Hvordan går det chilierne?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-06-02 11:42

Hej Ng,

Nu begynder der så småt at ske noget i vores drivhus. Chiliplanter med
*masser* af blomster, dog ingen frugter endnu.
Hvad med jer andre? Hvor vidt er jeres chiliplanter?
Vi glæder os for tiden over en af vore "gamle" planter fra sidste år. Den
står i køkkenvinduet med seks frugter der er på vej til at få farve. Jeg
kan derfor varmt anbefale at man gemmer en plante eller to vinteren over.
Hvis nogle af jeg for første gang, skulle være så heldige at have erhvervet
en Habanero (Scotsh Bonnet), kan i på dk.binaer se, hvad i kan glæde jer
til. (Har lige fundet et billede fra sidste års høst frem, uhmmm)

Mvh.

Renate

Fra : Bakke

Dato : 12-06-02 17:32

> Hvad med jer andre? Hvor vidt er jeres chiliplanter?

Jeg har desværre fået klokket rundt i hvilke frø der var hvad, men jeg har
da i hvert fald mange store grønne, kuglerunde frugter. Det er formentlig
cayenne, men også min habanero er godt i vej.
Desuden har jeg nu høstfærdige eksemplarer af nogle meget tynde og lange
frugter, som jeg desværre ikke kan identificere. Men chili er det godt nok !

Mvh

Bo

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-06-02 18:12

"Bakke" <spamfree@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har desværre fået klokket rundt i hvilke frø der var hvad, men jeg har
> da i hvert fald mange store grønne, kuglerunde frugter. Det er formentlig
> cayenne,

Jamen cayenne er da ikke kuglerunde. De bliver da lange. Er du sikke på, at
du ikke har forbyttet dem med noget andet?

> men også min habanero er godt i vej.
> Desuden har jeg nu høstfærdige eksemplarer af nogle meget tynde og lange
> frugter, som jeg desværre ikke kan identificere. Men chili er det godt nok
!

Mon ikke det er en paprika af en eller andenslags?

> Mvh
>
> Bo

Står dine planter direkte i jorden eller i kasser? Jeg er ret sikker på, at
vi endnu ikke har frugt, fordi vores står i jorden og derfor indtil nu har
haft lidt "kolde fødder".

Mvh.

Renate

Fra : Bakke

Dato : 12-06-02 18:30

> Jamen cayenne er da ikke kuglerunde. De bliver da lange. Er du sikke på,
at
> du ikke har forbyttet dem med noget andet?

Altså nej, det er jeg ikke sikker på. Men det skrev jeg også.

Tidligere har jeg kun dyrket Jalapenño og Habanero, og da var det let at se
forskel. Men jeg blev bidt af det og skaffede flere forskellige frø - bl. a.
fik jeg nogle fra en venlig person her i gruppen - men som sagt gik der ged
i logistikken. Og det er min egen fejl, for jeg skrev på de små potter med
en speedmarker, som falmede 100% i solen, så jeg ikke kunne læse hvad der
var i !

Så nu må jeg sådan set bare vente og se hvad der kommer ud af det. Men under
alle omstændigheder er det jo gode sager, selv om man måske ikke kender
deres navn.

> !
>
> Mon ikke det er en paprika af en eller andenslags?

Jo, det er det måske, men jeg ved det ikke. Jeg kender godt forskellige
billedtavler på nettet, som kan hjælpe med at identificere dem, men det må
jo vente til de er nogenlunde udvoksede.

> [...]
at
> vi endnu ikke har frugt, fordi vores står i jorden og derfor indtil nu har

Mine planter står i "den bare jord" i drivhuset, men der er godt nok kælet
for dem med al den overskudsvarme, jeg har kunnet finde. Bl. a. løber det
varme skyllevand fra vaske- og opvaskemaskine gennem en jordslange i
drivhuset. ( Jeg er en uforbedrelig amatørfusker ).

