/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ankerdebat fortsat.........
Fra : Lars Helboe


Dato : 11-06-02 21:31

Vi havde en ankerdebat her i vinters.

Ankring kan åbenbart få mange op af stolen - alle har en ide om hvordan
ankre skal se ud og om hvordan man ankrer.

Jeg valgte at holde lidt lav profil på et tidspunkt i debatten. Jeg var
kommet med et par påstande om ankre, som nødvendigvis måtte afprøves først.

Vi var i debatten dengang inde på at diskutere ankerets vægt.
Min påstand var, at vægten ikke har noget som helst med ankerets
virkningsgrad at gøre..Det er stadig min holdning!
Et dårligt anker vil kun blive bedre af, at få større vægt eller få en svær
ankerkæde - Hvis du ankrer med en papkasse vil den også blive bedre hvis du
lægger 10 kg. Jern i den!
Hvis du bruger et godt anker har vægten ingen betydning.

Det anker jeg ankrer med vejer 5,5 kg. Og kan sagtens holde en båd på 35
fod. I vinter ankrede jeg ved Gran Canaria med samme type anker - dog med en
vægt på 7,5 kg. til en 45 fods båd.

Ankerets vinkler og evne til at skære sig ned i havbunden er langt vigtigere
end vægten af ankeret.

Alt for få sejlere ankrer.
Prøv at se de overfyldte havne, men stort set ingen ankrer op uden for
havnen, og bliver dermed snydt for den fred og ro man kan finde uden for
havnene.

Hvorfor?
Det skyldes nok, at ankergrejet simpelt hen er for dårligt. Man tror ikke på
at ankeret holder hvis vinden vender om natten, og så er der selvfølgelig
frygten for at tabe et 15 kg paraplyanker på fordækket - eller over tæerne.

Problemet er nok også, at alt for mange sejlere ikke forstår at ankre!
Ankeret skal fires ned samtidig med at dybden måles. Når ankeret har nået
bunden fires kæde eller tov ud så det svarer til mindst 3 * dybde.
Hvis du ankrer på 8 meter vand skal kæden/tovet altså i alt være mindst 24
meter. (Dette gælder alle ankre).
Når kæden/tovet er strakt skal du bakke skibet. Dette glemmer mange sejlere,
men et anker, uanset type, skal bakkes fast.
Hvis man bare "kaster" anker og venter på at båden stopper kan man risikere
at det bare er en lille forhøjning på havbunden som stopper ankeret. Ankeret
skal bakkes ordentligt fast.

Man kan få de fleste ankre til at bide fast på et eller andet tidspunkt. Et
anker af plovtypen vil for eksempel fortsætte hen over en jævn sandbund
indtil det møder en forhøjning, skrænt eller en stor sten etc.
Man er så for alvor på spanden når vinden vender, så vil ankeret jo
fortsætte tilbage over den jævne bund - og forhåbentlig finde fæste inden du
hører lyden af glasfiber mod stenmolen!

Det anker jeg bruger, bakker jeg fast - og når vinden vender arbejder
ankeret sig frit, drejer rundt og graver sig ned igen inden for 1,5 meter.
Vis mig lige et anker som kan slå det!

Jeg vil vove den påstand, at hvis et anker er konstrueret rigtigt, så er
vægten fuldstændig ligegyldig.
Hvis jeg binder opdriftsmiddel i mit anker så det kun lige nøjagtigt kan
dale ned på havbunden, ja så vil det holde lige så godt!

Jeg vil med glæde lave en lille demonstration her i Fåborg!

Lars Helboe
www.uller-matic.dk




 
 
@ndersson (11-06-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 11-06-02 21:47




> Det anker jeg ankrer med vejer 5,5 kg. Og kan sagtens holde en båd på 35
> fod. I vinter ankrede jeg ved Gran Canaria med samme type anker - dog med
en
> vægt på 7,5 kg. til en 45 fods båd.

"> Jeg vil vove den påstand, at hvis et anker er konstrueret rigtigt, så er
> vægten fuldstændig ligegyldig.
> Hvis jeg binder opdriftsmiddel i mit anker så det kun lige nøjagtigt kan
> dale ned på havbunden, ja så vil det holde lige så godt!"

