Et par spørgsmål fra en (kommende) Newbie
Fra : Jakob Kusk

Dato : 12-06-02 15:30

Jeg har kikket lidt på de forskellige tilbud mht. nyt og brugt, og har lige
et par spøgsmål jeg håber I kan hjælpe med at besvare.

1: OS X kan kun køre på G3 eller over. Er det korrekt?

2: Hvis (når) jeg skal købe en brugt Mac, hvor mange MHz skal jeg sigte
efter for at undgå en "Kors hvor er det LANGSOMT!"-oplevelse i OS X?

3: Har nogen her erfaring med at koble en Mac til et Win2000 domæne?

4: Nyere Apple maskiner lader til at være ret kompatible med det hardware,
jeg allerede har, men kan nogen fortælle mig, og jeg kan bruge følgende til
en Mac?
- USB tastatur til (intel)PC
- Logitech USB mus
- AOC LM 700 17" TFT skærm
- HP 610c printer (kun med parallel-port)

Derudover vil jeg rose Apple for at implementere OS X i et BSD miljø. Det
var lige det, der skulle til for at give mig mod til at springe med på
Mac-vognen - for hvis jeg ikke kan finde ud af andet, så kan jeg da tage fat
i kommandoprompten :)

mvh
Jakob Kusk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-06-02 15:45

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:

> Jeg har kikket lidt på de forskellige tilbud mht. nyt og brugt, og har lige
> et par spøgsmål jeg håber I kan hjælpe med at besvare.

Jeg prøver.

> 1: OS X kan kun køre på G3 eller over. Er det korrekt?

Ja...... Apple siger at det ikke virker på en Mac med opgraderet G3
eller G4 processor, men brugerne siger noget andet.

> 2: Hvis (når) jeg skal købe en brugt Mac, hvor mange MHz skal jeg sigte
> efter for at undgå en "Kors hvor er det LANGSOMT!"-oplevelse i OS X?

Minimum 400 - 500 mhz.

> 3: Har nogen her erfaring med at koble en Mac til et Win2000 domæne?

Prøv lige at definér noget nærmere. Mener du til en Windows server på et
netværk ?

> [...]
> jeg allerede har, men kan nogen fortælle mig, og jeg kan bruge følgende til

Hvis det er USB og der er en driver, så ja.

> - Logitech USB mus

Driver til Mac - kig på producentens site.

> - AOC LM 700 17" TFT skærm

Hvad er det for et monitorstik ?

> - HP 610c printer (kun med parallel-port)

Med en printserverbox og noget netværk, måske.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jakob Kusk

Dato : 12-06-02 16:18

Mht. Win2000 domæner:
Når jeg taler om Windows 2000 domæner er det i MS egen definition. Dvs, at
der er en flok servere og arbejdsstationer, arrangeret i et Active
Directory, der styres af et par Win2000srv Domain Controllers. Jeg er klar
over, at Mac og Win sagtens kan udveksle filer vhj. af SMB, så mit spørgsmål
er, om OS X kan agere arbejdsstation i domænet, og således bruge den
centrale brugervalidering til at tilgå domænets printere, filer,
internetforbindelse, databaser osv.

Mht. USB-enheder:
Forstår jeg dig korrekt, hvis jeg også skal have en driver til et helt
almindeligt keyboard, eller anskaffe mig et Apple istedet?

Mht. Skærm:
Skærmstikket er et ordinært
det-stik-alle-Intel-maskiner-med-VGA-eller-højere-har stik. Jeg kan ikke
lige huske typebetegnelsen. Der er altså ikke tale om et digitalt stik, men
det ordinære analoge.

Tak for de hurtige svar

mvh
Jakob Kusk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 16:30

In article <ae7onq$5bt$1@news.cybercity.dk>, "Jakob Kusk" <Ask@me.dude>
wrote:

> Mht. USB-enheder:
> Forstår jeg dig korrekt, hvis jeg også skal have en driver til et helt
> almindeligt keyboard, eller anskaffe mig et Apple istedet?

ja - logittec har dog en Mac OS X driver til de fleste af deres usb
inputenheder.

> [...]
> lige huske typebetegnelsen. Der er altså ikke tale om et digitalt stik, men

no problem (med mindre du køber en splinterny PB G4)

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-06-02 20:09

In article <3dp7ea.lj1.ln@g4.reippuert.dk>,

> ja - logittec har dog en Mac OS X driver til de fleste af deres usb
> inputenheder.

