Fakturahjælp til freelancer
Fra : Razz

Dato : 11-06-02 14:50

Hej Gruppe!

Jeg er freelance webudvikler, og er rendt i nogle problemer med en kunde som
har probs med at betale.

Mit spørgsmål er til gruppen:
Jeg har sendt en faktura til vedkomne med betalingsfrist d. 8/6-2002. (kan
ses på http://thewinner.dk/temp/regning.jpg )

Nu er mit problem så, jeg skal til at sende en rykker, men har ikke taget
højde for gebyrer, eller renter på min tidligere faktura til ham. Har jeg
lovhjæmmel til dels at opkræve et gebyr, samt at tilføre hovedstolen renter?
(kan lige for en god ordens skyld nævne at beløbet der er tale om, er
2.000,- plus moms)

Og hvis jeg har, hvor stort et gebyr må jeg opkræve, og hvor store renter
kan jeg tillægge??

Mange hilsner
Rasmus Holm

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-06-02 15:01

On Tue, 11 Jun 2002 15:50:13 +0200, "Razz" <razz@holmus.dk> wrote:

> [...]
>lovhjæmmel til dels at opkræve et gebyr, samt at tilføre hovedstolen renter?

Du kan opkræve et rykkergebyr på kr. 100,00 (inkl. moms) pr. rykker -
dog højst for tre stk. og der skal være 10 dage mellem hver rykker.
[1]

Morarenter kan du kræve hvis

a) det var aftalt på forhånd (og det er ikke nok, at det bare står på
fakturaen), ELLER

b) du i rykkeren afgiver et rentepåkrav, dvs. at du skriver at der vil
blive beregnet renter fra 1 måned efter rykkerens datering.

Dvs. din rykker kan højst lyde på kr. 2.600 (hovedstol på 2.500 og
rykkergebyr på 100).

Hvis der ikke betales efter to rykkere er det nok spild af tid at
sende en tredje - så bør du nok kontakte en advokat (eller evt.
inkassobureau) for at få inddrevet beløbet. Du er naturligvis
velkommen til at skrive til mig i den anledning

[1] For de juridisk spidsfindige: Disse regler/begrænsninger gælder i
forbrugerforhold. Men udfra den betragtning, at forbrugere beskyttes
mere end erhvervsdrivende, må man i det mindste kunne anvende samme
regler. Der kan muligvis opkræver mere i gebyr, men hvor grænsen går
er mere uklart.

--
Jakob Paikin

Fra : Razz