Foto
IBM760 5420
Teil 3020
zoom vs. xx antal mm.
Fra : LR4669

Dato : 11-06-02 12:00

Hej

Hvordan kan man sammenligne X gange zoom med X antal mm. på linsen ... ??
fx: 28-110mm = et eller andet antal zoom og evt. omvendt.

/LR

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-06-02 12:20

"LR4669" skrev
> Hvordan kan man sammenligne X gange zoom med X antal mm. på linsen ... ??
> fx: 28-110mm = et eller andet antal zoom og evt. omvendt.

Det er længste brændvidde divideret med korteste, der
giver X
110 : 28 = 3,92 (vil antagelig blive solgt som 4 x optisk zoom)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : LR4669

Dato : 11-06-02 12:49

> Det er længste brændvidde divideret med korteste, der
> giver X
> 110 : 28 = 3,92 (vil antagelig blive solgt som 4 x optisk zoom)

1.000 tak !

Hvordan kan det så være at digitale kameraer oftes omtales i zoom og analoge
oftes i mm. ?

/LR

Fra : Per F Andersen

Dato : 11-06-02 12:58

> Hvordan kan det så være at digitale kameraer oftes omtales i zoom og
analoge
> oftes i mm. ?
Fordi de objektiver der anvendes til digitale kameraer har nogle
brændvidder, som ikke siger de fleste ret meget. Min f.eks.: 7.1 - 21.4 mm,
svarende til 3X

Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-06-02 14:39

"LR4669" skrev
> Hvordan kan det så være at digitale kameraer oftes omtales i zoom og
analoge
> oftes i mm. ?

Normalt sammenligner man brændvidden med
billedudsnittet i et 35mm kamera. I Per's eksempel ville
der nok stå noget i retning af "svarende til 35 - 105mm"
Hvilket igen vil sige en moderat vidvinkel til moderat tele.
Definitionen af "normal-optikken" er baseret på
diagonalen på filmformatet, som er ca 50mm på et
24x36 negativ.
På samme måde er CCD-chippens diagonal også
bestemmende for, hvad man betragter som "normal-optik"
på et digitalkamera, men eftersom chippene findes i et
utal af størrelser, har man valgt at forenkle informationen
ved at sammenligne med et alm. anerkendt format som 24x36.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply