/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
karburator
Fra : Neser


Dato : 11-06-02 16:32

Davs..

Jeg står og skal have en anden karburator, men kan ikke finde ud af hvilken
af følgende to jeg skal investere i.

Mikuni 24mm fladspjæld
Mikuni 26mm ("normal" rundt spjæld)

Er der en fordel ved at køre med fladspjælds karburator, eller er den anden
lige så god...??

Det skal siges at den der giver mest i optræk og har best respons
foretrækkes, da det skal bruges til race.

- Neser
Neser@neser.dk



 
 
S.G (11-06-2002)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 11-06-02 19:56


> Det skal siges at den der giver mest i optræk og har best respons
> foretrækkes, da det skal bruges til race.

kortere fjedre (evt slappere elelr stivere), større vacumhuller i spjældene
klarer ellers osse tricket



Rune Soegaard Larsen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 11-06-02 20:45

Neser wrote:

> Jeg står og skal have en anden karburator, men kan ikke finde ud af
> hvilken af følgende to jeg skal investere i.
>
> Mikuni 24mm fladspjæld
> Mikuni 26mm ("normal" rundt spjæld)

Hvad i alverden skal du bruge en så lille karburator til?

> Er der en fordel ved at køre med fladspjælds karburator, eller er den
> anden lige så god...??

Den giver mindre turbulens, og derfor mere luft og bedre forstøvning ved
maks luftgennemstrømning.

> Det skal siges at den der giver mest i optræk og har best respons
> foretrækkes, da det skal bruges til race.

Hvad mener du med optræk? Effekt? I så fald, se ovenstående.

/Rune

Jes Vestervang (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-06-02 21:18

Rune Soegaard Larsen wrote:

> Neser wrote:

>> Er der en fordel ved at køre med fladspjælds karburator, eller er den
>> anden lige så god...??
>
> Den giver mindre turbulens, og derfor mere luft og bedre forstøvning ved
> maks luftgennemstrømning.
>
Hvorfor er det så lige at man bruger runde på alm. mc'er? Følger der nogle
ulemper med?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600

Rune Soegaard Larsen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 11-06-02 23:21

Jes Vestervang wrote:

> Hvorfor er det så lige at man bruger runde på alm. mc'er? Følger der nogle
> ulemper med?

Flatslides er sværere at afstemme. Moderne 2T MC'er har alle flatslides.

/Rune - seks styks flatslides monteret, og to 34mm roundslides til salg.

Neser (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 12-06-02 20:05

> > Hvorfor er det så lige at man bruger runde på alm. mc'er? Følger der
nogle
> > ulemper med?
>
> Flatslides er sværere at afstemme. Moderne 2T MC'er har alle flatslides.
>
Dvs. at jeg ville kunne få mest effekt ud af en 24mm fladspjæld, end en 26mm
"normal" rund?

Eller har jeg misforstået noget??

- Neser

P.S.: Det er til en lille 75cc'er... men det kan da være at man kan montere
større...





Rune Soegaard Larsen (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 12-06-02 20:47

Neser wrote:

> Dvs. at jeg ville kunne få mest effekt ud af en 24mm fladspjæld, end en
> 26mm "normal" rund?
>
> Eller har jeg misforstået noget??

Nu sammenligner du jo ikke to ens størrelser, så umiddelbart kan jeg ikke
sige dig hvilken du får mest effekt ud af. 24'eren får du nok et bedre
moment-forløb fra bunden af pga. den mindre venturi og deraf højere
gennemstrømningshastighed, men om den helt kan være med en 26'er på toppen
må komme an på en test.
Det er ikke sikkert, at den største automatisk er den bedste. Hvis motoren
allerede med en 22 mm karburator er maxxed-out, får du ikke noget ud af at
komme en større på. Tværtimod.
Du bliver nok til at lave nogen tests, førend du bestemmer dig.

/Rune

Neser (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 13-06-02 15:25

> Nu sammenligner du jo ikke to ens størrelser, så umiddelbart kan jeg ikke
> sige dig hvilken du får mest effekt ud af. 24'eren får du nok et bedre
> moment-forløb fra bunden af pga. den mindre venturi og deraf højere
> gennemstrømningshastighed, men om den helt kan være med en 26'er på toppen
> må komme an på en test.
> Det er ikke sikkert, at den største automatisk er den bedste. Hvis motoren
> allerede med en 22 mm karburator er maxxed-out, får du ikke noget ud af at
> komme en større på. Tværtimod.
> Du bliver nok til at lave nogen tests, førend du bestemmer dig.
>
Hmm.. bedre bundtræk, kan man altid bruge, specielt på en 75cc "stor"
2-takter, og jeg har netop set eksempler på 24'eren blive brugt, og køre
fint, men aldrig set/hørt om en 26'er i brug.

Hvis prisen så er rimelig tror jeg nok det bli'r 24'eren...

- Neser



Rune Soegaard Larsen (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 13-06-02 15:24

Neser wrote:

> Hmm.. bedre bundtræk, kan man altid bruge, specielt på en 75cc "stor"
> 2-takter, og jeg har netop set eksempler på 24'eren blive brugt, og køre

Hvad var det så for et maskineri du skulle bruge den på???

/Rune

Neser (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 14-06-02 16:37

> Hvad var det så for et maskineri du skulle bruge den på???
>
En Aprilia RS50, som er tunet lidt

Og mente det nok var bedre at spørge ang. karburatore i denne gruppe fremfor
knallertgruppen, da der er flere der læser herinde, og måske også lidt mere
teknisk begavede mennesker.

- Neser




Rune Soegaard Larsen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 14-06-02 16:53

Neser wrote:

> En Aprilia RS50, som er tunet lidt

Tsk.tsk. Sælg lortet og køb en maskine at køre løb på. Det er meget
sjovere.. De penge der går til tuningen af en knallert, ser man med 110%
sikkerhed aldrig igen.

/Rune

Neser (15-06-2002)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 15-06-02 09:17

> Tsk.tsk. Sælg lortet og køb en maskine at køre løb på. Det er meget
> sjovere.. De penge der går til tuningen af en knallert, ser man med 110%
> sikkerhed aldrig igen.
>
Næh, det gør jeg nok ikke, men planen er også at jeg vil beholde den de
næste mange år, til bl.a. at køre på arbejde på og komme rundt i byen, og
hvis det skal være må den gerne kunne komme lidt frisk afsted. Dermed ikke
sagt at jeg vil køre 100+ hele tiden, jeg vil ligge på 45-50 i byen, eller
hvad det nu kræver for ikke at være en alt for stor gene eller risiko.

Hvis jeg skal længere væk end de par km. der er rundt i byen, tager jeg da
bare min anden maskine; Kawasaki GPZ600R

- Neser (Der godt ved hvad glæden er, ved noget der er lidt større plader
på...!!)



Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 19:31

Neser wrote:

> > Hvad var det så for et maskineri du skulle bruge den på???
> >
> En Aprilia RS50, som er tunet lidt
>
> Og mente det nok var bedre at spørge ang. karburatore i denne gruppe fremfor
> knallertgruppen, da der er flere der læser herinde, og måske også lidt mere
> teknisk begavede mennesker.

Jamen, de står sikkert i kø, de kloge, men deres fingre er vel efterhånden for
store til at kunne rode med sådan en bette knallertkarburator, eller?

Richard


Rune Soegaard Larsen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 14-06-02 21:03

Richard Pade wrote:

> Jamen, de står sikkert i kø, de kloge, men deres fingre er vel efterhånden
> for store til at kunne rode med sådan en bette knallertkarburator, eller?

Hvad mener du??

/Rune

Richard Pade (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 14-06-02 22:36

Rune Soegaard Larsen wrote:

> Richard Pade wrote:
>
> > Jamen, de står sikkert i kø, de kloge, men deres fingre er vel efterhånden
> > for store til at kunne rode med sådan en bette knallertkarburator, eller?
>
> Hvad mener du??

Blot at gutten helt sikkert har ret: Der er mange vidende her, men de fleste i
gruppen har nok lagt deres knallert-erfaringer lidt bag sig.

Richard


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste