DR eller Tenere
Fra : Kristian Budde Rasmu~

Dato : 11-06-02 17:16

Hej NG

Drømme maskinen har gennem lang tid været en Yamaha XTZ 600 Tenere.
Nu er tiden (og pengene) ved at være klar til at købe en fra 89-94 men der
er jo ikke så mange af den slagt til salg og jeg er nok også lidt kræsen.
Efter at have kigget lidt på markedet fandt jeg på måske at købe en Suzuki
DR650 fra samme periode istedet for. Fordelene er at der er flere til salg,
den vejer lidt mindre og så kunne den måske skaffes lidt billiger.
Det med vægten er lidt noget fis for jeg kommer ikke til at køre ret meget
offroad på den men aligevel det er rart at vide man kan.
Jeg er i sidste ende lidt bange for at en DR ikke har samme holdbarhed som
en Tenere men om der er en fordom er jeg ikke sikker på.

Er der derfor nogen her som har erfaring med holdbarheden på de to cykler?
Nogle svage punkter som der skal kigges efter ved køb?
Andre godt råd ved de har to maskiner?

MVH og tak for hjælpen
Kristian Budde

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-06-02 20:24

> Er der derfor nogen her som har erfaring med holdbarheden på de to cykler?
> Nogle svage punkter som der skal kigges efter ved køb?

Hej Kristian

Jeg har selv en DR600 og en kammerat har en Ténéré 600.

DR'erne har problemer med hovedlejerne, knastakslerne, lejeoverfaldene og
vippearmene. Hvis den synger eller skurrer i motoren skal du holde dig væk!

En ténéré er rimelig holdbar i motoren, men kører i meget over 70-80.000km
mellem hovedrenoveringerne. En DR kører 50-60.000km.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Janus

Dato : 11-06-02 21:03

Hertil kan jeg kun give Jens ret, hovedlejerne er noget rigtig skod på en
DR. Jeg solgte selv min (DR 500), fordi den begyndte at synge i takt med
stigende omd. Den gang jeg solgte den vidste jeg selvfølgeligt ikke hvad der
var galt, spurgte adskillige forhandlere, kun for at høre at det var bare
noget DR'ere gjorde. Endvidere var knastakslen smadret, den gang jeg fik
den, men det blev ordnet for billige penge. Ellers en rigtig fed by-cykel
med masser af moment og en topfart på omk. de 140km/t, og så er den 1000
gange pænere end tenere.

mvh Janus ex DR 500 ejer

Fra : Lars

Dato : 12-06-02 18:53

Kan kun give de svar ret. Har selv haft en DR500 (samme motor, blot med
større udskæring i blokken og en større cylinder). Pillede topdækslet af min
for at checke ventil-toppen. Vippe armene der bliver aktiveret af knast
hovederne, var slidt igennem deres hårdtforcromede trykflader. Knas
hovederne var også medtaget. Stillede ventiler og samlede skidtet, fik solgt
den med det samme.
Motoren gik eller OK og var let at starte. Men generelt med DR 500 - 650 er
at de har en forholdsvis kort slaglængde kontra kubiktal. Dette giver en
ringe ydelse i de lave omdrejninger, altså lig med dårlig bundtræk. En DR
skal "have kniven" og ligge over 4000 omdr., så vil den arbejde, men det
slider.

Har nu XT600 årg 87, og har før det haft en XT550 årg 82. XT er absolut
nogel af de mest holdbare allround off-roadere. Her får du virkelig kram for
pengene. Selv en gammel cykel med 50K km på bagen kan nemt være et godt køb.
Så kan du altid delvis renovere, eller købe en cykel uden afgift (ca. 10.000
Kr.) så har du en komplet cykel som reservedele inkl.motor. Besøg
www.dinmc.dk som er en internet forretning KUN for Yamaha XT. Besøg også
Dansk Off-Road MC Klub på www.dormck.dk, som er en landsdækkende MC klub med
ca. 140 medlemmer der alle køre off-road. Vi mødes mange gange om året til
hyggeræs, løb, arrangementer, træf, touring (man kan sagtens køre til
Italien på en off-roader !), m.m.

Mange hilsener
Lars Vante.

Fra : Kristian Budde Rasmu~

Dato : 12-06-02 19:57

Tak for de hjælpsomme svar.

Jeg kigger nok på et par Suzuki DR (det kan jo ikke skade) men min interesse
for en Tenere er ikke blevet mindre. 70-80.000 km er ikke dårligt og jeg har
egentligt ikke noget imod at skulle lave lidt på cyklen men det skal ikke
være store ting hele tiden.
Er der noget som man skal kigge efter ved køb af en Tenere og er der nogen
som har prøvet at betale afgift på en fra Tyskland? Med udvalget her i
landet så kunne det godt være jeg skulle tage syd på og kigge mig lidt
omkring.

Mange tak
Kristian Budde

Fra : Lars

Dato : 12-06-02 22:32

Hej Kristian.
Ja/nej. Jeg har hjemtaget en XT600 1987 fra Italien, og har netop betalt
afgiftsdepositum og været til vurdering. Skal til syn i næste uge. Du kan
godt gøre det "billigt" ved at hente en MC i udlandet, men vigtigst, er de
ofte i bedre stand, end DK cykler. Som jeg nævnte i mit svar før, så overvej
virkelig at købe en "udtjent" evt. skadet XTer / Tenere i med nr. plade i
DK, og køb så en fin brugt magen til, i udlandet. Det ville blive en fin
løsning, hvis du ikke vil igennem afgifts helvedet....

Lars V.