Jeg bruger f.eks. deres Cordless Desktop Optical pakke på min Cube. Det
er den grå mus og sorte tastatur. Deres Mac OS X driver understøtter
deres mus vældigt fint, men tastaturet kan "kun" bruges normalt + lyd
op/ned og CD-skub-ud. De mange specialknapper er ikke understøttet endnu
og knappen med "@" og " ' " virker omvendt, så man skal holde
alt+[knappen] ned for at få '. Ret irriterende, men det kommer nok ved
næste opdatering.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 20:24

In article <rfn-527CE5.21092012062002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> og knappen med "@" og " ' " virker omvendt, så man skal holde
> alt+[knappen] ned for at få '. Ret irriterende, men det kommer nok ved

Jeg kigge lidt på selvsamme pakke i går da jeg skulle finde en
erstatning for min MS mus (kablet er defekt, snøft), men da jeg just har
investeret i et hvidt pro keyboard droppede jeg tanken.

I stedet fandt jeg en sort "kina mus" (A4 tech) til 399 hos CD-rom Land
på computerstreet. Den er trådløs, optisk, genopladelig (via USB) og har
samme ergonomi som MS's højre+venstre håndsmus - jeg er /majet/ tilfreds
med den, bortset fra at det er lidt irriterende når den efter to
minutter falder i søvn. Musen virker fint under Mac OS X både med og
uden USB overdrive

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 20:38

> [...]

> og knappen med "@" og " ' " virker omvendt, så man skal holde
> alt+[knappen] ned for at få '. Ret irriterende, men det kommer nok ved

Jeg kiggede lidt på selvsamme pakke i går da jeg skulle finde en

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-06-02 21:42

> [...]
> med den, bortset fra at det er lidt irriterende når den efter to
> minutter falder i søvn. Musen virker fint under Mac OS X både med og

Find fem fejl

/Preben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 16:24

In article <1fdosdb.1kog0it18qm282N%gizmo@os.dk>,
gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Find fem fejl

"håndsmus"
"selvsamme"
?
?
?

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-02 18:24

> "håndsmus"
> "selvsamme"
> ?
> ?
> ?
Naej. Du postede bare samme indlæg 2 gange, med een rettelse til
forskel.
Og det jo ikke dig

/Preben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-02 20:38

In article <1fds8hn.18mo3gzkl1sxsN%gizmo@os.dk>,
gizmo@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Naej. Du postede bare samme indlæg 2 gange, med een rettelse til
> forskel.
> Og det jo ikke dig

åh ja - nyt tastatur, ny morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-06-02 22:28

In article <1u78ea.lq1.ln@g4.reippuert.dk>,

> Jeg kiggede lidt på selvsamme pakke i går da jeg skulle finde en
> erstatning for min MS mus (kablet er defekt, snøft), men da jeg just har
> investeret i et hvidt pro keyboard droppede jeg tanken.

Et pro? Et Logitech eller MS?

> [...]
> med den, bortset fra at det er lidt irriterende når den efter to
> minutter falder i søvn. Musen virker fint under Mac OS X både med og

Et godt køb tilsyneladende. Hvad genkender OS X den som? Hvad siger ASP?

Hvad med vægten, er den lige så tung som Logitechs (den jeg bruger),
eller er det et indbygget batteri, som er lettere?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 22:51

In article <rfn-F0C405.23282912062002@news.tele.dk>,

> Et pro? Et Logitech eller MS?

Jeg kiggede på Logitec's optiske+trådløse combo nu jeg alligevel havde
spenderpunpungen fremme - Da jeg i sidste uge købte et nyt hvidt Apple
tastatur droppede jeg dog tanken.

> Et godt køb tilsyneladende.

Ja, i al fald hvis man skal bruge en "her og nu mus" og ikke kan vente
på at få den tilsendt. Billigste USB mus på computerstreet var en
mekanisk Pilot mus til 219 og den optiske udgave til 319 Jeg kan se
at diverse netbutikker er meget billigere.

> Hvad genkender OS X den som? Hvad siger ASP?

"A4tech FR USB mouse"

> Hvad med vægten, er den lige så tung som Logitechs (den jeg bruger),
> eller er det et indbygget batteri, som er lettere?

Den er lidt hale tung med to små AAA batterier, men den /kan/ bruges
uden batterier, idet USB kablet som bruges til opladning også fungerer
som almindeligt kabel.

