faste - hvornår
Fra : igor.vovchanchyn

Dato : 11-06-02 11:52

Hvornår skal man faste i følge hhv den katolske kirkes kalender og
folkekirken?
- er det forresten normalt at f.eks. præster fra folkekirken faster?

/igor

Fra : Chris Nyborg

Dato : 11-06-02 12:56

"igor.vovchanchyn" <NOSPAM@NOSPAM.COM> wrote in message
> Hvornår skal man faste i følge hhv den katolske kirkes kalender og
> folkekirken?
> - er det forresten normalt at f.eks. præster fra folkekirken faster?

Jeg regner med at Folkekirken bruker samme kalender som Den Katolske Kirke;
det er ingen grunn til at det skulle være forskjell. Fasten begynner på
askeonsdag, og varer i de førti dagene som er igjen til påske (søndager
telles ikke med i de førti dagene).

I katolsk tradisjon er det også noen andre fastedager, som i liten grad
observeres i dag, men som var viktige inntil for bare noen få tiår siden.
- Fredager: Alle fredager er fastedager; det viktigste er forbudet mot å
spise kjøtt (dels fordi kjøtt tradisjonelt er en luksusvare, dels fordi
Herren ga sitt kjød på Langfredag). En del observerer fortsatt dette, og
spiser fisk på fredager (eller som i mitt tilfelle, vegetarmat)
- Vigiliene (kvelden og natten før en helligdag) før pinse, Maria
Opptagelse, allehelgensdag og 1. juledag
- Adventstiden

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-06-02 13:09

"Chris Nyborg" <chris.nyborg@katolsk.no> writes:

> - Vigiliene (kvelden og natten før en helligdag) før [..] 1. juledag

Ja, _den_ observerer vi ikke i Danmark

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Chris Nyborg

Dato : 12-06-02 10:12

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Ja, _den_ observerer vi ikke i Danmark

Nei, den tror jeg ikke det er så mange nordmenn som observerer heller. Jeg
ser i fastemandatene (den katolske biskopens instruks til de troende) fra
1930-tallet at den er med, men jeg tror den ble oversett av de fleste. Det
passer dårlig med skandinaviske tradisjoner - mine tradisjoner består blant
annet av å forspise meg hver julaften...

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 13-06-02 10:06

On Wed, 12 Jun 2002 09:11:54 GMT, "Chris Nyborg"
<chris.nyborg@katolsk.no> wrote:

> [...]
>passer dårlig med skandinaviske tradisjoner - mine tradisjoner består blant
>annet av å forspise meg hver julaften...

I Den norske kirke er fasten omdefinert til å gjelde abstinens fra
andre ting enn bare kosthold. Det er svært vanlig at man avholder seg
fra å gjøre bestemte ting, for på den måten å fokusere på
medmenneskelige verdier. F.eks. avstå fra å se på TV og heller
tilbringe mer tid sammen med venner og familie i sosialt lag. Slik
sett er "faste" meget vanlig i Den norske kirke, særlig i påsketiden.

Ut over det holdes tradisjonell faste fortsatt ukefaste (fredager) i
noen kretser, før nattverd og i påsketiden - men ikke noe av dette er
pålagt. Derimot er det av Luther anbefalt. Jeg har på følelsen av at
det i kirken nå om dagen er en gryende interesse for faste, og det
antakelig fordi mange famler etter en religiøs rytme i sitt trosliv.
Denne rytmen gikk tapt da reformasjonen kastet vrak på alt som minnet
om romersk-katolske tradisjoner. Nå ser det ut som om Den norske kirke
åpner seg mer for disse tradisjonene.

mvh Knut

Fra : Chris Nyborg

Dato : 13-06-02 11:29

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@online.no> wrote in message

> [...]
> tilbringe mer tid sammen med venner og familie i sosialt lag. Slik
> sett er "faste" meget vanlig i Den norske kirke, særlig i påsketiden.

Det samme er tilfelle i Den Katolske Kirke, selv om vi også ha beholdt dette
med kosthold. Særlig barna, som må være forsiktige med å endre kostholdet,
blir oppfordret til å se mindre på TV, spille mindre dataspill osv. Man blir
også oppfordret til å sette av mer tid til bønn og til å hjelpe andre.

> [...]
> Denne rytmen gikk tapt da reformasjonen kastet vrak på alt som minnet
> om romersk-katolske tradisjoner. Nå ser det ut som om Den norske kirke

Jeg ser også dette, i og med at vi i Den Katolske Kirke stadig oftere blir
kontaktet av lutheranere som ønsker å lære om gamle fromhetstradisjoner. Det
er ikke bare faste, men også pilegrimsreiser, som har blitt svært populært i
de siste årene. Det er spennende at man tar opp en del av dette igjen, og
som du nevner anbefalte Luther at man beholdt en del av del av
fromhetstradisjonene.

Den eukaristiske fasten (faste før nattverd) nevnte jeg ikke tidligere;
regelen i Den Katolske Kirke er streng faste (ikke annet enn vann) som
starter minst en time før man mottar nattverden. Tidligere var regelen at
man skulle faste fra midnatt dagen før (prestene pleide da å feire messe
svært tidlig om morgenen ), og så ble det endret til tre timer.
Endringen til en time er av ny dato, etter Annet Vatikankonsil.

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no