Problemer med bier
Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-06-02 09:38

Hej

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge, men jeg prøver:

Vi er ved at bygge et nyt hus og har nu konstateret, at der er flyttet en
flok bier ind før os.

De er kravlet ind i nogle huller under spærene (bagmuren er en smule højere
end facaden). Vi har efterfølgende skummet disse huller, men bierne synes at
finde vej ind alligevel - måske ved at kravle over vindbrættet og ned gennem
isoleringen. Vi har endnu ikke opsat stern og underbeklædning, men da der
skal være udluftning i disse, vil det jo alligevel ikke stoppe bierne.

Er der nogen i gruppen, der har et godt råd til, hvordan vi slipper af med
dem inden det kommer til at summe alt for voldsomt på loftet - og
isoleringen bliver ødelagt. Det kan også være, at de er kravlet ned i
hulmuren, men der kan der ikke være meget plads, da der jo selvfølgeligt er
godt isoleret.

Vi vil meget nødigt til at løfte alt for meget i isoleringen, dels fordi man
kunne frygte et forsvar af bo-stedet fra bierne side, dels fordi vi ikke
præcist ved, hvor bierne bor (evt. flere steder). De kan jo nærmest kravle
frit rundt mellem forskallingen og gipsloftet.

Hvad gør vi??

ThJ

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-06-02 10:59

> [...]
> præcist ved, hvor bierne bor (evt. flere steder). De kan jo nærmest kravle
> frit rundt mellem forskallingen og gipsloftet.

Jeg havde det samme problem da jeg flyttede ind i mit hus. Jeg ringede til
flere skadedyrsbekæmpere og de sagde alle som en at de ikke kunne sprøjte
mod bierne eftersom de ikke kunne komme til boet. Men de anbefalede at jeg
fandt biernes "flyvebrædt" (deres "landingsbane") og lagde noget giftigt
pulver på denne. Bierne ville så få det på sig når de lettede og landede og
derved bære det ind i boet.
Hvad det pulver hed var der ingen der ville fortælle mig, og hvis jeg ville
have det gjort måtte jeg betale for at de kom og gjorde det. Det var nu ikke
specielt dyrt fra 600,- til 2500,- (den sidste manglede vist realitetssans
*GGG*)
Jeg valgte dog istedet at vente til det blev vinter og det løste mit problem
da der blev så koldt der hvor deres bo var at de døde alle sammen.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-06-02 13:09

> [...]
>
> Thomas
> This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Jeg har læst på den website som Dorte R.M. Hansen nævner i et andet indlæg
herunder, at Malathion pudder skulle lige være sagen. Det kan købes hos
Matas for den beskedne sum af 119 kr. - så det prøver vi lige.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 12-06-02 11:06

On Wed, 12 Jun 2002 10:37:31 +0200, "Thomas Jensen" <thj@shortsea.dk>
wrote:

>Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge, men jeg prøver:
>
>Vi er ved at bygge et nyt hus og har nu konstateret, at der er flyttet en
>flok bier ind før os.

Måske kan der hentes hjælp her: http://www.biavl.dk/

Blot en ide.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-02 22:50

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en

> Måske kan der hentes hjælp her: http://www.biavl.dk/
>
> Blot en ide.
>
> Hjerteligst
> Dorte

Mon ikke det er hvepse? Op på loftet og find boet. En slat benzin i en
beholder/pose føres (tæt) op om boet, og de dør straks de kommer ud.
Fluespray der holdes med vedvarende tryk op i hullet er også OK, men man
skal nok have en god handske på. Begge operationer skal foretages efter
solnedgang.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-06-02 13:06

> [...]
> Fluespray der holdes med vedvarende tryk op i hullet er også OK, men man
> skal nok have en god handske på. Begge operationer skal foretages efter

Nej det er godt nok bier.

Jeg er ikke tilhænger af at skulle op og finde boet. Det kan jo være hvor
som helst under 350 mm rockwool på et areal på ca. 160 m2. Jeg er sikker på
at de nok skal nå at stikke mange gange inden vi får en pose omkring boet.

Desuden er jeg bange for, at der godt kan være flere boer, da de
tilsyneladende flyver ind flere forskellige stedder rundt om huset. Vi må
nok ty til giftmetoden som nævnt andetsteds i tråden.

Mvh.

ThJ