i
1.,
> for nu sgu den satme ha tæv. Jeg oplever imidlertid at bagenden bliver
> meget ustabil, og jeg må trække koblingen igen, for at få kontrol over
> cyklen. Jeg har oplevet det 1 eller 2 gange efterfølgende. Ofte sker
det
> hvis jeg vil køre lidt frisk, og får gearet alt for langt ned pga
iver. Om den
> så låser, ved jeg ikke, men der sker i hvert fald noget.

Hvis man kører motoren godt ud i 1. gear; kobler ud og venter til
motoren går i tomgang førend man kobler hårdt til uden forinden at
"blippe" med gassen, vil baghjulet tendere til at blokere derved at
motorens inerti oveni de øvrige motorbremsende faktorer, vil trække
hjulet
ned i omdrejninger - Dette vil kunne opleves som en blokade, men er det
i princippet ikke!
Til gengæld er det en endog meget farlig øvelse under kurvekørsel da
½-blokeringen vil sende baghjulet udaf i kurven og derfor vride modellen
på tværs =
Derfor er det væsentligt altid(!) at "have fat" med motoren og ikke
ligge og "køre løbehjul"(*): Man sparer sig for at skulle overskue og
kontrollere disse tilkoblinger efter "løbehjulet"!!!

> jeg synes nu det virker sansynligt alligevel, for jeg mener ikke der
> er en gearkontrol på mc'er ligesom der er i der fleste biler nu til
dags,
> hvor man f.eks ikke kan geare ned i 1, hvis man kører 110, hvorimod
> jeg godt mener dette kan lade sig gøre på en mc (uden at jeg ved
noget -
> jeg postulerer kun).

Næppe! :-/
Gearet vil sikkert *klonk'e* så voldsomt at den vil blive hængende i
"frigearet" før det førstkommende kritiske gear :-/
Med vold vil man måske kunne lægge ét eller to gear for lavt ind; men på
et tidspunkt vil belastningen (á *klonk's") blive så stor at
skiftegaflerne istedet vil bukke istedet :-/

> Og hvis omdr. tallet er for højt, mener jeg at have hørt, at baghjulet
> låser, for ikke at skade motor og gearkasse. Er jeg helt galt på den?

BS!
Sikkert fra en mekanikers mund :-/

(*)
"køre løbehjul" = endnu et udtryk fra mine "kun-race" mandags-aftener!

--
Armand.








Denise (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 14-06-02 08:19

Hej Kenneth

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVETHISKrak.dk> wrote in message
news:aea7cf$5nu$1@sunsite.dk...
>
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> news:3d088a4d$0$78799$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Klart at man jo i starten bruger bagbremsen sammen med forbremsen, så
> > nedbremsning
> > ikke bliver ustabil, heller ikke ved høj fart, men man behøver jo ikke
> bruge
> > motoren til det.
>
> Jeg bruger næsten aldrig bagbremsen, men motorbremser derimod ofte. Men
for
> at der ingen tvivl skal være: 99,9% (ca. af opbremsningen foretages af
> forbremsen, motorbremsen er kun med for stabilitetens skyld, og til min
egen
> orientring hvor i gearet jeg befinder mig, så jeg er parat til næste
sving.
>

Ok, det er åbenbart et religiøst spørgsmål, men jeg kan da se vi er enige
om, som JS
skrev, at det er et spørgsmål om hvordan, for når jeg snakker motorbremse
mener jeg
jo nok det med nedgearing og høje omdrejninger for at tag farten af, og det
er jo ikke
måden at gøre det på. Og det er jo i de tilfælde jeg er bange for en
udskridning (ikke blokering)
hvis det er glat, på samme måde som når man kører over de der brede
jernsveller i motorvejen, dem
kan jeg godt nok ikke lide når de er våde, så slår den lige et slag med
røven. Husk lige på, at
det jo er en menneskealder siden jeg racede vejene tynde, så jeg træner
stadig
Men nedgearing hvor jeg i forvejen har reduceret farten bruger jeg da lidt,
mod vejkryds
og sving. Og jeg tror på det Jonas skrev, og som jeg også fik at vide, at
ved at aktivere
bagbremsen lidt inden forbremsen trækkes, at man får en kortere
bremselængde.
Nå, men hver er salig i sin tro.
>> Iøvrigt tak til ham der fortalte, at jeg kunne mærke at gearpedalen
fjedrede
>> hvis jeg var i 6te, det bruger jeg tit, når jeg er i tvivl.
>Jeg giver den selv et hak op i '7.' ret tit, bare for en sikkerheds skyld,
>det bliver man vist aldrig for erfaren til

Det hjalp lige lidt på selvtilliden

Btw, møzz lige Bob fra mig (hvis du tør)

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos Aagesen.




Kenneth Sørensen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 14-06-02 11:38

>
> Btw, møzz lige Bob fra mig (hvis du tør)
>
> Hilsen Denise, Brøndby
> XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
> og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos Aagesen.
>
>

Jah, jeg tror vi er enige

...jeg ville aldrig tvinge den ned i et gear, og lade den hviiine ned i fart.

...og Ja!!, det tør jeg godt, kom så bobbedrengen - MØZZ!!

(Til alle homofobiske læsere, kan jeg fortælle at Bob er en kat

Kenneth
...og Bob
R1



Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 19:04


Kenneth Sørensen <kso@REMOVETHISKrak.dk> skrev i en
news:aech22$3jl$1@sunsite.dk...
> >
> > Btw, møzz lige Bob fra mig (hvis du tør)
>
> .........det tør jeg godt, kom så bobbedrengen - MØZZ!!
> (Til alle homofobiske læsere, kan jeg fortælle at Bob er en kat

Hva' så med alle sodomofobisterne ?

--
Armand.





Kenneth S (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 22-06-02 11:22


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:aevphr$he2$14@news.cybercity.dk...
>
> Kenneth Sørensen <kso@REMOVETHISKrak.dk> skrev i en
> news:aech22$3jl$1@sunsite.dk...
> > >
> > > Btw, møzz lige Bob fra mig (hvis du tør)
> >
> > .........det tør jeg godt, kom så bobbedrengen - MØZZ!!
> > (Til alle homofobiske læsere, kan jeg fortælle at Bob er en kat
>
> Hva' så med alle sodomofobisterne ?
>
> --
> Armand.
>
>
*LOL*

Ups, dem havde jeg glemt.

Jeg har et helt normalt forhold til min kat (..selv om han er en hunk)

total OT, jeg ved det.

Kenneth



Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:58


Denise <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en
news:3d099919$0$78754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ...........når jeg snakker motorbremse mener jeg jo nok det med
> nedgearing og høje omdrejninger for at tag farten af, og det er jo
ikke
> måden at gøre det på. Og det er jo i de tilfælde jeg er bange for en
> udskridning (ikke blokering)
> hvis det er glat, på samme måde som når man kører over de der brede
> jernsveller i motorvejen, dem kan jeg godt nok ikke lide når de er
> våde, så slår den lige et slag med røven.

Tværgående jernfelter i motorvejsasfalten á dem der bl.a. bruges ved
længere brofag??

Selvom baghjulet skulle komme til at trække nok så meget igennem (á:
hjulspinn) på sådanne, så burde det på ingen måde resultere i et "slag
med røven" (forstået som en sidelæns bevægelse!)!

Gør Yamaha'en dét uden at der er kuling på tværs, må den enten køre
meget skævt eller du må sidde skævt på sædet på en eller anden måde!?
:-/

> Husk lige på, at det jo er en menneskealder siden jeg racede vejene
> tynde, så jeg træner stadig

.. . . . Og dét gør dig måske også noget mere sensitiv omkring
faremomenter á glatte flader på vejbanen

> Btw, møzz lige Bob fra mig (hvis du tør)

--
Armand.
(der nægter at kysse husets dværghamster)






Denise (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 23-06-02 19:52

Hej

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:aevpgo$he2$10@news.cybercity.dk...
>
> Tværgående jernfelter i motorvejsasfalten á dem der bl.a. bruges ved
> længere brofag??
Jeg tror det er fordi vejen skal kunne give sig, er bl.a. på motorvejen ved
kbh lufthavn.

> Selvom baghjulet skulle komme til at trække nok så meget igennem (á:
> hjulspinn) på sådanne, så burde det på ingen måde resultere i et "slag
> med røven" (forstået som en sidelæns bevægelse!)!
Måske forkert forklaret, men jo det føles lidt sådan.
>
> Gør Yamaha'en dét uden at der er kuling på tværs, må den enten køre
> meget skævt eller du må sidde skævt på sædet på en eller anden måde!?
> :-/
Nej det tror jeg ikke, men se nedenfor.
>
> > Husk lige på, at det jo er en menneskealder siden jeg racede vejene
> > tynde, så jeg træner stadig
>
> . . . . Og dét gør dig måske også noget mere sensitiv omkring
> faremomenter á glatte flader på vejbanen
Det tror jeg til gengæld på, men det var værre i starten, når jeg kørte over
de hvide striber eller
"hjulsporene" i motorvejen, så var jeg meget sensitiv Det er noget jeg
bare overhovedet ikke kan huske fra "gamle" dage, at alting føltes så
tydeligt i dækkene. Men er ved at vænne mig til det. Der er godt nok meget
man har glemt

>
> > Btw, møzz lige Bob fra mig (hvis du tør)

> Armand.
> (der nægter at kysse husets dværghamster)
>
Nej, du skulle nødig tage livet af den pga forskrækkelse

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S,'02



Armand (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-02 00:26


Denise <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en
news:3d1618d5$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:aevpgo$he2$10@news.cybercity.dk...
> >
> > Tværgående jernfelter i motorvejsasfalten á dem der bl.a. bruges ved
> > længere brofag??
> Jeg tror det er fordi vejen skal kunne give sig,

Jup!
Har selv været med til at servicere dem på Den Nye Lillebæltsbro, og de
er altså heftige når man står op og ned af dem!

> > Selvom baghjulet skulle komme til at trække nok så meget igennem
> > så burde det på ingen måde resultere i et "slag med røven"
> Måske forkert forklaret, men jo det føles lidt sådan.

OK!

> ........men det var værre i starten, når jeg kørte over de hvide
striber eller
> "hjulsporene" i motorvejen, så var jeg meget sensitiv Det er
noget jeg
> bare overhovedet ikke kan huske fra "gamle" dage, at alting føltes så
> tydeligt i dækkene.

Dækkene er blevet betragteligt bredere i mellemtiden og det er fordi at
man ved den mindste langsgående niveau-forskel kommer til at køre "på
siderne", at man påvirkningen er så meget større!!
Af samme grund er ultra brede dæk heller ikke til andet end racer-pop !
:-|

--
Armand





Brian Luckow (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 14-06-02 09:06

> Næe, hvis man ikke er i gearet, kan det være svært at bedømme 'hvor' man
er.
> Risikoen for at skride, må da være mindre ved brug af motorbremse fremfor
> ren bagbremse, da du jo ikke kan blokere hjulet ved motorbremsning.

Det kommer vel også an på cyklen. Nogle har stærke bagbremser, andre svage.
Nogle motorbremser mere end andre.
Min egen er ikke sådan lige til at blokere pga. svag bagbremse, men nem at
blokere med motorbremsning alene.


Mvh., Brian Luckow




Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:46


Kenneth Sørensen <kso@REMOVETHISKrak.dk> skrev i en
news:aea7cf$5nu$1@sunsite.dk...
>
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> news:3d088a4d$0$78799$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Iøvrigt er motorbremse heller ikke så smart for mig, da jeg jo af og
til
> > er i tvivl om hvilket gear jeg kører i, og så er det jo, hvis jeg nu
nedgearer
> > for meget, at jeg kan forestille mig en udskridning hvis det er
vådt, jeg har
> > dog endnu ikke haft den "fornøjelse".
> Næe, hvis man ikke er i gearet, kan det være svært at bedømme 'hvor'
man
> er.

Akkurat!
En af de faste hurdler i undervisningen af ungerne ved vores lokale
RR-projekt er at lære dem hvilken uvane det er at trække koblingen og
køre ind fra banen/til siden uden at "følge med i gearkassen"! Oftest er
sagen klaret igennen "learning by doing" derved at de ikke fatter
hvorfor raceren efterfølgende ikke lader sig skubbe igang (i højgear)!

Når man i trafikken af såvel samme grund, som yderligere for altid at
befinde sig i rette gear til at kunne accelerere ud af en opstået
situation, alligevel skal "have gearkassen med" under en nedbremsning,
så er det en åbenlys fordel at lade motoren slæbe med (= motorbremse)
for at "føle" sig frem til de forhåndenværende omdrejninger!!