> Ankerets vinkler og evne til at skære sig ned i havbunden er langt
vigtigere
> end vægten af ankeret.
klip

Hvis vægten er ligegyldig, hvorfor bruger du så 7,5 kg ved Gran Canaria...
??






> Det anker jeg bruger, bakker jeg fast - og når vinden vender arbejder
> ankeret sig frit, drejer rundt og graver sig ned igen inden for 1,5 meter.
> Vis mig lige et anker som kan slå det!
klip
Hvorfor bakker du ankeret når det graver sig selv ned på kun 1,5 meter...??


Hilsen

Andy (2630)
skrivtilandy@12move.dk
En glad sejler fra Brøndby Havn
www.brondbyhavn.dk/




Lars Helboe (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Helboe


Dato : 11-06-02 22:14

Hej Andy

Vi brugte et anker på 7,5 kg på Gran Canaria fordi vi ankrede med en større
båd.

En større båd kræver større holdeflade - ikke nødvendigvis større vægt - men
nu vejer stål jo altså en gang det det vejer!!!
Vi kunne såmænd sagtens ha' ankret med et anker som var lettere, det er ikke
det som er afgørende.


Bemærkningen om at bakke et anker fast var nu mest tænkt som en generel
bemærkning.
Selvfølgelig bakker man sit anker fast, men når du ligger og sover sødt - og
vinden vender, ja så står du jo ikke op og bakker dit anker fast
igen........og det er her almindelige ankre adskiller sig fra de gode ankre!

Lars Helboe
www.uller-matic.dk




Torben Lund (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 11-06-02 23:15

Ankre på store skibe har primært funktion som et lod, idet kædens vægt
virker som fjeder. De små ankre monteret i en nylonline, mener jeg er
fundstændig værdiløse; udformningen er mindre betydningsfuld, - det
vigtigste er at du har en stålkæde på den første del efter ankeret.

Mvh,

Torben



Lars Helboe (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Lars Helboe


Dato : 12-06-02 22:44

Hej Torben, det er faktisk lidt sjovt det du skriver.

Du skriver at udformningen er mindre betydningsfuld, men at det er kæden som
er vigtig.

Det er forkert.

Så kan du jo lige så godt ankre med en papkasse eller en gulvspand - altså
hvis det alligevel er kæden som holder båden.

Kæden er rigtig god til at fjedre - og derved gøre ankring mere behagelig.
Udformningen af ankeret er bestemt ikke betydningsløs, men et dårligt anker
bliver bedre af, at få hægtet en hel del tung kæde i rumpen.

Hvis ankeret er udformet korrekt er kæden ikke afgørende, så kan man sagtens
ankre med tov.
For at slipppe for kæden kunne man jo så bruge nogle meter blytov i forhånd.
Det vil give den samme fjedrende virkning - og så er man fri for det tunge
arbejde med kæden.


Lars Helboe
www.uller-matic.dk



Ole Og Bodil Bang Mo~ (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Ole Og Bodil Bang Mo~


Dato : 12-06-02 06:58

Jeg tror du har ret i at et ankers vægt ikke er det afgørende - hvis ankret
altså har fat i bunden. For et par år siden havde en forhandler af et
moderne letvægtsanker lavet en prøvestand på en bådudstilling. Ankret var
monteret med tov og kæde efter alle kunstens regler og lå i en meget lang
kasse fyldt med sand. Publikum kunne så trække i ankertovet for og samtidig
se hvad ,der skete på "bunden". Efter mange forsøg tør jeg vove den påstand,
at startede man med et forsigtigt træk gravede ankret sig ned som det
skulle, og startede man med et ryk, smuttede det hen over bunden hver gang
uden nogensinde at få fat.
Det byder sig selv, at et anker af den type næppe er egnet som "nødbremse"
hvis man bruger det som hækanker i en havn.
Ole

"Lars Helboe" <loga@os.dk> skrev i en meddelelse
news:3d065d46$0$71619$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vi havde en ankerdebat her i vinters.
>
> Ankring kan åbenbart få mange op af stolen - alle har en ide om hvordan
> ankre skal se ud og om hvordan man ankrer.
>
> Jeg valgte at holde lidt lav profil på et tidspunkt i debatten. Jeg var
> kommet med et par påstande om ankre, som nødvendigvis måtte afprøves
først.
>
> Vi var i debatten dengang inde på at diskutere ankerets vægt.
> Min påstand var, at vægten ikke har noget som helst med ankerets
> virkningsgrad at gøre..Det er stadig min holdning!
> Et dårligt anker vil kun blive bedre af, at få større vægt eller få en
svær
> ankerkæde - Hvis du ankrer med en papkasse vil den også blive bedre hvis
du
> lægger 10 kg. Jern i den!
> Hvis du bruger et godt anker har vægten ingen betydning.
>
> Det anker jeg ankrer med vejer 5,5 kg. Og kan sagtens holde en båd på 35
> fod. I vinter ankrede jeg ved Gran Canaria med samme type anker - dog med
en
> vægt på 7,5 kg. til en 45 fods båd.
>
> Ankerets vinkler og evne til at skære sig ned i havbunden er langt
vigtigere
> end vægten af ankeret.
>
> Alt for få sejlere ankrer.
> Prøv at se de overfyldte havne, men stort set ingen ankrer op uden for
> havnen, og bliver dermed snydt for den fred og ro man kan finde uden for
> havnene.
>
> Hvorfor?
> Det skyldes nok, at ankergrejet simpelt hen er for dårligt. Man tror ikke

> at ankeret holder hvis vinden vender om natten, og så er der selvfølgelig
> frygten for at tabe et 15 kg paraplyanker på fordækket - eller over
tæerne.
>
> Problemet er nok også, at alt for mange sejlere ikke forstår at ankre!
> Ankeret skal fires ned samtidig med at dybden måles. Når ankeret har nået
> bunden fires kæde eller tov ud så det svarer til mindst 3 * dybde.
> Hvis du ankrer på 8 meter vand skal kæden/tovet altså i alt være mindst 24
> meter. (Dette gælder alle ankre).
> Når kæden/tovet er strakt skal du bakke skibet. Dette glemmer mange
sejlere,
> men et anker, uanset type, skal bakkes fast.
> Hvis man bare "kaster" anker og venter på at båden stopper kan man
risikere
> at det bare er en lille forhøjning på havbunden som stopper ankeret.
Ankeret
> skal bakkes ordentligt fast.
>
> Man kan få de fleste ankre til at bide fast på et eller andet tidspunkt.
Et
> anker af plovtypen vil for eksempel fortsætte hen over en jævn sandbund
> indtil det møder en forhøjning, skrænt eller en stor sten etc.
> Man er så for alvor på spanden når vinden vender, så vil ankeret jo
> fortsætte tilbage over den jævne bund - og forhåbentlig finde fæste inden
du
> hører lyden af glasfiber mod stenmolen!
>
> Det anker jeg bruger, bakker jeg fast - og når vinden vender arbejder
> ankeret sig frit, drejer rundt og graver sig ned igen inden for 1,5 meter.
> Vis mig lige et anker som kan slå det!
>
> Jeg vil vove den påstand, at hvis et anker er konstrueret rigtigt, så er
> vægten fuldstændig ligegyldig.
> Hvis jeg binder opdriftsmiddel i mit anker så det kun lige nøjagtigt kan
> dale ned på havbunden, ja så vil det holde lige så godt!
>
> Jeg vil med glæde lave en lille demonstration her i Fåborg!
>
> Lars Helboe
> www.uller-matic.dk
>
>
>



Preben Wang (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Preben Wang


Dato : 12-06-02 08:30

"Lars Helboe" <loga@os.dk> wrote in message
news:3d065d46$0$71619$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vi havde en ankerdebat her i vinters.
> Alt for få sejlere ankrer.
> Prøv at se de overfyldte havne, men stort set ingen ankrer op uden for
> havnen, og bliver dermed snydt for den fred og ro man kan finde uden for
> havnene.

I Danmark er dette veldig sant ja - ligger alltid ved kai/båt når vi er i
Danmark. Men om du har seilt noe i Norge så vil du se at i uthavner så
ligger alle for ankers, enten til land med hekk-anker eller på svai.

Tror det likeså har noe med at Danmark ikke har stort av uthavner.....Man må
stort sett i by-tettsted-marina-bryggeanlegg el.lign. for å fortøye.

mvh
preben wang





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste