OT: Hjælp en Mac-ven! :-)
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-02-01 21:52

Hejsa,

Jeg ved godt, at dette er frygteligt OT, men der sidder en del kloge
hoveder i denne gruppe, som måske kan hjælpe mig. Hvis der er nogen PC-
eller elektronik-eksperter her, så må I meget gerne hjælpe!

Her kommer historien:

Jeg har en PC'er stående med et motherboard fra "Spacewalker" af mærket
Hollo Shuttle (tror jeg nok). BIOS'en var fra 1998 og den ville ikke
genkende en nyindkøbt 45GB IBM harddisk, så jeg ville opgradere BIOS'en.

Det lykkede mig at finde ud af hvilken model bundkort det var og
fabrikanten havde faktisk 2 BIOS-updates liggende: en der hed "1.1, 2.0"
og en "3.1". Der var et år forskel på de to, så det var jo fristende at
tage den nye.

Efter download og gennemlæsning af instruktionerne, bootede jeg fra en
diskette og flashede BIOS'en med Award Flash-programmet. Der var ingen
fejlmeddelelser, men efter reset virker maskinen ikke! Der er sort skærm
og ikke en lyd fra maskinen...

Er der noget at gøre?!? "Heldigvis" tog vi en backup af den gamle BIOS,
inden flashingen, men for at lægge den gamle tilbage, kræver det jo
lissom at maskinen kan starte.

Er det muligt at hive BIOS-chippen over i en EEPROM-brænder (hedder det
det?) og lægge den gamle BIOS tilbage? Hvis ja, hvor kan man få gjort
det (er der nogen der vil tjene en hund eller to? . Og ja,
AWARD-chippen sidder i en sokkel!

Igen, undskyld for dette OT-indlæg, men jeg er virkelig i klemme her!

--
René

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-02-01 13:28

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> det?) og lægge den gamle BIOS tilbage? Hvis ja, hvor kan man få gjort
> det (er der nogen der vil tjene en hund eller to? . Og ja,

Da CIH-virussen huserede på Wintel var der mange, som kom i din
situation. Blandt mange andre grimmme ting slettede den nemlig BIOS. (Nu
venter vi bare på, at der kommer en tilsvarende virus til Mac, som
sletter Open Firmware...)

På enkelte bundkort sidder der en 'nød-knap' i form af en dip-switch,
som kan bruges til at få gang i maskinen i netop den situation. Der må
jo så være en ekstra 'mini-BIOS' kun til det formål. Det er mest lidt
dyrere bundkort, så det gælder næppe i dit tilfælde.

Det er en mulighed at finde én med en EEPROM-brænder, som du selv
nævner. Der er også lykkedes, at boote en PC med en sund BIOS med
chippen siddende 'løst' i, derefter at udskifte chippen mens PC'en
stadig var tændt, og så flashe den anden chip. Jeg ved ikke, om det kan
anbefales...

> Igen, undskyld for dette OT-indlæg, men jeg er virkelig i klemme her!

Ja, det er virkeligt off topic i dk.edb.mac! Jeg vil nu ikke brokke mig,
men som en hjælp FUT'ter jeg dig over i dk.edb.hardware.bundkort. Der
findes nogle 'bundkort-hajer', som elsker denne type udfordringer. Der
finder du sikkert også én med en EEPROM-brænder.

Held og lykke!

XFUT: dk.edb.hardware.bundkort

--
Thorkil Olesen,