Træflis
Fra : Lasse

Dato : 11-06-02 11:03

hejsa

nogle der ved hvadfor nogle flis jeg skal bruge som dæklag (i alm. bed og
Rododendron bed)og hvor de kan købes til rimelige penge???, bor i
Østjylland.

mvh Lasse
på forhånd tak*SS*

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-02 11:36

On Tue, 11 Jun 2002 12:02:47 +0200, "Lasse" <lasse_j@worldonline.dk>
wrote:

>nogle der ved hvadfor nogle flis jeg skal bruge som dæklag (i alm. bed og
>Rododendron bed)og hvor de kan købes til rimelige penge???, bor i
>Østjylland.

Jeg ved at vores lokale grusgrav sælger det til 150-200 kr m3. Måske der
er en grusgrav nær dig?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nielsen

Dato : 11-06-02 12:16

Nu er jeg ikke lige fra Østjylland, så det ved jeg ikke. Men jeg kan
fortælle dig, at vi fik det råd at lægge et lag gamle aviser under flisen.
Det holder ukrudtet væk og holder på fugten i jorden. Vi har afprøvet det,
og det virker! Især vores jordbær er flotte i år - det har også fået turen

--
Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-02 15:49

On Tue, 11 Jun 2002 13:15:47 +0200, "Nielsen" <marianne@outsearch.dk>
wrote:

> [...]
>og det virker! Især vores jordbær er flotte i år - det har også fået turen

flis mellem jordbær? Er det noget du kan anbefale? Jeg har nemlig svære
problemer med ukrudt i jordbærrene.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nielsen

Dato : 11-06-02 16:50

Ja, det kan faktisk anbefales.

Sidste år gravede vi alle vores jordbærplanter op, da der skulle tyndes
grundigt ud mellem dem og der også var nogle ret gamle planter imellem.
Derefter lagde vi et lag aviser og ovenpå et lag flis. Dernæst tog vi de
pæneste planter, stak et hul gennem avis- og flislaget og trykkede planten
godt ned.

Vi fik ikke ret mange bær sidste år, da vi gjorde det for sent på sommeren
(vi skulle nok have gjort det i foråret), men i år bugner vores planter og
vi har minimalt med ukrudt imellem dem. Samtidig behøver vi kun at vande dem
hvis der har været en længere periode med tørt vejr, for som sagt holder
aviserne og flisen længe på fugten. Og som en ekstra bonus er bærrene heller
ikke fyldt med jord.

Vi var selv skeptiske da vi fik at vide at man kunne gøre sådan, da vi
aldrig før havde hørt om det. Men vi prøvede det og det virker rigtig godt

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 08:02

Tue, 11 Jun 2002 17:49:40 +0200, berigede "Nielsen"
<marianne@outsearch.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Sidste år gravede vi alle vores jordbærplanter op, da der skulle tyndes
>grundigt ud mellem dem og der også var nogle ret gamle planter imellem.

Det skal vi også til - vi satte 6 (skriver seks) jordbærplanter for 2 år
siden og i dag fylder de 1 x 2 meter og giver kilovis af jordbær - og vi
har ikke gjort noget som helst i de bed andet end, at vande i de meget
tørre perioder.

>Derefter lagde vi et lag aviser og ovenpå et lag flis. Dernæst tog vi de
>pæneste planter, stak et hul gennem avis- og flislaget og trykkede planten
>godt ned.

"Ulempen" ved denne model er dog, at man skal rydde hele bedet ca. hver
3. år og lægge nye aviser - disse skulle angiveligt på dette tidspunkt
være opløst ................ men om det direkte er en "ulempe", det er
selvfølgelig en smagssag

>Vi fik ikke ret mange bær sidste år, da vi gjorde det for sent på sommeren
>(vi skulle nok have gjort det i foråret), men i år bugner vores planter og
>vi har minimalt med ukrudt imellem dem.

Er der nogen der har en ide om, hvornår det bedste tidspunkt er for
sådan en "oprydning" - man vil jo nødig miste en jordbærsæson

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 09:09

On Thu, 13 Jun 2002 09:01:45 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]

<klip>

>Er der nogen der har en ide om, hvornår det bedste tidspunkt er for
>sådan en "oprydning" - man vil jo nødig miste en jordbærsæson

Hvis du har plads til det, så lad dem overlappe: Det år hvor du vil
fjerne de gamle jordbær om efteråret, der sætter du de nye om foråret.
På den måde undgår du at 'tabe' en sæson.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 10:30

Thu, 13 Jun 2002 10:08:53 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvis du har plads til det, så lad dem overlappe: Det år hvor du vil
>fjerne de gamle jordbær om efteråret, der sætter du de nye om foråret.
>På den måde undgår du at 'tabe' en sæson.

Hmmm, det er det samme område, som skal opryddes - burde jeg så ikke
udføre stuntet om foråret? Altså op med det hele, rydde rydde og så
sætte ned igen ..................

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 10:50

On Thu, 13 Jun 2002 11:30:18 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Hmmm, det er det samme område, som skal opryddes - burde jeg så ikke
>udføre stuntet om foråret? Altså op med det hele, rydde rydde og så
>sætte ned igen ..................

Du bør slet ikke sætte jordbær efter jordbær...

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 13-06-02 11:08

Thu, 13 Jun 2002 11:50:29 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Du bør slet ikke sætte jordbær efter jordbær...

Øhhh, der tabte du mig - hvad er forskellen på, om jeg sætter jordbær
efter jordbær eller lader jordbær'erne blive stående urørte?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-02 11:44

On Thu, 13 Jun 2002 12:07:32 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Øhhh, der tabte du mig - hvad er forskellen på, om jeg sætter jordbær
>efter jordbær eller lader jordbær'erne blive stående urørte?

Det er det samme med roser efter roser.

Jordbær lader man normalt stå i 3 år, derefter begynder bærrene at blive
små og færre. Så man sætter nye planter. Men de nye planter trives ikke
helt så godt når der lige før har stået jordbær. Jeg har i hvert fald
haft store problemer med det for nogle år siden, hvor jeg vendte alle
rækkerne i køkkenhaven. De nye jordbær kom til at stå halvt hvor der
havde været jordbær før, og halvt hvor der ikke havde været jordbær i
flere år. Der var tydeligt forskel på hvordan de havde det...

Men helt generelt er det dumt at sætte det samme i den samme jord år
efter år. Jordtræthed.

http://www.gartneriet.dk