Jeg har i øvrigt intet imod at musen vejer lidt, det er faktisk en af de
ting som jeg synes er helt rar ved MS Intellieye Exploror. At musen
derudover har en neutral sort farve (ok, mælkehvid ville være ideel) og
rullehjulet har samme lækre fornemmelse som MS's, gør blot musen bedre
(her kan logitech og macallly lære noget)

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 23:04

In article <qof8ea.k42.ln@g4.reippuert.dk>,

> Den er lidt hale tung med to små AAA batterier, men den /kan/ bruges
> uden batterier, idet USB kablet som bruges til opladning også fungerer
> som almindeligt kabel.

det er denne model <http://www.a4tech.com.tw/a4techenglish/rfsop-35.htm>
- blot i helt sort

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 20:51

In article <qgg8ea.c52.ln@g4.reippuert.dk>,

> det er denne model <http://www.a4tech.com.tw/a4techenglish/rfsop-35.htm>
> - blot i helt sort

Den ser da meget pæn ud; den ligner MEGET en MS mus.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-06-02 21:42

In article <rfn-BFDA82.21511413062002@news.tele.dk>,

> Den ser da meget pæn ud; den ligner MEGET en MS mus.

ja -ergonomien er også noget nær perfekt

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 20:50

> [...]

> Jeg kiggede på Logitec's optiske+trådløse combo nu jeg alligevel havde
> spenderpunpungen fremme - Da jeg i sidste uge købte et nyt hvidt Apple

Det er også lækkert, Apples hvide tastatur, men jeg ville rigtigt gerne
have et trådløst tastatur, som jeg kunne bruge til både Mac'en og
PC'eren.

> [...]
> rullehjulet har samme lækre fornemmelse som MS's, gør blot musen bedre
> (her kan logitech og macallly lære noget)

Jeg synes nu at rullehjulet er ganske godt på min Cordless MouseMan
Optical. På de billige Logitech mus er det noget skod, som hakker helt
uregelmæssigt. På arbejdet har vi en MS ting (analog med hale) og den
skoder om muligt endnu mere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-06-02 22:52

In article <rfn-A48E9C.21500613062002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> På arbejdet har vi en MS ting (analog med hale) og den
> skoder om muligt endnu mere.

jeg kender kun deres store ergonomiske og optiske med 5 knapper - man
kunne næsten tro at hjulet i denne kørte i et messing leje

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-02 23:32

In article <264bea.c43.ln@g4.reippuert.dk>,

> jeg kender kun deres store ergonomiske og optiske med 5 knapper - man
> kunne næsten tro at hjulet i denne kørte i et messing leje

Min Logitech føles nærmest gummiagtig, i forhold til de billiges
plastikfornemmelse.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-06-02 17:08

wrote:

> [...]
> er, om OS X kan agere arbejdsstation i domænet, og således bruge den
> centrale brugervalidering til at tilgå domænets printere, filer,

Ikke helt af sig. Jeg har kigget på det i forbindelse med at vi skal
opgradere vores servere på arbejdet fra NT 4 til Win2000 (bedre sent end
aldrig) og samtidig få flere Mac-klienter på OS X. For at udnytte
AD-brugervalidering - forstået som validering af bruger ved login på OS
X-klient - så skal der en OS X Server ind og udveksle data med Active
Directory. Du kan downloade et dokument fra Apple om emnet
<http://www.apple.com/macosx/server/pdf/MacOSXwithActiveDirectory.pdf>.
Der er dømt projekt i det her, og det kræver også tilpasning af
directory services på Win2000 serveren. Jeg håber selv at kunne begynde
de indledende manøvrer en gang i løbet af efteråret, når vores Win2000
serverinstallation er kommet i luften.

Thomas Tvegaard

Fra : Jakob Kusk

Dato : 12-06-02 18:44

Jeg hører meget gerne om dine erfaringer, når det nu bliver tiden.
Imellemtiden skal du være velkommen til at kontakte mig vedr. AD - Det er,
trods alt, det jeg lever af.

Min Emailadresse er: jak"snabel-a"holstebrots.dk

mvh
Jakob Kusk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-06-02 23:30

In article <ae819v$j15$1@news.cybercity.dk>, "Jakob Kusk" <Ask@me.dude>
wrote:

> Jeg hører meget gerne om dine erfaringer, når det nu bliver tiden.
> Imellemtiden skal du være velkommen til at kontakte mig vedr. AD - Det er,
> trods alt, det jeg lever af.

