OS X mystik
Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 12-06-02 09:37

Jeg har installeret Mac OS 10.1 på en G3/266 tower. Installeringen er
lavet på en 40 GB ATA, hvor jeg har lavet en 8 GB partitionering, som
Apple foreskriver. Efter installering har jeg kørt alle 5-6 software
opdateringer + installeret iPhoto og andet OS X software. Af jeg ved
ikke hvilken årsag begynder maskinen pludseligt at have problemer med at
starte. Jeg får beskeden "can't open" en masse gange på skærmen. Jeg har
oplevet det samme med en anden tilsvarende maskine, så jeg har
udelukket, at det er maskinen, der ikke er OK.

--
M.v.h. Olav Nørgaard
http://www.avalonia.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-06-02 10:17

[6000] Olav Nørgaard <olav@avalonia.dk> wrote:

> [...]
> oplevet det samme med en anden tilsvarende maskine, så jeg har
> udelukket, at det er maskinen, der ikke er OK.

Hvor meget RAM er der i den fætter ?

Har du nogen kort siddende i PCI slot'sne ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 12-06-02 10:25

Der er 192 MB RAM og alle øvrige enheder og kort er pillet fra.

Fra : Michael Holm

Dato : 12-06-02 12:06

[6000] Olav Nørgaard <olav@avalonia.dk> wrote:

> Der er 192 MB RAM og alle øvrige enheder og kort er pillet fra.

har du installeret alt OS X tingene på den lille 8 gb partition ?
måske ved nogle af de kloge herinde om det ikke kan give problemer, hvis
den partition er helt fyldt op...?

jeg har delt min disk op i 3 parti. men den første med OSX på er ca. 20
gb hvoraf små 9 gb er brugt...

Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove
http://ki-aikido.homepage.dk
Hvad er Versioninitis ?

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 12-06-02 12:15

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> [...]

MAC OSX kan ikke installeres på større disk end 8 GB på en grå G3. Hvis
disken er større, er det simpelthen ikke muligt at vælge den under
installeringen. Men det er jo også kun systemet, der behøver at ligge på
den partitionering.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 13:07

In article <1fdo1y3.23nspk5nbxclN%olav@avalonia.dk>,
olav@avalonia.dk ([6000] Olav Nørgaard) wrote:

> Men det er jo også kun systemet, der behøver at ligge på
> den partitionering.

reelt er det kun mach kernen der skal ligge inde for de første 8GB.

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-02 21:55

> [...]

> partition er helt fyldt op...?
>
> jeg har delt min disk op i 3 parti. men den første med OSX på er ca. 20

"Lille" 8 GB partition?(!) Hele min harddisk er på 4 GB, og der er
stadig 1,25 GB ledig. Jeg har OS X med iPhoto, iTunes og hele svineriet.
3 browsere, 2 e-mailprogrammer, 2 news-programmer, AppleWorks, back-up,
anti-virus, you name it. Desuden er det meste af min gamle Mac OS 9
installation med tilhørende programmer intakt. Hvis ikke man sidder og
redigerer timelange familiefilm på digital video, behøver man altså ikke
tocifrede mængder gigabytes.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-06-02 22:32

In article <1fdorsn.1f5yvpp19145cN%muenster@mac.com>,
muenster@mac.com (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> installation med tilhørende programmer intakt. Hvis ikke man sidder og
> redigerer timelange familiefilm på digital video, behøver man altså ikke

MP3 og DivX, my friend

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 13:06

In article <1fdntox.1d2gc8zi9sbhyN%olav@avalonia.dk>,
> [...]

> oplevet det samme med en anden tilsvarende maskine, så jeg har
> udelukket, at det er maskinen, der ikke er OK.

Hvor er det der skrives "can't open"?

NB. 8GB partitionen ligger forhåbenlig på de først 8GB af den fysiske
disk???

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 12-06-02 13:21

> Hvor er det der skrives "can't open"?

Øverst på skærmen i en linje over skærmen, og derefter fortsættes på
næste linje

> NB. 8GB partitionen ligger forhåbenlig på de først 8GB af den fysiske
> disk???

Ja
--
M.v.h. Olav Nørgaard
http://www.avalonia.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 14:59

In article <1fdo4tz.10o9s4c1l2icraN%olav@avalonia.dk>,

> Øverst på skærmen i en linje over skærmen, og derefter fortsættes på
> næste linje

Det kan jeg godt regne ud, men /hvor/:

"i OpenFirmware"?
"Under boot sekvensen af mac OS X"?
eller senere...?

dernæst /hvad/ står der helt præcist?

Hvis det er under bootsekvensen skal du prøve at boote i "verbose mode"
og fortælle hvor langt mac OS X når (frem med penen!) Du booter i
verbose mode ved at holde æble+V nede under opstart.

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 12-06-02 15:43

> [...]
> og fortælle hvor langt mac OS X når (frem med penen!) Du booter i
> verbose mode ved at holde æble+V nede under opstart.

i OpenFirmware kommer flg tekst

"can't open: can't open: can't open: can't open: can't open: can't
open: can't open: can't open:" osv.

Efter set stykke tid opgiver den med en´t blinkende disksymbol

--
M.v.h. Olav Nørgaard
http://www.avalonia.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-06-02 16:50

> [...]

> open: can't open: can't open:" osv.
>
> Efter set stykke tid opgiver den med en´t blinkende disksymbol

Du kan muligvis have diskfejl eller ged i OF. OF kan resettes ved at
resette P-ram. Prøv at starte op med en Mac OS X systemcd og kør Disk
First Aid.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 12-06-02 22:10

> Du kan muligvis have diskfejl eller ged i OF. OF kan resettes ved at
> resette P-ram. Prøv at starte op med en Mac OS X systemcd og kør Disk
> First Aid.

Jeg har prøvet alt - jeg tror, jeg har slettet P-RAM 27 gange i dag,
hevet batteriet ud og sat et nyt i, og måske var det også defekt, så jeg
prøvede et nyt mere. Men ak nej den vil ikke. Nå, men så ud med disken
og starte maskinen uden disk, slukke igen og i med disken. Det hjalp
heller ikke. Så måske Drive 10 kan klare ærterne. Ups, den kan ikke
under nogen omstændigheder finde partitioneringen. Åh nej - om igen

Så nu er jeg igen igang med installering + opdatering, opdatering og
atter opdatering. Nå ja, natten er jo lang.....

--
M.v.h. Olav Nørgaard
http://www.avalonia.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-06-02 22:51

In article <1fdot6m.kt1u79xjhkxuN%olav@avalonia.dk>,
olav@avalonia.dk ([6000] Olav Nørgaard) wrote:

> Jeg har prøvet alt - jeg tror, jeg har slettet P-RAM 27 gange i dag,

Hvis det er OF der er ged i, så er det NVRAM der skal slettes. Det gøres
på samme måde som ved at resette PRAM, bortset fra at det *skal* være
ved en koldstart.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-02 23:07

In article <newsspam4-954DAD.23510512062002@sunsite.dk>,

> Hvis det er OF der er ged i, så er det NVRAM der skal slettes. Det gøres
> på samme måde som ved at resette PRAM, bortset fra at det *skal* være
> ved en koldstart.

og skal gøres fire gange

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 19-06-02 13:53

> og skal gøres fire gange

Efter mange forsøg har jeg nu konstateret, hvor problemet er. Jeg har
installeret OS X på en G3/266 tower med en 17" AppleVision 750 Display
her i huset. Når så alt var OK, afleverede jeg maskinen til ejeren som
satte en Apple Multiple Scan 14 Display på. Når maskinen så startede og
opdagede, at der var en anden skærm, resulterede det i at man ikke
længere kunne se den HD partitionering, hvor OS X lå. Det hjalp ikke at
zappe P-RAM, køre Drive 10 eller sætte 17" skærmen på igen. Apples
formaterings software kunne heller ikke se disken. Der var ikke andet at
gøre end at installere om igen.
Nå, men nu er skærmen sendt på pension, og maskinen kører fint med OS X
og en 17" skærm. Det tog lige nogle dage, men pyt så blev man jo det
klogere....... (Møgskærm!)
--
M.v.h. Olav Nørgaard
http://www.avalonia.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-06-02 17:32

In article <1fdobc4.9bdr5ibc2ro8N%olav@avalonia.dk>,
olav@avalonia.dk ([6000] Olav Nørgaard) wrote:

> i OpenFirmware kommer flg tekst
>
> "can't open: can't open: can't open: can't open: can't open: can't
> open: can't open: can't open:" osv.

Det er samme opførsel du får fra en grå G3, der har haft OS X
installeret, men ikke har det mere.

> Efter set stykke tid opgiver den med en´t blinkende disksymbol

Af en eller anden grund opfattes din HD ikke længere som en gyldig
systemdisk. Start op på en CD og se om du kan finde ud af hvad der er
galt, ellers geninstaller OS X oveni din gamle installaation.

Fra : [6000] Olav Nørgaard

Dato : 12-06-02 21:51

> [...]
> systemdisk. Start op på en CD og se om du kan finde ud af hvad der er
> galt, ellers geninstaller OS X oveni din gamle installaation.

Ja, det er også blevet min konklusion, og jeg er godt igang med

Fra : Morten

Dato : 13-06-02 12:48

olav@avalonia.dk (=?ISO-8859-1?Q?=5B6000=5D_Olav_N=F8rgaard?=) wrote in message news:<1fdntox.1d2gc8zi9sbhyN%olav@avalonia.dk>...
> [...]
> oplevet det samme med en anden tilsvarende maskine, så jeg har
> udelukket, at det er maskinen, der ikke er OK.

Jeg har haft fuldstændig samme problem med en G3/266 (dog desktop).
Efter at have kæmpet med den hele natten opdagede jeg at det var fordi
lydkortet havde sat sig lidt løs under transport.... da jeg havde sat
det helt i, var der ingen problemer

- Morten