Ventilkæde - XS500
Fra : Uffe Iversen

Dato : 11-06-02 21:13

Hej
Hvordan strammer man ventilkæden på en gammel XS500 fra sidst i
70'erne og er der evt. nogen der kender sider på nettet med tekniske
billeder osv.?
Mvh Uffe

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-06-02 21:55

"Uffe Iversen" <uffeibh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvordan strammer man ventilkæden på en gammel XS500 fra sidst i
> 70'erne og er der evt. nogen der kender sider på nettet med tekniske
> billeder osv.?

Uden at prale: Ja, det ved jeg vist desværre alt (for meget) om. 40.000+ km
på XS 500 har givet en hel del skrueerfaring i modellen. Desværre er
knastkædestrammeren et af mange svage punkter på den model. Sandsynligvis er
den defekt, og maskinen er så tåbeligt konstrueret at motoren skal ud af
stellet og skilles ad for at strammeren kan tages ud og repareres.
Jeg går ud fra at du spørger fordi at den rasler ad H... til?

Nå, men foran på højre side af cylinderblokken sidder en lille lukket møtrik
(se billede i dk.binaer.motor). Stramningen foregår ved at den løsnes,
hvorefter motoren tørnes et par omgange (langsomt) ved hjælp af
kickstarteren. Strammeren er fjederbelastet, og hvis du er heldig kan du
høre et par små klik der betyder at strammeren glider opad. Spænd møtrikken
og prøv at starte. Hvis den ikke længere rasler er du heldig. Hvis den
stadig gør det...

Jeg kunne nok skrive en halv roman om XS500 skrueerfaringer, og hvis jeg en
dag får brygget en hjemmeside sammen...

Send en mail hvis du vil vide mere.

Asger
ZX-10