Jamen jeg skal da prøve at huske det. Og tak for tilbuddet. Der er nu
allerede konsulent på, da to hidtil adskilte systemer skal integreres.
Men det kan da være jeg kunne finde på at slynge et spørgsmål ud

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 16:16

In article <ae7lsq$mg$1@news.cybercity.dk>, "Jakob Kusk" <Ask@me.dude>
wrote:

> 1: OS X kan kun køre på G3 eller over. Er det korrekt?

Ja

> 2: Hvis (når) jeg skal købe en brugt Mac, hvor mange MHz skal jeg sigte
> efter for at undgå en "Kors hvor er det LANGSOMT!"-oplevelse i OS X?

Oplevelsen af hastighed er ret subjektiv, men jeg vil mene at minimum er
en UMA mac med 128bit AGP grafikkort og +256MB ram (også mht til
kompatibilitet) - og helst en G4 CPU.

Dvs. Cube, +350Mhz PM G4 (/med/ AGP), +350Mhz slotloading iMac, +500Mhz
iBook, +400Mhz PB G3 (Pismo) eller en PB G4.

> 3: Har nogen her erfaring med at koble en Mac til et Win2000 domæne?

Det skulle der ikke være problemer med.

> [...]
> jeg allerede har, men kan nogen fortælle mig, og jeg kan bruge følgende til

Ingen problemer med ovenstående.

> - HP 610c printer (kun med parallel-port)

sorry, no go... ud over at den kan bruges som linieprinter fra
komandolinien.

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Jakob Kusk

Dato : 12-06-02 16:30

Hmmmm.....

Så det jeg skal have fat i er:
- 400+ MHz
- AGP grafikkort (det troede jeg egentlig alle G3+ havde)
- en måsfuld RAM
- En USB printer, der understøttes af OS X, eller leveres med drivere.

Tager jeg helt fejl, når jeg antager, at G4 er en nyere generation end G3,
og derfor må antages at være bedre/hurtigere når jeg skal ud og købe?

Hvad hulen er en "UMA" Mac? Husk, at jeg er Mac-newbie.

Macs med G3 processorer (eller derover) bruger 133MHz SD RAM, korrekt?

Mvh
Jakob Kusk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 16:41

In article <ae7pea$6gh$1@news.cybercity.dk>, "Jakob Kusk" <Ask@me.dude>
wrote:

> Så det jeg skal have fat i er:
> - 400+ MHz
> - AGP grafikkort (det troede jeg egentlig alle G3+ havde)

Det har de ikke - rent faktisk er der ingen af PowerMac G3'erne der har
AGP bus.

> - en måsfuld RAM

mindst 256MB, helst 3-4 gange så meget

> - En USB printer, der understøttes af OS X, eller leveres med drivere.

ja (eller en netværksprinter med tilhørende driver - PS printere behøver
blot en PDD)

> Tager jeg helt fejl, når jeg antager, at G4 er en nyere generation end G3,
> og derfor må antages at være bedre/hurtigere når jeg skal ud og købe?

ja - og dyrere

> Hvad hulen er en "UMA" Mac? Husk, at jeg er Mac-newbie.

"Unified Motherboard Architecture" - eller kort og godt bundkortets
"chipsæt". Omfatter de maskiner jeg nævnte, samt iBook 300-466 (som ikke
er egnet til Mac OS X pga grafikortet og den lave opløsning på 800*600)

> Macs med G3 processorer (eller derover) bruger 133MHz SD RAM, korrekt?

Ja - de bærbare bruger dog 144pins SODIMM.

NB. er du ikke venlig og undlade bundcitering?

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Jakob Kusk

Dato : 12-06-02 18:52

> Det har de ikke - rent faktisk er der ingen af PowerMac G3'erne der har
> AGP bus.
Aha! Jeg bliver allerede klogere.

> mindst 256MB, helst 3-4 gange så meget
Det må da være løgn. Ikke en gang Windows XP kræver så meget. Oh well... Jeg
har 512 i min Win-maskine, så der kan jo nok stjæles noget :)

> ja (eller en netværksprinter med tilhørende driver - PS printere behøver
> blot en PDD)
Det må vist vente lidt.

G3,
> ja - og dyrere
Rart at høre, at alt er som det plejer at være... :/

> NB. er du ikke venlig og undlade bundcitering?
Se mor. Ingen bundcitering.