> > Iøvrigt tak til ham der fortalte, at jeg kunne mærke at gearpedalen
> > fjedrede hvis jeg var i 6te, det bruger jeg tit, når jeg er i
> > tvivl.

Du er jo så også godt hjulpet af at have en Yamaha!
Det er ikke mange andre der har den gimmick (end ikke R1, Lars??)!

--
Armand.






Claus Rittig (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-06-02 18:20

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
news:3d085216$0$78807$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det er faktisk lige det jeg også har lært, man kan motorbremse med en bil,
> men skal
> ikke gøre det med en motorcykel.

Rolig nu, dels er det et religiøst spørgsmål, dels er der mange forskellige
bremsesituationer, og nogle gange er motorbremse ikke optimalt, nogle gange
er det. Det er vist desværre den eneste endegyldige sandhed vi kan nå frem
til.

Jeg har motorbremset i årevis i trafikken (på mc naturligvis), men det er da
ikke altid jeg gør det. På bane bruger jeg motorbremse flittigt i en masse
situationer, og i andre undgår jeg det, så det er ikke noget der skal undgås
for enhver pris.

> Fik iøvrigt også at vide, at jeg skulle bruge hele hånden til håndbremsen,
> hvor jeg kun bruger
> et par fingre, men det kan jeg dog ikke vænne mig af med

Det er der heller ingen grund til! Vi har haft en lang (og også
semi-religiøs) tråd om dette for nylig, og en af de konklusioner jeg tillod
mig at drage, er at man skal gøre som man plejer - en indgroet vane vil
sikre at du altid bremser med samme metode (også i panik-situationer) og
derfor har godt styr på hvor stor bremsekraft du bruger.
Argumentet for kun at bruge 2 fingre på bremse og kobling, er at man så har
langt lettere ved at kontrollere cyklen, og bl.a. derfor lettere kan styre
og bremse samtidig, når det er det der er brug for.

Rittig



origo@earthling.net (13-06-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 13-06-02 18:51


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3d08d474$1$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har motorbremset i årevis i trafikken (på mc naturligvis), men det er
da
> ikke altid jeg gør det. På bane bruger jeg motorbremse flittigt i en masse
> situationer, og i andre undgår jeg det, så det er ikke noget der skal
undgås
> for enhver pris.
Burde du ikke her tilføye, hva type MC du kjører på bane? Det er tross alt
himmelvid forskjell på cross og rr.

JS



Claus Rittig (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-06-02 15:17

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:aeam2o$bha$1@sunsite.dk...

> > Jeg har motorbremset i årevis i trafikken (på mc naturligvis), men det
er
> da
> > ikke altid jeg gør det. På bane bruger jeg motorbremse flittigt i en
masse
> > situationer, og i andre undgår jeg det, så det er ikke noget der skal
> undgås
> > for enhver pris.

> Burde du ikke her tilføye, hva type MC du kjører på bane? Det er tross alt
> himmelvid forskjell på cross og rr.

Joew, jeg kører primært på baner uden asfalt.
Jeg kører nu også lidt på asfalt med motard-hjul, og der bruger jeg
motorbremse i alle højre-kurverne, for der kan jeg jo ikke have foden på
bremsen.

Rittig



Denise (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 14-06-02 08:33

Hej Claus

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3d08d474$1$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d085216$0$78807$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Det er faktisk lige det jeg også har lært, man kan motorbremse med en
bil,
> > men skal
> > ikke gøre det med en motorcykel.
>
> Rolig nu, dels er det et religiøst spørgsmål, dels er der mange
forskellige
> bremsesituationer, og nogle gange er motorbremse ikke optimalt, nogle
gange
> er det. Det er vist desværre den eneste endegyldige sandhed vi kan nå frem
> til.
>
> Jeg har motorbremset i årevis i trafikken (på mc naturligvis), men det er
da
> ikke altid jeg gør det. På bane bruger jeg motorbremse flittigt i en masse
> situationer, og i andre undgår jeg det, så det er ikke noget der skal
undgås
> for enhver pris.

