Nyt trykimp. træ - Males nu eller vente?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 11-06-02 10:45

Jeg har lige fået leveret trykimprægnerede brædder til renovering af
sydvendt gavl og stern.
Jeg ville gerne male dem med en dækkende træbeskyttelse (f.eks. Gori 88)
inden de bliver sat op, men jeg er blevet advaret om, at jeg skal vente til
de har siddet på et år.

Har det sin rigtighed?

Venligst
Poul

Fra : Lasse

Dato : 11-06-02 10:51

jep det har det, imprægneringen kan ske at trænge ud igennem malingen, hvis
brædderne ikke har lagt lang tid hos tømmehandlen og så kan du jo starte
forfra, har selv prøvet det
mvh Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-02 22:07

> [...]
> Jeg ville gerne male dem med en dækkende træbeskyttelse (f.eks. Gori 88)
> inden de bliver sat op, men jeg er blevet advaret om, at jeg skal vente

Der er ingen som helst grund til at male trykimpræneret træ, ud over det
kosmetiske...
Trykimpræneret træ er dødt træ, som ikke behøver nogen form for beskyttelse.

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 11-06-02 23:00

> Der er ingen som helst grund til at male trykimpræneret træ, ud over
> det kosmetiske...
> Trykimprægneret træ er dødt træ, som ikke behøver nogen form for
> beskyttelse.

Det er SVJV ikke rigtigt.
Den behandling det har fået gør det modstandsdygtigt
imod råd og svamp, men ikke mod nedbrydning fra UV-
stråler som i sollys.
Det vil få træet til at revne og forvitre og give nemmere
adgang / bedre forhold for svampesporer.

Det beskytter pigmentet i maling imod.....

Har jeg helt uret i det ?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-02 00:05

Poul Bundgaard wrote:

> Har jeg helt uret i det ?

Nej du har ret

Fra http://www.top.dk/tryk4.htm:
"Trykimprægneret træ behøver ikke yderligere beskyttelse for
holdbarhedens skyld. Udseendet og holdbarheden forbedres, hvis træet
overfladebehandles med f.eks. en pigmenteret (farvet) træolie eller
grundes og males med en dækkende træbeskyttelse. Det reducerer bl.a.
revnedannelser i overfladen. "

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 13-06-02 18:05

Tak for de gode råd!
Jeg tror jeg venter med at male, til træet er helt tørt efter
imprægneringen.

Venligst
Poul