Pt. har I næsten fået skræmt mig så grundigt at jeg begynder at spare sammen
til en ny. Jeg tør simpelthen ikke ricikere, at jeg får købt en maskine jeg
ikke kan bruge. Så må jeg vel bare begynde at tælle sammen til 11.999,-
*suk*

mvh
Jakob Kusk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-06-02 17:07

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:

> Så det jeg skal have fat i er:
> - 400+ MHz

Det gør nok ikke noget at komme op omkring de 700 MHz, hvis den også
skal stå distancen i nogle år. (Har selv en 500MHz powerbook og en 400
MHz iMac og de begynder så småt ikke at opfylde de mest optimale
hardware specs til den kommende OS X opdatering... dog mest pga. deres
forældede grafikkort.)

> - AGP grafikkort (det troede jeg egentlig alle G3+ havde)

De første G3 modeller som blevet leveret i de helt gamle beige kasse
havde vist ikke AGP - eller husker jeg forkert. Under alle
omstændigheder så har de alt for få MHz på chippen.

> - En USB printer, der understøttes af OS X, eller leveres med drivere.

Det må gerne være PostScript hvis der er penge til det.

> Tager jeg helt fejl, når jeg antager, at G4 er en nyere generation end G3,
> og derfor må antages at være bedre/hurtigere når jeg skal ud og købe?

G4 processoren har en udvidet arkitektur indeholdende en såkaldt Altivec
enhed (kan sammenlignes lidt med MMX i Intel chippen.) OS X og andre
grafiktunge/beregningstunge apps. kan gøre brug af denne udvidet chip,
og derfor er en G4 bedre egnet til OS X. (Men i princippet er det en
udvidet G3 og yder under mange omstændigheder ikke mere.)

> Macs med G3 processorer (eller derover) bruger 133MHz SD RAM, korrekt?

Alle G3 Macs har kun en 100MHz bus, men de kan jo også sagtens fodres
med billig 133MHz RAM.

Martin

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-06-02 17:26

Jakob Kusk <Ask@me.dude> wrote:
> [...]
> Mac-vognen - for hvis jeg ikke kan finde ud af andet, så kan jeg da tage fat

Apple har i øvrigt en hel ny sektion på deres webside, som er specielt
tilrettelagt for "omvendte":

<http://www.apple.com/switch/>

Velkommen i æbletræet.

/Preben

Fra : Jakob Kusk

Dato : 12-06-02 19:08

> Apple har i øvrigt en hel ny sektion på deres webside, som er specielt
> tilrettelagt for "omvendte":
Yup, jeg har set den.

Min personlige holdning er dog, at jeg ligger langt uden for målgruppen. Jeg
køber ikke computer for at høre musik eller lave videofilm, jeg køber
computer for at lære noget og pille/rode/rage i systemet. Mine forventninger
til stabilitet er ikke stort større end til Windows - i hvert fald ikke med
min pilletrang. Det er selvfølgelig tiltalende, at jeg kan få en "stabil"
platform at maile til familien fra, eller høre musik på, men det kan min
400MHz Pentium2 Linux"server" også, og den går kun ned når jeg vil. Hvis jeg
skal bedømme Mac'ens stabilitet ud fra indlægene her i gruppen har Apple
også sine problemer at slås med.

Det, der _virkelig_ frister i en mac er BSD-kernen, der ligger under OS X.
Hvis det ikke var for den ville jeg lykkeligt ignorere Apple, og fortsætte
som hidtil, men alene tanken om, at alle GPL programmer kan afvikles i OS X
hvis bare jeg vil rekompliere kildekoden frister mig lige så meget som at
stå med næsen trykket flad mod Jaguarforhandlerens rude og beundre en bil,
der bare er SÅ meget flottere end den jeg har. Måske er det bare
fornemmelsen af, at græsset er grønnere på den anden side af hegnet, men det
finder jeg ikke ud af før jeg kravler derover og smager på det.

Jeg ved, at jeg med dette indlæg sikker har lagt rigeligt i ovnen til at
varme godt op under de Mac/Linux /Windows/Whatever fanatikerne, der plejer
at vrimle frem med høtyve og fakler mens de skriger "Død over kætteren!".
Tag det ikke ilde op. Jeg vil bare ikke bekende mig til nogen guddommelighed
før jeg har fundet ud af om andre har lige så meget, eller måske mere, at
byde på.

mvh
Jakob Kusk