Nu har jeg ingen baneerfaring, det med at ligge ned i svingene og skrabe
knæene,
fodhvilerne og lydpotte har jeg aldrig været specielt vild med, kun hvis det
har
været nødvendigt, men har dog set en masse TT og har fuld respekt for dem
der
tør det.
Men, ok, jeg var ikke klar over at det var et religiøst spørgsmål. Da det er
mange
år siden jeg kørte MC sidst, var jeg interesseret i at vide, hvordan man
nedbremser
korrekt, og kan så da se, at der er forskellige meninger, så man må vel gøre
hvad der passer en selv bedst.

> > Fik iøvrigt også at vide, at jeg skulle bruge hele hånden til
håndbremsen,
> > hvor jeg kun bruger
> > et par fingre, men det kan jeg dog ikke vænne mig af med
>
> Det er der heller ingen grund til! Vi har haft en lang (og også
> semi-religiøs) tråd om dette for nylig, og en af de konklusioner jeg
tillod
> mig at drage, er at man skal gøre som man plejer - en indgroet vane vil
> sikre at du altid bremser med samme metode (også i panik-situationer) og
> derfor har godt styr på hvor stor bremsekraft du bruger.
> Argumentet for kun at bruge 2 fingre på bremse og kobling, er at man så
har
> langt lettere ved at kontrollere cyklen, og bl.a. derfor lettere kan styre
> og bremse samtidig, når det er det der er brug for.
>
Tak, det beroliger da.
Og tak fordi du gad svare, selvom I har haft en tråd om det fornylig, som
jeg ikke
har set.

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002, Rød, der er til 1000 service i dag
og med muuuuligvis underkåbe på når jeg henter den i dag hos Aagesen.






Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 18:36


Dan Eckberg <dte@mail.dk> skrev i en
news:3d07af05$0$44126$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > hvorfor det? - der burde da være mere masse i 4 propper og
dertilhørende
> > stænger end i 2 ?
> > - ikke at jeg vil gøre mig klog på det, men blev bare nysgerrig.
> Hmmm... vi får i hvert fald helt sikkert startet en større diskussion
nu

Jo-deeeet !

Fuck hvor noget lort at jeg først får fat i strengen nu- Det er jo lige
guf for mig qua min indre teknikfreak der i tilgift supleres af min
hengemte rutine som køreinstruktør, og slutteligt skal få det hele til
at hænge sammen med min absolutte brug af heftige nedgearinger i de år
jeg gjorde den som RR'er -
Derfor kan jeg allerede her forudse at jeg nok ikke slipper med dette
første indlæg til strengen ! ))

> Jeg nævnte det for en dygtig (efter min mening) mekaniker som ikke
> umiddelbart kunne sige hvilken motor der motorbremsede mest.
> Han var dog også tilbøjelig til at vælge R4'eren som den der
> motorbremser mest, netop på grund af den umiddelbart større masse...
> Men han var dog meget i tvivl fordi der spille en masse faktorer ind
> såsom kompression, udveksling, hvilket gear der motorbremses i,
motorens
> opbygning, hvor mange omdrejninger motoren tager i det man slipper
> gassen osv. osv... sådan er det når man spørger en "ekspert" ;) Det er
bare
> umuligt at få et entydigt svar !!

Tjaeh :-/
Det er det tilsyneladende også hér i gruppen!

Min opfattelse er, at omend at der vitterligt ér en friktionsforskel
(godt eksempel fra Lars om Ferrari V12'er og en 6-cylindrets forbrug;
men måske mere relevant med en sammenligning imellem f.eks en BMW 2.0
med hhv. fire og seks cylindre :-/ !); men at dén er en forsvindende
faktor omkring motorbremsning!

Lad os til en start lige blive enige om at et køretøj motorbremser
hårdere i lavere gear - Altså har omdrejningerne noget med sagen at
gøre, ikkesandt?!

Kan vi ikke også blive enigen om at gamle en-cylindrede motorcykler
havde et svinghjul á møllestens-størrelse netop for at holde motoren
roterende til næste stempelslag!? Derved kan udledes at mere vægt på
krumtappen får den til at rotere længere => mindre motorbremse!?

Hvad er det egentlig der gør motoren svær at rotere?
Nu er kickstartere efterhånden et særsyn, men med en kickstarter kan man
ved selvsyn konstantere at det er i kompressionsøjeblikket at motoren er
sværrest at rotere- Derved må høj kompression have større indflydelse på
(motor-)bremsningen af motoren end lav kompression!

Omkring kompressionen kommer volumen selvsagt ind fra sidelinien: Der ér
ulige mere arbejde i at komprimere et stort volumen til 10% end et
mindre!

Tid for sammenfatning:
Store motorer med høj kompression og høje omdrejninger bremser mest!

Og alligevel:
V2 vs. firecylindrede???

Det er oftest de største 1000cc's V2'ere man drager ind i sådanne
sammenligninger som hårdt bremsende, og hvis(!) dette skulle være en
kendsgerning (testet imod andre modeller og ikke kun som subjektiv
oplevelse!), må forskellen udover de ovenstående faktorer alene bero på
at de hidsigste V2'ere er noget lettere i den roterende masse (i
princippet med samme krumtap som en en-cylindret!) end den
firecylindrede modpart!

Og endelig er der lige den faktor at vægten på selve det køretøj som
motoren skal bremse er en hurdle i sig selv:
Om det drejer sig om en Goldwing, der med to velnærede middelaldrende
personer monteret, let kommer over der halve tons i totalvægt, eller om
det er en vægttrimmet sportsmodel, som den splejsede ejer dårligt kan
bringe op på et kvart ton totalvægt, er jo langtfra ligegyldigt når der
skal bremses - Hvadenten det sker v.h.a. bremserne eller motoren!

Just my twohundredeandtwentyseven cents!

--
Armand.






Lars Nielsen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 13-06-02 00:58


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ae7pp0$to7$1@tux.netsite.dk...
> Hvilken type motor har den kraftigste motorbremse (=indre friktion) ?
>
> V2 eller R4.

Tjae.... - Skal vi tage teorien i det...
Hvis man bygger to motorer på samme størrelse, samme kompression, og samme
vægt af de bevægelige dele, så vil R4'eren have den største motorbremse,
eftersom det er antal bevægelige dele og led, som sætter friktionen.

Ligeledes er det den anden vej, hvis man for eksempel tager en 12 cylindret
maskine og sammenligner med en sekscylindret på samme størrelse, da vil
12'eren bruge mere benzin end 6'eren, da der skal mere til at slæbe sig selv
i den, på grund af alle de bavægelige led go dele.

Simple as that...
- Meen, nu er motorerne nok ikke bygget med samme kompression og vægt af de
bevægelige dele, så en egentlig regel kan vel ikke stilles op, idet næste
alle R4'ere er kraftigt overkvadratiske, og en del V2'ere ikke er
overkvadratiske.

RadioMan

> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>
>



Lasse Lundberg (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 13-06-02 08:07

millen vs. cbr1000 syntes jeg ikke der var særlig forskel i
motorbremsen...men det er måske forde millen er udtyret med en anordning der
lader koblingen glide hvis man motorbremser hårdt fra høje omdrejninger.

Lasse
RS154



Armand (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-06-02 19:10


Lars Nielsen <dsl8938@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:ae8n16$1hr8$1@news.cybercity.dk...
>
> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ae7pp0$to7$1@tux.netsite.dk...
> > Hvilken type motor har den kraftigste motorbremse (=indre friktion)
?
> >
> > V2 eller R4.
>
> Tjae.... - Skal vi tage teorien i det...
> Hvis man bygger to motorer på samme størrelse, samme kompression, og
> samme vægt af de bevægelige dele, så vil R4'eren have den største
> motorbremse, eftersom det er antal bevægelige dele og led, som sætter
> friktionen.

Dér står jeg af!
Jeg har andetsteds her i strengen betvivlet værdien af friktionen som
bremsende part, og hvis jeg lige skal fange den hér også så vil jeg
fremdrage den oplevelse jeg havde med min hedengangne Bedford som tabte
tandremmen:
Det skete heldigvis ved et gearskifte for lave omdrejninger og der vár
plads til hver af de ventiler (én i hver cylinder) som endte med at stå
let
åbne p.g.a begivenheden.
Under den efterfølgende diagnosticeren på motoren slog det mig fra
starten at der var en mærkelig oplevelse/lyd ved brugen af
startermotoren, hvilket viste sig at være forårsaget af den opståede
kompressionsmangel hvorved motoren kun langsommeligt(!) tabte fart efter
at starteren havde sluppet!
Selvfølgelig er der en friktion, ellers havde motoren i dét tilfælde jo
fortsat med at rotere uophørt; men den er ud fra denne oplevelse
forsvindende lille i forhold til kompressionen

Motorbremsende friktion er nærmere når olielampen begynder at lyse og
motoren kort derefter bliver død at køre og ender med at sætte sig
helt -
Hvilket en uheldig CX-ejer her på gruppen jo måtte opleve fornylig

> Meen, nu er motorerne nok ikke bygget med samme kompression og
> vægt af de bevægelige dele, så en egentlig regel kan vel ikke stilles
op, idet
> næste alle R4'ere er kraftigt overkvadratiske, og en del V2'ere ikke
er
> overkvadratiske.

Og hvad indvirkning har dét nu på sagen???
Som allerede nu afgivet kontraspørgsmål, vil jeg lige påpege at V2'eren
med sikkerhed har en større boring end den firecylindrede selvom at den
skulle være langslaget(!)
Forøvrigt er det da kun HD'ere og 900'er-Bol d'Ors blandt moderne(?)
motorcykler der er langslagede - Det ser ud til at alle de moderne
V2-1000'ere er enige om 98 X 66 mm !!


Pyh!
Dét blev en længere stak
(jvf. indledningen i: news:aevpf8$he2$4@news.cybercity.dk ) :12 stk


--
Armand.








Jens U (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens U


Dato : 14-06-02 00:35

Michael Kristensen skrev...
> Hvilken type motor har den kraftigste motorbremse (=indre friktion) ?
>
> V2 eller R4.
>
Som Rittig nok vil sige er det helt ligegyldigt
Stellet kan sagtens bruges som motorbremse, men det er nu nok mere ydre
friktion vi taler om

Er det ikke en forkert sammenligning, burde der ikke have stået V4 eller R4,
V2 eller R2
er det en 500 eller 1000 ccm, meningen er vel at det er samme slags som
sammenlignes

Desuden som andre skriver, slider det på motoren så motoren laver vakuum i
krumtap huset
og så trækker olie med ud i udstødningen.
Slider desuden også på kæde/kardan og dæk.
men sjovt er det.

moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt ;.-)

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
DMCN#, MCTC#, Studmc#. V2-Power.





Lars Nielsen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Nielsen


Dato : 14-06-02 01:03

Jens skrev følgende om motorbremsning:

> Desuden som andre skriver, slider det på motoren så motoren laver vakuum i
> krumtap huset

- Hvordan skulle det dog skabe vakuum i krumtaphuset? - Det kommer da
kraftigt an på motorkonstruktion, idet at kun paralel-twin, visse V-motorer
og boxere laver vakuum i krumtaphuset.
I firecylindrede motorer er der altid to cylindre som arbejder modsatrettet,
dvs. den ene er på vej op, og den anden er på vej ned samtidigt... - Derved
ingen vakuum, men selvfølgelig luftstrømninger mellem de forskellige
cylindre.
Skulle man endelige have en motor der har to cylindre paralel, en
paraleltwin for eksempel, kan du være temmelig sikker på at krumtaphuset er
kraftigt udluftet op til luftfilterkassen på grund af miljøkrav, så af den
grund skulle der ikke med normale sunde motorer komme olie ud i
udstødningen. Selv under motorbremsning kommer der benzin til cylinder,
derfor er der forbrænding, og derfor vil eventuelle oliedampe og tåger blive
brændt af inden de går i udstødningen. Olie i udsødningen vil under normale
omstændigheder kun forekomme med slidte ventilstyr eller defekte / dårlige /
slidte olieskraberinge, og nærmere ved overtryk i krumtaphuset (
underkompression ) end ved vakuum i krumtaphuset.

Grundlæggende motorteknik...

RadioMan

> og så trækker olie med ud i udstødningen.
> Slider desuden også på kæde/kardan og dæk.

JowJow... - det kan man vel ikke nægte...

> men sjovt er det.
>
> moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt ;.-)
>
> --
> Hilsen Jens, HONDA Revere
> E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
> http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
> DMCN#, MCTC#, Studmc#. V2-Power.
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste