Q: Valg af træ til udendørs trappe
Fra : Klaus Rytved

Dato : 10-02-01 21:04

Hej,
Er der nogen der kan give mig et godt råd mht. til valg af træ. Jeg
har en udendørs trappe af trykimprægneret træ som er malet og den ser
hæslig ud. Jeg vil derfor udskifte en stor del af trappen. Min
farvehandler siger at der ikke findes malinger der er slidstærke nok
til udendørstrapper så vi vil lave det i noget andet træ end
almindeligt trykimprægneret. Hvad for noget træ er velegnet til en
trappe ? Hvilken overfladebehandling kan man give den pågældende
træsort og hvor kostbart er det i forhold til trykimprægneret træ ?

Bedste hilsener,
Klaus
Klaus Rytved
http://home2.inet.tele.dk/krytved/

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 12-02-01 18:37

Klaus Rytved wrote:

> [...]
> har en udendørs trappe af trykimprægneret træ som er malet og den ser
> hæslig ud. Jeg vil derfor udskifte en stor del af trappen. Min

Der findes mange træsorter, som skulle kunne klare opgaven. Een mulighed
er Ipe, som i hvertfald Trip Trap forhandler til terrasser til ca 400,-
pr m2 i ca 2 cm tykkelse. Se evt. http://www.advantagelumber.com/ for
mere info. Det er meget hårdt og slidstærkt og modstår råd og svamp. Det
kan behandles med linolie el.lign.
Der er muligvis også danske/nordiske træsorter du kan bruge, men de
kommer nok ikke på højde med Ipe, hvad angår slidstyrke, styrke og
holdbarhed.

--Johan

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 13-02-01 07:27

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er muligvis også danske/nordiske træsorter du kan bruge, men de
> kommer nok ikke på højde med Ipe, hvad angår slidstyrke, styrke og

hvad med lærk kan efterhånden købes i mange byggemarkeder og koster ikke
meget mere end trykimprægneret fyr, det er i hvert tilfælde holdbart, men
jeg kender ikke slidstyrken... ellers er det ju muligt at bruge egetræ, men
det koster en del