Overdragelse af hus
Fra : Champdk

Dato : 12-06-02 12:13

Hej
Jeg tænkte på, hvis man vil give et hus væk til et familiemedlem, skal
familiemedlemmet så betale en form for afgift, og i så fald hvilken og hvor
meget?

--
Med Venlig Hilsen
Champdk

Fra : P. Nymann

Dato : 12-06-02 15:10

Det er vel forskudsarv. Og må vist være på min. 90.000,- om året. Så du skal
afdrage en "del" hvert år kun.
Hvilket familie medlem er det?
Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-06-02 15:53

On Wed, 12 Jun 2002 16:10:03 +0200, "P. Nymann"
<esk701_tef@REMOVETHIShotmail.com> wrote:

>Det er vel forskudsarv. Og må vist være på min. 90.000,- om året. Så du skal
>afdrage en "del" hvert år kun.

Det er ikke arv medmindre det konstrueres som dette. Grænsen du tænker
på er nok MAX.-grænsen for afgiftsfri gaver. Den grænse er i 2002 på
kr. 48.200.

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-06-02 15:52

On Wed, 12 Jun 2002 13:12:40 +0200, "Champdk"
<Champdk@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg tænkte på, hvis man vil give et hus væk til et familiemedlem, skal
>familiemedlemmet så betale en form for afgift, og i så fald hvilken og hvor
>meget?

Udgangspunktet vil være, at der skal betales gaveafgift af husets
værdi (hvilket normalt vil være den offentlige ejendomsvurdering,
medmindre der er holdepunkter for andet).

Gaveafgiften er enten 15% eller 36,25% afhængig af hvordan
gavemodtageren er beslægtet med gavegiveren.

Fast ejendom kan dog sælges til 15% under den offentlige vurdering,
uden at disse 15% anses som gave. (De 15% har ikke noget med
gaveafgiftssatsen at gøre!)

Imidlertid kan der - for nogle persongrupper - konstrueres løsninger,
der minimerer gaveafgiften. Det indebærer bl.a. et (evt. rentefrit)
familielån og de skattefri gaver, der kan gives til bl.a. børn.

--
Jakob Paikin

Fra : Champdk

Dato : 12-06-02 15:56

Tak for det

--
Med Venlig Hilsen
Sune Schrøder Jensen

E-Mail: Champdk@mail1.stofanet.dk
Tlf.: 75 54 25 26 eller
51947552

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-06-02 16:53

On Wed, 12 Jun 2002 16:56:23 +0200, "Champdk"
<Champdk@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Tak for det

Jeg vil i øvrigt anbefale, at de relevante parter søger professionel
rådgivning hos en advokat eller eventuelt revisor, inden der foretages
noget som helst.

Dels skal der - for at sikre den optimale løsning - udfærdiges de
rigtige dokumenter på den rigitge måde. Dels kan der være
skattemæssige forhold, der gør en ellers tiltalende løsning
uhensigtsmæssig.

--
Jakob Paikin