Kinakål
Fra : HSC

Dato : 11-06-02 10:53

Vi har plantet kinakål i vores køkkenhave, og det vokser også fint.

Noget der undrer mig er, at det i løbet af den sidste uges tid, er vokset en
lang "stængel" op fra midten af alle kålene (10stk) som nu får små gule
blomster. - Jeg troede ikke kål fik blomster ? - Er det normalt ...

Hvornår er kinakål normalt færdigvokset ? (høstklar)?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-02 11:33

On Tue, 11 Jun 2002 11:52:31 +0200, "HSC" <HS@NOSPAMbaghjul.dk> wrote:

> [...]
>lang "stængel" op fra midten af alle kålene (10stk) som nu får små gule
>blomster. - Jeg troede ikke kål fik blomster ? - Er det normalt ...

Ja, alle kål får blomster. Normalt først andet år. På broccoli er det
endda blomsterne vi spiser!

Dine kinakål er gået i stok fordi de er sat for tidligt, kinakål går i
stok hvis dagen er for lang. Normalt anbefales det at man først sætter
kinakål i slutningen af juli måned. Man kan få sorter som ikke er helt
så slemme til at løbe i stok, men de skal stadig helst ikke sættes før
efter sankthans.

http://www.gartneriet.dk

Fra : HSC

Dato : 11-06-02 13:27

Hvad gør jeg så ? Er de til at smide ud eller skal jeg bare vente ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-02 15:48

On Tue, 11 Jun 2002 14:27:02 +0200, "HSC" <HS@NOSPAMbaghjul.dk> wrote:

>Hvad gør jeg så ? Er de til at smide ud eller skal jeg bare vente ?

(En sidebemærkning: Kunne jeg lokke dig til at læse og følge
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html)

Jeg tror desværre ikke du får noget som helst ud af dine kinakål.

Jeg har læst et sted at hvis man vil dyrke kinakål tidligt på sæsonen,
så skal de forspires i potter, og have det ret varmt. Så skulle man
kunne undgå at de går i stok.

http://www.gartneriet.dk