Termometret siger, at jordtemperaturen i ca. 15 cm. dybde er 22 grader C. Og
det har den været ret længe - faktisk tror jeg, at jeg må afbryde den ekstra
varmetilførsel, for selv om jeg allerede har høstet 30 fuldmodne agurker og
har røde tomater kan det vist også blive for meget af det "gode".

Mvh

Bo

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 06:59

Wed, 12 Jun 2002 19:30:14 +0200, berigede "Bakke" <spamfree@nospam.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>fik jeg nogle fra en venlig person her i gruppen - men som sagt gik der ged

Chili-logistik, den var ny )

Kuglerunde, hmmmm, et hurtigt gæt: Orange Habanero eller CRH -
Habanero'en bliver så vidt jeg husker, lidt mere "knudret" end CRH.

/Mark
- som lige har fundet ud af, at han nok får drivhus inden for de næste
14 dage )

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 07:30

On Thu, 13 Jun 2002 07:58:57 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>- som lige har fundet ud af, at han nok får drivhus inden for de næste
>14 dage )

Tillykke med det. Hvor stort?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 07:39

Thu, 13 Jun 2002 08:29:56 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tillykke med det.

Tak

> Hvor stort?

Absolut ingen anelse - men det skulle angiveligt, være større end
"normalt"

Der skal vist skiftes nogle glas i det og så skal top-"bjælken" en lille
tur i en opretterbænk, men det løser sig nok med lidt håndkraft )

Ovenstående er acceptabelt, når man tager prisen i betragtning -
inklusive transport, løber det vel op i et par flasker god rødvin )

Nu skal jeg bare finde ud af, hvordan man sikrer et sådan drivhus, så
det ikke flyver væk, næste gang Danmark rammes af storm .........

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 09:11

On Thu, 13 Jun 2002 08:38:36 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Absolut ingen anelse - men det skulle angiveligt, være større end
>"normalt"

Det lyder jo fint.

> [...]
>
>Ovenstående er acceptabelt, når man tager prisen i betragtning -
>inklusive transport, løber det vel op i et par flasker god rødvin )

Hmm... det eneste jeg ved om 'god rødvin' er fra nogle historier i
medierne fra Farum.... ikke noget jeg vil kalde billigt

>Nu skal jeg bare finde ud af, hvordan man sikrer et sådan drivhus, så
>det ikke flyver væk, næste gang Danmark rammes af storm .........

Bygger det af træ og sætter glasset fast med kit.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 10:26

Thu, 13 Jun 2002 10:10:33 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hmm... det eneste jeg ved om 'god rødvin' er fra nogle historier i
>medierne fra Farum.... ikke noget jeg vil kalde billigt

Ja, ok, jeg tænkte nu mere i et par 100-kroners flasker

>Bygger det af træ og sætter glasset fast med kit.

Bygger soklen af træ?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 10:52

On Thu, 13 Jun 2002 11:26:04 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Bygger soklen af træ?

Næh, drivhuset. Med muret sokkel.
Vores holdt da fint til stormen dengang. Alu-huset på sokkel af sten/træ
holdt ikke, som det ses på min hjemmeside.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 11:09

Thu, 13 Jun 2002 11:51:33 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Næh, drivhuset. Med muret sokkel.

Hmmm, ville det ikke være en liiiiiiiille anelse dobbeltarbejde, at
bygge et drivhus i træ, når jeg nu får et i alu foræret?!

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 11:45

On Thu, 13 Jun 2002 12:09:20 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Hmmm, ville det ikke være en liiiiiiiille anelse dobbeltarbejde, at
>bygge et drivhus i træ, når jeg nu får et i alu foræret?!

Joda, jeg siger også bare at et trædrivhus holder til stormvejr

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-06-02 18:20

> [...]
> frugter, som jeg desværre ikke kan identificere. Men chili er det godt nok !

Normalt er det cayenne der er lange og tynde.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Bakke

Dato : 12-06-02 18:34

> Normalt er det cayenne der er lange og tynde.

Jeg er sikker på, at du har ret.

Men så har jeg altså cayenne - hvilket jeg ikke vidste før.

Med venlig chilihilsen

Bo K

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 12-06-02 19:50

Hej Renate

Også her hos mig er chilliplanterne i fremdrift, jeg har 14 planter i mit
drivhus fordelt på Habanero, Cayenne og Long Slime.

Hver dag er det en fryd at gå i drivhuset og se hvordan alle kulturene
kommer frem. I weekenden fik vi de første agurker.

Men tomaterne, ferskentræerne, majsplanterne og vindrueplanterne udvikler
sig også godt, og skal nok begynde at modnes om halvanden måneds tid.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d0725e6$0$80406$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 07:33

Wed, 12 Jun 2002 12:42:01 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad med jer andre? Hvor vidt er jeres chiliplanter?

Det er sørgeligt, at skulle erkende - men det går rigtig rigtig dårligt!

Overarbejde, barn samt større omlægninger i hus og have har gjort, at
jeg desværre ikke har fået puslet om mine planter, som jeg plejer at
gøre. Det er blevet ompottet for sent og for sjældent, så de er ikke
nået særligt langt endnu *øv*

Jeg har valgt, at taget konsekvensen af mine fejl og er begyndt, at
betale dagbøder til mig selv - puha, jeg er en hård mand at forhandle
med )

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 13-06-02 15:43

M@rk skrev:

> Det er sørgeligt, at skulle erkende - men det går rigtig rigtig dårligt!

Hej Mark,

Fik du planter af CRH-frøene? De CRH-frø jeg fik af dig ville ikke spire...
Men jeg er jo lidt nysgerrig om det er helt generelt eller om det måske
skyldtes "en form for hårdhændet behandling" under forsendelsen,
CRH er specielt sarte eller whatever?
Var det frø af egen høst? Var frugterne grønne eller røde?
Opfat det nu ikke som hverken kritik eller brok Jeg er blot nysgerrig,
for alt andet jeg såede (og det var ikke noget helt lille udvalg) kom fint
op.
Men ingen CRH og kun ca. halvdelen af Bird's Eye.

> [...]
> jeg desværre ikke har fået puslet om mine planter, som jeg plejer at
> gøre. Det er blevet ompottet for sent og for sjældent, så de er ikke

Det var trist. Vejret har ellers været med os

....I/O...

Fra : M@rk

Dato : 14-06-02 05:52

Thu, 13 Jun 2002 16:42:56 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonasjacobsen@c.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Fik du planter af CRH-frøene? De CRH-frø jeg fik af dig ville ikke spire...

Nej - jeg har samme oplevelse

>Men jeg er jo lidt nysgerrig om det er helt generelt eller om det måske
>skyldtes "en form for hårdhændet behandling" under forsendelsen,
>CRH er specielt sarte eller whatever?

Jeg sidder med en følelse af, at det måske kan være "manipulerede" frø -
jeg ved ikke, om man teknisk kan gøre dette, men de købte frø jeg såede
sidste og forrige sæson, de havde travlt med at komme op

>Var det frø af egen høst? Var frugterne grønne eller røde?

Ja - farven på frugterne var dyb-orange!

>Opfat det nu ikke som hverken kritik eller brok Jeg er blot nysgerrig,
>for alt andet jeg såede (og det var ikke noget helt lille udvalg) kom fint
>op.

Jeg prøver, at lade være - men jeg har det sg* lidt dårligt med, at du
ikke har haft succes med det jeg sendte dig .......... det ærger mig en
del.

Uagtet ovenstående, så prøver jeg igen i næste sæson - jeg når det
simpelthen ikke i år ....................

>Men ingen CRH og kun ca. halvdelen af Bird's Eye.

Bird Eye har jeg ikke haft nogen problemer med ............... ej heller
med Orange Habanero

>Det var trist. Vejret har ellers været med os

Det er præcis vejret der har gjort, at jeg havde andre projekter

/Mark